christen dom?

wat klinkt dit geleerd en allemaal van die prominenten er in keurig hoor

Ik weet het, een wel heel oud topic maar ik kan niet laten te reageren. Komt ie:

Ik denk dat de mensen god hebben geschapen en niet andersom. Evengoed vind ik dat men gelovigen in hun waarde moeten laten. Hoewel ik mij vrijwel niet kan vinden in bijvoorbeeld de islam, vind ik wel dat het christendom met zijn 10 geboden een heel goed normen en waarden systeem heeft, al zijn er ook veel kromme dingen in de bijbel terug te vinden. Het verhaal van de ark van Noach heeft zich op tweede kerstdag in Azi? herhaalt en over 5000 jaar zullen daar bijbelse verhalen de ronde over doen, hoewel dat de vraag is nu we zulke snelle informatiebronnen hebben. Destijds ging het nieuws natuurlijk per kameel he?. Aangezien ik wel geloof in helderzienden en noem maar op, is het voor mij heel aannemelijk dat Jezus een helderziende was die mensen kon genezen, maar in die tijd wist men daar niets over en wat men niet kent wordt over het algemeen gevreest en dat heeft Jezus de kop gekost. De zoon van god geloof ik persoonlijk niet in want ik geloof niet in een hogere entiteit die alles aanstuurt op aarde. De drie wijzen (die nu ineens koningen zijn) kunnen die 1200 km moeilijk in 12 dagen na kerstmis afgelegd kunnen hebben en zo staan er talloze dingen in de bijbel die met de hedendaagse kennis weerlegd kunnen worden. Ik denk wel dat iemand gewoon christelijk kan zijn en bepaalde gebeurtenissen op bovenstaande manier kritisch kan bekijken, maar ik denk niet dat dat veel gebeurt.

Wel of niet gelovig is ook eigenlijk niet belangrijk, als je op je intuitie en geweten afgaat, heb je daar volgens mijn bescheiden mening geen aansturing van een hogere entiteit bij nodig. Goeie opvoeding doet ook wonderen :laughing: .

Mensen hebben god ook geschapen (en om even terug te komen op iets wat Luke heeft gezegt, het Christendom is meer op de Griekse heersercultus gebaseerd dan het Jodendom, sorry)

De Christenen hebben dezelfde normen en waarden in hun heilige geschriften als de Joden en Moslims. In de bijbel echter worden vrouwen meer gediscrimineerd dan in de Koran (ironisch genoeg)

Nieuws 5000 jaar geleden? Toen was er nog niet zoiets als nieuws :laughing: :rofl:

Ik geloof niet in helderziendheid, ik denk dat het ergens net zo werkt als placebo’s, niet voor niets word er altijd gezegt dat het alleen werkt als je er in gelooft, daarmee sla je de spijker op zijn kop.

1200km in 12 dagen was in die tijd niet geheel onmogelijk, maar je moest een snelle boot hebben, en die hadden ze niet in de woestijn :laughing: .

Verschillende hedendaagse historici denken trouwens dat de drie wijzen (of koningen, daar zijn ze nog niet over uit, zoals wel met meer dingen :stuck_out_tongue: ) niet 12 dagen na kerst jezus vonden, ze denken dat de reis zon 3 jaar geduurd heeft…

De bijbel is een leuk sprookjesboek voor volwassenen, naar mijn mening. Er staan een hele hoop dingen in die waarschijnlijk wel ongeveer gegaan zijn zoals beschreven, maar…

-De verhalen gingen waarschijnlijk al een tijdje mee voordat ze zijn opgeschreven, ze zijn aangedikt en er is een andere uitleg aan de oorzaak gegeven, dan de ware.

Wist je dat:

-Engelen, het paradijs en het idee van goed en kwaad uit perzie stammen?

-Er bij lange na niet zo veel christenen door de romeinen uitgemoord zijn als de christenen altijd beweren?

-En dat de christenen het beweren uit gewoonte?

-En dat ze daarmee zijn begonnen om de kerkvaders een heldestatus te geven, zon 1400 jaar geleden?

-De Pausen rond de 9e eeuw het orthodox-christendom een grotere bedreiging voor de kerk vonden dan de islam?

-Het grootste gedeelte van onze basiskennis over de Romeinen, Grieken en ander klassieke beschavingen vanuit Islamitische landen is gekomen?

-Nederland gedurende de gehele middeleeuwen wellicht ??n van de meest achterlijke gebieden van Europa was?

-Dat ik zo nog wel een uurtje of wat door kan gaan, maar daar geen zin in heb? :stuck_out_tongue:

Wist je dat:

-Dat ik aan het begin van de draad ook al had gezegd dat het christendom meer van de griekse heersercultus weg had, en dat al weer helemaal vergeten was

:laughing:

ik denk dat die drie wijzen uit het oosten aliens waren die konden wel heel snel reizen

oke…

Dat over de goede opvoeding kan ik niet volgen… heb ik nooit gehad, denk ik… :laughing: :laughing: :laughing:

Als je goed opgevoed was zou je niet aan civilization verslaafd zijn :laughing:

Het is dan ook niet belangrijk of alles precies zo gegaan is als er in de bijbel staat, de bijbel is niet bedoeld als geschiedenisboek :grinning:

Veel mensen op deze aarde gebruiken de bijbel als maatstaf en hulp om ‘goed’ te leven volgens bepaalde normen en waarden.

En het leuke daaraan is dat tegenwoordig iedereen de bijbel anders interpreteerd…

Daar zij de teksten ook open voor.

ja net als de plisie die bestonden ook al in de bijbel

zij kleden zich in vreemde gewaaden en doolen doelloos rond

Daar zit em het probleem, er zijn veel te veel christenen die de bijbel niet als maatstaf maar als geschiedenisboek gebruiken en daar stoor ik me aan. :???:

Ik stoor me er niet aan, zolang men mij er niet mee lastigvalt. Ik vind het best dat mensen de tien geboden als leefregels aanvaarden en meer dingen uit de bijbel zonder verdere relativering in de huidige context plaatsen. Zolang ik daar niet aan mee hoef te doen, vind ik het goed. Ik leef volgens mijn eigen regels en zolang die niet in strijd zijn met maatschappelijk-ethische normen en waarden zeg ik: party on!

ik dacht dat dit eerst van balkellende was toen ik dit las

[ maatschappelijk-ethische normen en waarden ]

maar nee hoor een feestvierder party on!

was ook de bedoeling dat het leek alsof het van bak-ellende was… :grinning:

wat studeer je politiek

wil jij balkenbende politiek noemen dan :laughing:

neje, das geen politiek meer…

Ik studeer trouwens werktuigbouwkunde.

En daarvoor heeft ie ook nog eens een keer een jaar in Australi? gezeten, gloeiende gloeiende

bijna 5 maanden… Was het maar een jaar. Ownee, toch niet, want dan was ik nu pas een maand terug en dan was de 'heim’wee nog veel erger… Heimwee naar ginds dan he…