De waarde van goud

Als je een tribal verovert krijg je vaak 25 goud, is dat hetzelfde als de muntjes die je per turn int op de tiles???

Met de slider voor science en happiness bepaal je hoeveel geld er naar de betreffende doelen gaat, maar er staat ook een schatkistje bij, wat houdt die dan in?

Goud is geld, waar je in het spel ook geld vandaan houd, het komt in je schatkist terecht. De muntjes die je op de tiles ziet is commerce. Commerce kun je met behulp van de tax-slider instellen om te bepalen hoeveel van die commerce naar luxe of science gaat. Het schatkistje geeft aan hoeveel geld, dus contanten er uit een bepaalde stad komen.

Dsu het goud (geld) dat je verovert vanuit de steden, is wat anders dan de muntjes (commerce) die je krijgt door het bewerken van tiles…Hoe zit dan de verhouding van de slider voor science en happiness, deze vormen een percentage en samen met het percentage van de schatkist (wat dus geld is en geen commerce) vormt dit 100% ???

Ik snap het niet meer…

Even aan de hand van dit plaatje:

civ3.jpg

Ik krijg op mijn tiles in totaal 14 commerce…1 ervan (10%) gaat naar science, 3 ervan (20%) gaat naar happines, 1 gaat op aan corruptie??, maar wat gebeurt er met die 9 (70%) die in de schatkist gaan???Komen die per turn bij die 91 gold die ik zie staan onder de naam “Babylon”??? En waarom staan er rode commerce symbooltjes achter mijn Improvements “Barracks, granary en Temple”???

Alles begint mij een beetje te duizelen :roll_eyes: Weet niet of ik het nog wel leuk vind :o

sorry, ik dacht dat je het over het schatkistje in het advisor menu had.

van jouw 14 commerce gaat:

1 naar corruptie

9 naar de schatkist

1 naar science

3 naar luxe

Dat goud komt bij je inkomen. Die 91 goud dat je ziet staan is het totaal aan geld dat je hebt. Het geld dat je binnen krijgt, min het geld dat je moet betalen voor onderhoud van je gebouwen en min de kosten van het leger is wat je er totaal bij krijgt. Op die rode commerce symbolen achter je gebouwen kun je klikken om de gebouwen te verkopen, ze houden niet in dat er commerce verloren gaat. Deze symbolen betekenen dat je er geld voor moet betalen, gebouwen die niet zo’n symbool hebben, zoals je paleis, die kosten geen geld per beurt.

De slider bepaald het aantal procent van je commerce dat naar luxe, science of naar je schatkist gaat…Commerce die niet uitgegeven wordt aan science of luxe wordt dus omgezet in geld…Dit geld gaat de schatkist in, uit die schatkist wordt alles betaald. Het geld dat jij krijgt uit het veroveren van andere steden of het veroveren van barbarian camps gaat naar die zelfde schatkist.

Ok, dat verduidelijkt de boel al flink. Hoe kan ik de totale kosten zien die ik kwijt ben aan onderhoud voor gebouwen en leger?

Waar kan je uiteindelijk dat geld voor gebruiken (Die, zoals in mijn screenie, 91 Gold) Alleen tijdens onderhandelen met andere volkeren??? Of kan je er verder nog iets mee…

In het scherm van je Domestic Advisor (F1-toets) staat dat links bovenin allemaal. Geld kun je gebruiken in onderhandelingen met tegen standers, maar ook om er voor te zorgen dat je genoeg geld hebt om je science hoger te zetten, of om gebouwen te “rushen” (in ??n beurt klaar te hebben). Dit laatste kan alleen bij de regeringen Monarchy, Republic en Democracy. Bij de andere regeringen, Despotism en Communism kost dit mensen.

De hoogte van de je slider voor science is dus niet afhankelijk van hoeveel je per beurt aan commerce haalt, maar van hoeveel goud je in totaal hebt? Vreemd want in het overzicht neemt hij wel een percentage van je aantal per beurt…

Nee, je begrijpt het verkeerd. Hoeveel commerce er naar science wordt WEL bepaald door de slider, maar als je veel geld hebt kun je de slider wat hoger zetten omdat je dan geen positief inkomen nodig hebt…

aha, dus als je de slider op 100% zou zetten, gaat al je commerce die per turn binnenkomt naar science, echter alles wat je verder kwijt bent aan onderhoud van gebouwen en leger etc etc wordt afgehaald van het totaal gold wat je hebt, en zal uiteindelijk slinken tot 0?

Pcies.

En door met die slider te spelen kun je er dus voor zorgen dat je een technologische voorsprong bereikt…

Of je achtersprong inlopen in elk geval… :laughing:

ik hebn geen zin om alles te lezen hierboven, geen tijd voor, maar met die gold-science slider kun je flinke winsten behalen, als je nog 1 turn moet voor het ontdekken van iets nieuws. Dan kun je je slider meer naar gold zetten, zolang je de 1 turn houdt en dan verdien je meer.

Klopt, maar uit ervaring heb ik het idee dat als je dat doet, je volgende science iets trager gaat. (weet ik niet zeker, maar ik heb het idee)

Hmm, is niet het geval. Dat kan zo lijken maar je kan geen science “opsparen”. Als een tech klaar is gaat het weer naar nul.

Jawel, maar ik heb het idee, dat als je je slider op het moment van 1 naar links haalt, de volgende tech meer beurten nodig heeft dan wanneer je hem laat staan naar rechts…

nee, dat is hetzelfde geregeld als de food na een groei => overschot wordt ‘verspild’ en niet opgespaard.

Sure??

Ongeveer 100% wel ja