Ik speel graag op monarch-level in CIV3 (C3C heb ik niet)
Het wonder dat ik nu (1520) bouw is het SETI program. van de voorgaande mogelijk te bouwen WW’s heb ik er 12 van de 18. En dat zijn precies de belangrijkste in mijn strategie. De AI’s krijgen van mij geen schijn van kans
(sinds 130 AD zijn alle WW’s voor mij)
Je (De unforgiven) noemt een aantal mogelijkheden die een speler kan integreren in zijn/haar speelstrategie. Dit lijkt me meer iets voor een ander topic.
In dit topic heb ik alleen iets over de tijdsduur willen vertellen (en waarom het me omstreeks de 12e eeuw zo zwaar wordt met al dat kappen, planten, kappen, planten…) En natuurlijk kunnen we dan een discussie starten over kies een andere strategie, of zet ze op automatisch of enz.
Met zeer veel ervaring meen ik te mogen zeggen dat ik weet wat ik doe. Het bouwen van een metro-systeem in ??n beurt is denk ik iets dat menig CIV-speler graag zou willen doen. Ik in ieder geval wel; hetzij het dus een ontzettend tijdrovend en saai muiswerk is.
Ik wil best tezijnertijd in een ander topic meer kwijt over mijn strategie (elders in dit forum is hierover ook al zeer veel zinnigs verteld; maar nog lang niet alles (en dat geldt waarschijnlijk voor meerderen onder ons)).
Groetjes en tot weer eens…
Drumssss
Een paar vraagjes van een beginner met afkortingen:
Klopt, maar off-topic sidesteps is en beetj inherent aan dit forum
Speel je nooit op emperor of alleen niet vaak? Ik ben over het algemeen ook van mening dat de manier waarop de AI bonussen krijgen in het begin slikken is. Maar dat is de enige manier (icm prod bonussen enzo) om menselijke intelligentie te ‘compenseren’. Ik bedoel: heb je ooit AI effectief artillerie zien gebruiken? En traden kunnen ze ook niet, evenals naval warfare en trucjes als army/scout pillagen, scout resource denial, etc… Ik ben al lang blij dat ze geen aanval/defense bonussen krijgen, dat was pas erg geweest…
Hier ben ik het volledig mee eens. Het is erg moeilijk geweest voor de programmeurs om AI vergelijkbaar met de menselijke Intelligentie in te bouwen.
Vandaar inderdaad dat ze anderszins voordelen krijgen op Emperor of Deity.
Ik speel altijd nog op monarchy omdat het begin van het spel eerlijker verloopt en ben het zeker met je eens dat na een 30 beurten de menselijke brein het dan makkelijk wint van de AI-civs. De uitdaging voor mij is dan ook vooral een monsterscore.
Aha, een milker… Ooit de artikelen van SirPleb gelezen op CFC? Gaat ook voor de monsterscores. Echter: de hoogste scores haal je op Deity, daar telt het veel harder. Ik kan je niet vertellen hoe eenvoudig DEZE GAME was…
CFC is Civilization Fanatics Forums, erg grote Engelstalige Civ gemeenschap. SirPleb schrijft geen leuke stukken, maar is een van de beste game milkers (lees: score maximizers) die ik ken.
Is correct, een buitgebreidere lijst met afkortingen staat hier
SID level komt in Conquests. De vergelijking loopt zo:
Deity in Vanilla (gewoon C3) is Demi God in Conquests. Na Demi God krijg je dan Deity en dan SID. In principe voegen ze dus twee moeilijkere levels toe.
Op SID is het zoiets: 6 extra def iunits in begin, 12 offensive, 2 settler (dus in totaal 3), 4 woirkers (tot 5), 24 free support, 8 bonus voor elke stad, 1 tyrn anarchy period between gov changes, cost factor 4, trade rate AI-AI 200 (!!!), etc… er is nog meer…
Dat onderste stuk zijn de bonussen die de AI krijgt op SID level. Ze starten dus met 5 workers, 3 settlers, 12 aanvalsunits, 6 verdeigingsunits, 24 free support, veel meer support per stad, makkelijker dingen bouwen, sneller dingen onderzoeken, meer ruilen tegen elkaar, maar 1 beurt anarchy tussen governemnts, etc…
Je bent gewaarschuwd… SID is ERG moeilijk. Op een huge map en Pangaea zelfs ONGELOFELIJK moeilijk. Het is normaal dat alle anderen hun ACHTSTE stad vestigen als jij je TWEEDE sticht. Dat je het ff weet… Wel erg uitdagend, dat wel.
en kruk, ga je het proberen? Ik zou het niet doen als ik jou was. Het schrikt in het begin nogal af, weet ik uit ervaring. Maar als je verschillende SID spellen gespeeld hebt (en sommige gewonnen, niet alle), leer je ermee leven dat je in het begin alleen met tactisch ruilen bij kunt blijven in tech en daarna niet meer, dat ze veel sneller expanderen en dat ze zoveel units hebben dat je er akelig van wordt.
Ik adviseer je om de spring van Monarch (daar zit je nu toch op?) naar emperor te maken. Is ook aardig wennen in het begin.
ja ik zit in monarch en doe de sprong wel eens emperor maar ben nog nooit ver gekomen het is zeer teleur stellend als je in het begin al een achterstand oploopt en altijd achter de feiten aan loopt of ze vermoorden mijn volkje of als er al eeen A1 wint ben ik teleurstellend laatste ook al speel ik met 1 tegenstander dus is het weinig bemoedigend
Verliezen is een deel van het leerproces. Op alle levels waar ik gespeeld heb, heb ik verloren… Ik speel nu meestal op SID, maar ik win lang niet altijd. Achter de feiten aanlopen kan ook uitdagend zijn.
Meer tegenstanders is niet per definitie moeilijker. Als je goed speelt eigenlijk makkelijker. Blijf je uit oorlogen in het begin en kun je goed traden en exploren, dan is het eigenlijk een voordeel vaak.
Post de problemen die je hebt op emperor eens. Als je me een savegame stuurt moet het er wel een zijn van Conquests v1.22f, anders kan ik hem niet openen. Installeer deze patch: ftp://ftp.infogrames.net/patches/civ3conq…stsv122FULL.exe
LET WEL: Als je deze versie nog niet hebt, kan het zijn dat je spellen uit de eerdere versies neit meer kunt laden.