Beeld en geluidproblemen

 

Hoi,

 

ik ben nieuw hier maar volg deze site al enkele weken, uitkijkend naar het moment waarop Civ IV eindelijk te koop is…gisteren met een rotgang naar de Dynabyte gegaan alwaar ik het spel der spellen heb kunnen aanschaffen.

Civ III van mn laptop verwijdert en Civ IV geinstalleerd, en daar komt het probleem: Nadat ik het spel succesvol had geinstalleerd, zo leek het tenminste, en een custom game had aangemaakt, mr Nimoy mij een mooie inleiding had gegeven over het onstaan van de wereld…starte ik mijn game.

 

Het land was volkomen zwart, net als de zee. Het enige wat ik zag was mijn settler, melee en wat bomen en visjes springend in de zee…

 

Wat eigenlijk meteen al opviel was het trillende cursortje, en de geluidskwaliteit was ook niet al te denderend.

 

Ik weet dat dit aan mijn laptop ligt…maar wat te doen. Ik heb een redelijk snelle laptop, Civ III liep als en tiet…maar Civ IV niet…HELLUP!!! :cry:

 

Horatio

Hoogstwaarschijnlijk voldoet je videokaart niet aan de minimum eisen, je hebt een kaart met hardware T&L ondersteuning nodig. Als dat niet het geval is blijft alles idd zwart, zoals je beschrijft. Daar is niets aan te doen, behalve de videokaart te upgraden (maar da’s niet zo simpel voor een laptop).

 

Voor de zekerheid, wat voor kaart heb je?

Je kunt wel naar world builder gaan in het menuutje als je een spel hebt gestart, en daar dan de optie aanzetten dat jouw beschaving de hele wereld kan zien, dan kun je iig spelen. Dit werkte bij mij bij een intel grafisch chipje. (Dell computer)

NB ik heb thuis wel een compu waar een adequte kaart in zit… :laughing:

@Locutus & chris

 

Ik ben nu op het werk, dus kan zo niet uit mn hoofd zeggen wat voor een videokaart ik heb, ben namelijk een redelijk pc-analfabeet.

 

Het is dus wel mogelijk om mijn laptop op te waarderen zodat ik CIV IV in alle glorie mag aanschouwen? hebben jullie enig idee hoe en waar ik dat het beste kan (laten) doen?

Ik heb totaal geen ervaring met laptops upgraden, maar het heeft de reputatie dat het lastig en duur is. Ik zou gewoon naar de leverancier of lokale PC shop gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

En ik vrees dat Firaxis niet zo 123 een patch kan uitbrengen die de T&L ook software matig aankan… (want dat is waarschijnlijk het probleem met de intel chips).

Zou je ook kunnen zeggen waar je die optie kan aanzetten? Ik heb wel de world builder gevonden, maar kon nergens de hele wereld revealen voor mijn azteekjes.

 

:cry: Ik wil ook civven :cry: !!!

 

 

Ik heb zelf een ATI-Reedeon All-in-wonder.

Daar moet, lijkt mij toch geen probleem mee zijn???

Ik heb namelijk eht zelfde. Ik krijg tijdens het spelen alleen maar een zwart beeld. Het ijs is te zien en af en toe een springend visje. De stad en de units zijn ook te zien. Ook de graqphics naar beneden halen heeft geen zin.

 

Iemand nog een oplossing?

 

All-in-wonder zegt niks, dat geeft vooral aan wat voor extra software en dergelijke je bij je kaart krijgt. Het typenummer van de kaart geeft aan of die de vereiste T&L heeft of niet. Het typenummer moet minimaal 8500 zijn, of beginnen met X. Zorg wel dat je de nieuwste drivers hebt, anders werken met name oudere Radeon kaarten alsnog niet, met name voor het zwarte terrein probleem is dit een waarschijnlijke oorzaak. Ook MOET je de DirectX 9.0c versie die op de CD van Civ4 wordt meegeleverd installeren, deze is namelijk nieuwer dan de DirectX versies die je van Internet kunt downloaden.

 

Haal hier de nieuwste Radeon drivers vandaan: https://support.ati.com/ics/support/default…dge&folderID=27

 

Ik zie mijn probleem al. Ik heb een all-in-wonder 7500… Weet iemand of er nog een patch komt dat ook de mensen zonder l&b ondersteuning civilization 4 kunnen spelen?