maar goed, terugkomend op je eerste beweringen, het lijkt me wel duidelijk dat daar behoorlijk op valt af te dingen.
De Friezen hebben de Hollanders nooit overheerst, dat is al wel duidelijk. (blijkt nergens uit)
De Friezen hebben in Vlaanderen gezeten, al was dat maar kort en alleen om over te steken naar Engeland. Ze hebben dus niet in Belgie “geheerst”. (staat in de tekst)
Er zaten geen Friezen in Zweden. De mensen waar de Friezen onderdeel van uitmaakten, de trechtbekercultuur, die zaten waarschijnlijk in een klein stukje Zweden. Er staat dus nergens dat er Friezen in Zweden “heersten”.(staat in de tekst)
Ik snap kortom de conclusie “overwinnnaaars volk” niet.
ik heb nog even verder in die bron van je gelezen, en wat blijkt?
In een rond 802 n.o.j. opgestelde wetstekst (het Lex Frisionum) wordt een gebied van de Sincfal (Vlaanderen) tot aan de Weser aangewezen als zijnde bewoond door Friezen.[32] Hoe is het te verklaren dat de Angelsaksische en Juutse kolonisten van de vijfde eeuw zich in een negende eeuws geschrift laten aanduiden als zijnde Friezen? Kerst Huisman geeft daarover de volgende theorie: In het Fries-Groningse kleigebied hadden zich veel mensen gevestigd uit het Elbegebied en Sleeswijk-Holstein. Dat deze Angelen, Saksen en Juten in de latere geschiedbronnen aangeduid wordt als Friezen, komt doordat de Friese elite (die in 300 n.o.j. samen met de Chauken de Frankische stam vormden) weer terug keerden naar de Fries-Groningse kleigebieden. Door de komst van deze Friese elite gingen de Anglosaksische en Juutse kolonisten zich Friezen noemen. Bij Germaanse stammen uit die periode was het de gewoonte dat de naam van de politiek leidende laag gekoppeld was aan die van de stam.[33]
Er zaten daar geen Friezen, zoals ik al zei: verwante stammen. Niet meer, niet minder.
Tevens word nergens in de tekst over Friese overwinningen gesproken, niets overwinnaars volk.
Hierbij wil ik even kwijt dat ik de Hollanders zelf ook niet indrukwekkend vind, ik ben en blijf een Gelderlander in hart en nieren. Eerlijkheid gebied mij te melden dat de Gelderlanders ook niet veel indrukwekkends gepresteerd hebben.
Ik ga niet meer de moeite nemen het een en ander op te zoeken, Kruk’s bron is info genoeg.
En je Unforgiven, ik weet dat ik een freak ben, maar ik vind geschiedenis nou eenmaal leuk.