Editor

Wat ik graag van jullie wil weten is of jullie aanpassingen maken in de editor, of met de basisinstellingen CivIII spelen op de diverse niveaus.

 

En waar haal je editorkennis vandaan? Ik ben allen bezig geweest in het Civilizationvolk-aanpas-scherm bezig geweest, de andere parameters aanpassen…mijn inzicht schiet te kort.

dit vind ik nou echt een leuk topic. Ik zelf heb niet zoveel ervaring met de editor van civ III. Maar het is wel altijd leuk om dingen te zien en te horen van mensen die de editor gebruiken.

Net als Mika (van hem afgekeken…we delen dezelfde computers in het huis) doe ik wel eens wat in de editor, geen maps bouwen, maar wel een aanpassing op een volkje. Eerst bepaal ik welke leider (qua plaatje) ik wil, en verander de advances (bv. 4 ipv 2), en zet het agression level wat hoger, bepaal welke government ik wil, en maak mijn eigen plaatsnamen en dergelijke aan.

Al de andere waarden (buiten ‘civilizations’) laat ik ongemoeid, dat word me wat te ingewikkeld.

 

Eigenlijk is het cheaten, maar het geeft wel wat inzicht in het spel, en zonder ?berhaupt game-ervaring te hebben begrijp je er wat meer van.

 

Daarnaast gebruik ik ook nog steeds de MoneyTrainer (die het aleen doet in Monarchy), ook niet zuiver, en zo moeilijk vanaf te komen, …when you once recognize the smell of success…, tja wat moet ik zeggen, het is zo leuk om de recources als eerste te zien, en daar een unit op te zetten zodat de andere civ 'm niet kan gebruiken (met passage agreement), en met de vele units wegen af te sluiten, als eerste de ‘wereld’ te ontdekken etc. Dat is voor mij meer verslavend dan ‘echt’ strategisch te spelen, maar ja…wellicht typerend voor een ‘mutsje’ om zo te spelen…(het zal geen verbazing wekken als ik zeg dat ik altijd op zoek ben naar de ‘gems’, jaja: als het maar glinstert…)

 

Omdat elk spel weer anders is, en ik niet weet hoe de parameters zich verhouden buiten de editor (AI), is het zo moeilijk vantevoren een strategie te bepalen, ik heb het echt meegemaakt dat ik op een fucking klein eiland zat, alleen, probeer dan nog maar eens door te spelen, ik heb dat soort ‘gamespirit’ niet…

 

Voor het multi-player game via PWT ben ik dan waarschijnlijk ook niet geschikt (misschien op Chieftainlevel), maar de extra features lijken me te gek, wanneer komt ie hier eigenlijk?

 

Plus een additie: ik moet zeggen dat CivIII me een hoop inzichten qua geschiedenis en aardrijkskunde geeft, niet alles is conform de allernieuwste wetenschappelijke inzichten, maar ik bekijk nu tot mijn grote verbazing veel vaker naar Discovery (de oorlogs/units docu’s), en kan het door Civ goed inpassen (en zo slecht was mijn onderwijs toch niet echt). Ik had altijd een hekel aan ‘oorlog’, nu zie ik de beslissingen, emoties en verbanden. Mijn aversie tegen oorlog in het echt is niet weg, maar de achterliggende gedachtes en het plaatsen in de geschiedenis zijn zoveel duidelijker. En ik wil zelfs zover gaan dat Civ het me makkelijker maakt om een beslissing te nemen om op welke partij te stemmen op 22 jan. 2003.

Net als Metallica heb ik er eigenlijk nul ervaring mee, maar ben wel nieuwsgierig naar het hoe en vooral ook het waarom van de editor. Ik moet nl. zeggen dat ik voornamelijk het onverwachte zo leuk vind en dan winnen. Ik denk dat als ik in die editor ga lopen klooien ik het stiekem toch zo doe dat ik wel errug goed zit. :stuck_out_tongue:

Heel goede info over de editor vind je in de Strategy Guide (Civilization III FAQ/Strategy Guide v3.0) van Dennis ‘Fox’ Doucette, te downloaden via: http://www.civfanatics.com/civ3academy.shtml , onder het kopje ‘Offline Lessons’ (editorinfo, zie Part V: 17, 18 A t/m Q).

 

Sowieso een fijne guide, dat is.

Inderdaad, met dat stukje info kom je weer een eind verder, maar het bouwen van maps, dat sla ik maar over.

Trouwens, als je uitgespeeld mocht zijn op het hoogste level, kun je altijd de AI nog wat lager zetten, hij staat standaard op ‘Regent’. Niet dat dat een optie voor mij is, ben nog lang niet uitgespeeld op een laag niveau…

In de Editor vind je dat in ‘DIFFICULTY LEVELS’.

Bedoel je nu dat je de AI hoger of lager moet zetten? Is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt hiero.

Sorry, foutje, ik had het over tab Difficulty Levels in de Editor, maar je moet zijn bij de tab General Settings, rechtsonder, kopje ‘Artificial Intelligence, Default Difficulty Level’. Standaard staat de AI op Regent, je hebt me even in verwarring gebracht, want heb zelf het nog niet uitgeprobeerd, en mijn eerste gedachte was, dat als je de AI op Chieftain zet, de AI het dus makkelijk heeft ten opzichte van de speler (al heeft de AI dan geen ‘cheats’, zie onder tab Diff. Levels).

Maar nu ben ik aan het twijfelen (zondagmiddagborrel slaat een beetje in…)…help!

Mmmm ik denk dat ik dit maar gewoon es ff ga uitproberen want die borrels brengen niet echt meer duidelijkheid in die wazigheid van jou :wink:

Nou, we zijn d’r uit! 't duurde ff, want ik had Vix gevraagd het uit te pluizen, en ja hoor, met schema en al!

Het komt er op neer dat als je de AI lager in Level zet (ipv Regent, naar Warlord), en je speelt zelf Deity, het weer een tandje moeilijker wordt.

Schema met uitleg hoe & wat in de Editor kan ik toemailen!

(met dank aan VixBlu)

Ik wacht den mail gaarne af…ben door jullie van schemaatjes gaan houden… :wink:

als het goed is, ligt er een berichtje op je te wachten in je ‘priv?-berichten’-box van dit forum.

Heb ik gehad, maar ik heb je ook alweer een mailtje gestuurd, toch? :?:

Nee, niet binnen gekregen…

Mika, heb inmiddels je mailtje via Red gehad. Krijg jij foutmeldingen als je naar mij stuurt ofzo? (Heb de laatste paar dagen een paar vreemde mailprobjes gehad, maar het een had ogenschijnlijk niks te doen met het ander, vandaar dat ik probeer uit te vogelen wat er aan de hand is) :?:

Noop, heb geen mail van je binnen (dus blijft je mailadres ‘geheim’), en ook geen foutmeldingen… (als je wilt dat ik het voor je check: zet je mailadres in een ‘Persoonlijk Bericht’ naar mij, ga ik het nog eens proberen).

 

Maar goed dat Vix Red’s mailadres nog ergens had (waar ik het kon vinden), maar goed, het is dus schema van Vix, en nog niet heel goed nagekeken, dus alle commentaar mag naar haar! :twisted:

clint@home.nl (dit is een persoonlijk bericht voor Mika) :rofl: :rofl:

Heb inmiddels alle spam van jullie twee gehad, tnx. Ik kom er nog op terug aangezien ik nu ff niet veel tijd heb. Welterusten. :wink:

Welke editor gebruiken jullie dan ? en waar kan ik die downen ?

 

En is er een editor beschikbaar waarmee je hetzelfde kunt als de in Civ 2 meegeleverde editor ? (oftewel bijna alles te kunnen wijzigen)

volgens mij ging deze draad over de standaart editor, daarnaast is het een 2 jaar oude draad…