[Conquests] Advies voor Regent game gevraagd

nou ja, speciaal voor de dutchies, toch nog ff uitgetypt:

 

Mijn eerste spel op regent, heb paar spellen op warlord gewonnen en wou nu een beetje grotere uitdaging dan warlord (toen ik mijn ruimteschip de lucht in schoot had geen van de AI nog maar 1 deel van het ding af!!!).

 

Ik speel volgens mij op een Pangea, maar weet het niet zeker want ik had random geselecteerd.

Ik speel de Maya’s (ik dacht: doe es gek) en mijn startpositie is op een klein eiland.

 

user posted image

Dat eiland in het plaatje, daar begon ik en staan nu dus 6 steden op.

 

Ik ben zo snel mogelijk galley’s met settlers de wijde wereld in gaan sturen en heb steden gesticht op het vaste land (op het plaatje: het land ten oosten van mijn schattige eilandje). Hier waren geen rivieren en voornamelijk jungle en pas in de middeleeuwen kon ik gaan irrigreren omdat de Carthagians, die ten noorden van mijn steden zaten eindelijk een stukje irrigratie dichtbij mij hadden.

 

Ok, pas in de afgelopen eeuw(en) (het is nu 1924) heb ik de Carthegians verslagen. Het probleem van deze lange (met grote pauze’s) oorlog was dat mijn hoofdproductie op het eiland zat en niet in de steden waar we om vochten.

 

Goed nu een plaatje van het land dat ik heb ingenomen:

user posted image

 

De forbidden palace bouw ik nu pas omdat mijn plan de hele tijd was om het paleis in Carthege te bouwen, maar aangezien de oorlog langer duurde dan voorzien…

 

Wat mijn vijandjes betreft, iedereen haat mij. Op civfanatics.com raden ze me aan om een grote oorlog uit te lokken tegen spanje waar iedereen mij bij helpt. Ik ben in ieder geval een oorlog tegen spanje aan het plannen omdat zij coal hebben en ik niet (en de stad met coal zit dicht bij mijn gebied).

 

Mijn leger:

musketman: 51

rifleman: 8

cavalry: 8

cannon: 5 (eerste game waar in ik ze echt gebruik en ben ze laat gaan bouwen)

frigate: 6

galleon: 1

army: 3 (1 crusader, 1 cavalry en 1 rifleman army)

crusader: 10

medieval infantry: 1 (haha)

 

goed niet zo’n groot leger duz…

 

ik heb de hele tijd op monarchy gespeeld (nadat ik doorkreeg dat feudalism niet werkt met een lange oorlog) en ik ben na de oorlog geswitched naar republic om meer geld te krijgen en wat techs in te halen. De AI loopt 3 of 4 techs op me voor.

 

Dus…wat raden jullie me aan? UN haal ik niet aangezien iedeeen me haat (denk het niet in ieder geval), space lukt ook niet meer omdat ik te ver achter loop. Culture had ik eerder mee moeten beginnen. Dus blijft over: conquest of domination. Welke zouden jullie in dit geval doen?

 

Om de savegame te downloaden moet je ff de link volgen naar civfanatics.com (staat op 1e pagina)

Het vervelende is dat je zowel voor een domination als een conquest victory op zeer grote schaal oorlog zal moeten gaan voeren. Niet om het een of het ander, maar als ik naar de overige beschavingen kijk krijg ik zo het idee dat je die overwinnigen ook wel op je buikje kan schrijven. Of je moet een waar militair genie blijken te zijn natuurlijk…Ik zou gewoon taktische gaan oorlog voeren en proberen een zo?n hoog mogelijke score te halen zodat je aan het einde van het spel misschien de meeste punten hebt. Wat betreft die oorlog tegen Spanje, dat zou kunnen lukken, maar kijk uit voor militaire allianties…als je niet voorzichtig bent kunnen ze averechts werken en je uiteindelijk de das om doen.

Ik heb gelezen wat ze je op CFC aan hadden geraden wat betreft MPP met iedereen behalve spanje. ik zou dat beperkter houden. Zijn er al MPP’s tussen anderen die effectief kunnen worden?

nee goddank nog niet!

ik had de savegame op civfanatics.com gedownload en die gast had heel spanje ingenomen maar toen waren er nog maar 20 turns over… ik ga het nog wel proberen maar het gaat dus niet meer lukken denk ik.

 

nog 1 vraag: op civfanatics bij de gamebeschrijvingen zie je vaak (in screenshots) dat mensen een inkomen hebben (ik heb meestal breakeven). is het slim om finance voor science te laten gaan? wat hebben jullie meestal in de verhoudingen science/finance/luxerie?

Ligt eraan. Je kan onder gunstige omstandigheden iets in 4 turns uitvinden, maar bij een taxrate die 20% lager staat er nog net zo lang over doen. In zo’n geval kun je het beste gewoon je rate aan passen zodat je meer geld binnen krijgt.

Het is op hogere levels eigenlijk vaak periodes lang aan te raden om rechs te kopen en WEINIG science te hebben. Techs dalen snel in waarde als meer mensen die hebben en als je er en KLEIN beetje zelf van hebt. Als je een neuwer tech kkopt => doorvekopenj en deel van het geld is terug te verdienen. Dit bedoelt ik dus altijd met handelen. Soms levert zoiets jre meer geld + een tech op…

Wederom dank voor uw wijze les Unforgiven

and thanx again for spamming a thread… Ik geef toch alleen antwoord op de vraag of mis ik iets? Ik heb het vaker gezegd ja, maar mijn gok is dat guns dat niet gelezen heeft. Daarom vraagt hij het. En daarom zeg ik het. Klink logisch he…

ik spam niet, ik bekommentariseer je. Geef ik eens een compliment wordt ie gelijk boos, ik snap dat niet

was idd geen sarcasme in te herkennen nee…

Maar dit is off-topic en daar zijn adere threads voor. Hou maar op.