Friezen enzo

 

Ik kan het niet laten om hier even op in te gaan, ik doe nou eenmaal geschiedenis :stuck_out_tongue: .

De Friezen hebben NOOIT over de Hollanders geregeerd. De eerste “Hollanders” kwamen pas (als ik me niet vergis) zo rond de 11e eeuw na Christus. Dat was toen Graafschap Holland in het leven werd geroepen. Sinds dat moment hebben de Friezen en Hollanders voortdurend oorlog gevoerd maar ze hebben elkaar nooit overheerst.

Of de Friezen in Belgi? en Zweden hebben gezeten is moeilijk te bepalen, aangezien er in vroegere tijden nog al wat verschillende stammen van germanen in de buurt hebben gezeten. Hoe ver het gebied der Friezen zich heeft uitgestrekt valt met geen enkele zekerheid te zeggen. Op het moment dat de eerste geschreven bronnen over de Friezen ontstonden zaten de Friezen niet in Belgi?, en Zweden lijkt me ook onwaarschijnlijk.

:stuck_out_tongue:

 

Maar als jij me betrouwbare bronnen kan geven die ergens anders op duiden hoor ik het graag…

he michello

leuk berichtje

ten eerste praate ze in denemarken en noord duitsland nog altijd een soort fries je kunt mekaar hiermee in iedergeval heel goed redden

ook zal ik even in de geschiedenis duiken voor waarheids getrouwe

geschiedenis

kort geleden hebben ze nog een zilver schat [ munten ] gevonden

ik meen ergens bij nijmegen

friese munten

ik probeer nog wel wat op te scharrelen zodat ik je kan overhalen

wij hadden trouwens ook friese koningen en toen had holland nog niks ook geeen oranje`s

volgt meer

                        kruk

Wij, Zij…waar heb ik dat nou de laatste tijd meer gehoord… :o

oke

ik neem dat overheersen terug want ik heb nog wat nagelezen en in die tijd waren er nog niet eens hollanders laat staan dat holland bestond

ik zoek nog een kaartje met overzicht ik kan het zogauw niet vinden

                                                 kruk

he jongens hier nog een stukje bewijs

Frisia Magna

Het in de vierde eeuw ontvolkte Noord Holland wordt na 500 n.o.j. weer gekoloniseerd tot aan de Oude Rijn.[34] [35] In de volgende 150 jaar veroveren de Friezen het kustgebied ten zuiden van de Oude Rijn tot aan het riviertje de Sincfal in Vlaanderen.[36] Rond 650 n.o.j. veroveren de Friezen het deltagebied van de Rijn, de Maas en de Schelde op de Franken. In dat gebied liggen de belangrijke handelsplaatsen Dorestad en Utrecht.[37]

 

In Oost-Friesland en de Noordfriese eilanden hadden de overstromingen in de 3e e 4e eeuw minder effect gehad dan in de FriesGroningse kleigebieden, maar in de loop van de Volksverhuizingsperiode waren beide gebieden vrijwel geheel ontvolkt.[38]

Rond 600 n.o.j vestigen zich in Oost-Friesland en in Butjadingen en in Wursten, op de kleigebieden, kolonisten. Deze kwamen van de Groningse kleigebieden.[39]

De expansiedrift van de Friezen door kolonisatie en verovering leidt er toe, dat in 690 n.o.j. Koning Redbad heerst over een gebied dat reikt van de Schelde tot aan de Weser, het bekende Frisia Magna uit de Lex Frisionum.

 

[rood] Fries gebied rond 605 n.o.j.

 

[paars] Friese verovering na 650 n.o.j.

 

 

he jongens er zat een kaartje bij maar dat wil hier niet op sorry

                                        kruk

Ik ben blij dat ik VER ver weg van Friesland woon :laughing: :roll:

kun je het niet hebben dat wij een oer oud geslacht zijn

                                                       kruk
 

Fries en deens zijn verwant, niet hetzelfde, en die tijd was er ook nog geen verschil tussen nederlands en duits, dat de talen nog steeds op elkaar lijken is niet raar.

Die zilverschat zegt niets, er zijn romeinse munten in noorwegen gevonden, maar de romeinen zaten er echt niet, muntgeld kan ver reizen.

Friese koningen? Stamhoofden is een betere naam, koningen kun je ze nauwelijks noemen.

Ik zal op de universiteit nog wat navraag doen.

volgt meer

 

Ik zie nergens Zweden staan, en die data, ik wil niet veel zeggen maar de 6e en 7e eeuw maken uit van wat historici noemen de “donkere eeuwen”, en niet zonder reden, er zijn nauwelijks betrouwbare bronnen uit die tijd, en de bronnen die er zijn komen uit Engeland, Ierland en Itali?, Nederland had uberhaupt geen bronnen, laat staan betrouwbare. De eerste bronnen over Nederland met betrekking tot de Friezen kwamen toen de monnik Bonifatius Dokkum bezocht en werd afgemaakt, in 852 dus…

Ik heb tevens even dat stukje tekst van je opgezocht en ik kwam op twee pagina’s uit:

www.stormfront.org/archive/ t-84643Historie_der_Friezen.html

www.heidendom.nl/friezenfrankensaksen.html

 

de eerste zijnde een zwaar rascistische site waar ik al eerder over gehoord had en de tweede een site die heidense gode aanbid.

E?n ding heb ik bij historisch ambacht geleerd, en dat is nooit te vertrouwen op dergelijke sites. Ze zijn meestal geschreven door leken, bevatten geen bronnen en zijn vaak samengesteld via volksverhaaltjes. Als jij mij een betrouwbare bron (lees: literaire, erkende en GESCHREVEN bron (een boek dus)) kan wijzen, ben ik bereid me er verder in te verdiepen. Want dit is niet, zoals jij noemt, een stukje “bewijs”, ik kan ook een site op internet zetten dat graaf Maurits van Koehoorn een gebied had dat strekte van drenthe tot aan luxemburg en hanover, maar dan hoeft dat nog niet waar te zijn.

oke die eerste site is niks die tweede is wel interresant

ik heb nog een pagina voor je lees die maar eens door daar heb ik

ook dat andere uit

kijk even bij herkomst en dat andere mag ook

er staan 45 boeken onder zegt toch wel iets vind ik

maarja wie ben ik

http://home.hetnet.nl/~adevanderwal/herkmig.htm

Topic gesplits

 

Gaat nu toch wel weer over een ander onderwerp he, jongens… blijf on topic of ik blijf splitsen :laughing:

sorry chris

Ben ik een keer een tijd van huis, gaan ze weer een nieuw topic starten… Ja, als je over geschiedenis begint, kun je dr donder op zeggen dat MiChello al zijn boeken erbij pakt om daar eens even het een en het ander over op te zoeken :rofl:

verrek, er stond bij die tweede site die ik gevonden had een literatuurlijst onder, niet echt een overweldigende, 24, waarvan zon 14 dubbel…ik zal die boeken eens opzoeken. Die lijst van jou is het zelfde laken een pak, je moet beter lezen, dat zijn bronverwijzingen, verwijzingen naar bepaalde specifieke feiten.

Ik heb ook nog een goede bron voor je, zoek deel 1 van de geschiedenis van de lage landen van Jaap ter Haar eens op. Das een zeer gerespecteerde historicus en het boek is al 30 jaar geleden uitgebracht en in de tijd voortdurend verbeterd.

Je wist toch al dat je een freak was he, MiChello? :stuck_out_tongue:

Ik heb het ook niet zo op op macht beluste warmongering Friezen, hahaha. Komt er nog wat van die Friese beschaving waar ik eens wat over gelezen heb hier?

maar goed, terugkomend op je eerste beweringen, het lijkt me wel duidelijk dat daar behoorlijk op valt af te dingen.

De Friezen hebben de Hollanders nooit overheerst, dat is al wel duidelijk. (blijkt nergens uit)

De Friezen hebben in Vlaanderen gezeten, al was dat maar kort en alleen om over te steken naar Engeland. Ze hebben dus niet in Belgie “geheerst”. (staat in de tekst)

Er zaten geen Friezen in Zweden. De mensen waar de Friezen onderdeel van uitmaakten, de trechtbekercultuur, die zaten waarschijnlijk in een klein stukje Zweden. Er staat dus nergens dat er Friezen in Zweden “heersten”.(staat in de tekst)

Ik snap kortom de conclusie “overwinnnaaars volk” niet.

ik heb nog even verder in die bron van je gelezen, en wat blijkt?

 

In een rond 802 n.o.j. opgestelde wetstekst (het Lex Frisionum) wordt een gebied van de Sincfal (Vlaanderen) tot aan de Weser aangewezen als zijnde bewoond door Friezen.[32] Hoe is het te verklaren dat de Angelsaksische en Juutse kolonisten van de vijfde eeuw zich in een negende eeuws geschrift laten aanduiden als zijnde Friezen? Kerst Huisman geeft daarover de volgende theorie: In het Fries-Groningse kleigebied hadden zich veel mensen gevestigd uit het Elbegebied en Sleeswijk-Holstein. Dat deze Angelen, Saksen en Juten in de latere geschiedbronnen aangeduid wordt als Friezen, komt doordat de Friese elite (die in 300 n.o.j. samen met de Chauken de Frankische stam vormden) weer terug keerden naar de Fries-Groningse kleigebieden. Door de komst van deze Friese elite gingen de Anglosaksische en Juutse kolonisten zich Friezen noemen. Bij Germaanse stammen uit die periode was het de gewoonte dat de naam van de politiek leidende laag gekoppeld was aan die van de stam.[33]

 

Er zaten daar geen Friezen, zoals ik al zei: verwante stammen. Niet meer, niet minder.

 

Tevens word nergens in de tekst over Friese overwinningen gesproken, niets overwinnaars volk.

 

Hierbij wil ik even kwijt dat ik de Hollanders zelf ook niet indrukwekkend vind, ik ben en blijf een Gelderlander in hart en nieren. Eerlijkheid gebied mij te melden dat de Gelderlanders ook niet veel indrukwekkends gepresteerd hebben.

 

Ik ga niet meer de moeite nemen het een en ander op te zoeken, Kruk’s bron is info genoeg.

 

En je Unforgiven, ik weet dat ik een freak ben, maar ik vind geschiedenis nou eenmaal leuk.

Rare Jongens… die Friezen ! :laughing: :roll:

oke we houwen er over op

we worden het nooit eens en tegen een professor kan ik niet op

 

VREDE

hmm een beeindigde discussie. Dat ik dat nog eens mee mag maken op dit forum :rofl: