Holwerd

Zoals jullie allemaal weten hebben wij als trotse beschaving bij C3C zo onze historisch belangrijke steden. Tevens zijn de meeste van onze grote steden vertegenwordigd. Echter, de stad die wij als tiende stad bouwen is de wereldstad Holwerd. Voor de mensen die er net zoals ik nog nooit van gehoord hadden voordat ze deze stad bouwden bij C3C, het ligt in het uiterste noorden van Friesland, onder Ameland. Het enige aan deze stad wat ik kon vinden is dat er een boot van naar Ameland vaart. Mijn vraag: Waarom is Holwerd in godsnaam onze tiende stad, en niet een stad als Nijmegen ofzo, die naar mijn mening zowel in het heden als verleden een veel belangrijkere stad is?

Holwerd is natuurlijk vooral bekend vanwege de pier, aangelegd in 1872, waar de boot naar Ameland vertrekt en weer aankomt. Jaarlijks komen er duizenden toeristen naar de pier in Holwerd.

Aan de weg naar de pier staat een gedenksteen ter ere van de piloten die daar in de Tweede Wereldoorlog zijn verongelukt. Ook staat aan deze weg het oude ‘Veerhuis’. In de Franse tijd speelde dit huis een belangrijke rol. Het huis had namelijk vrij uitzicht op zee, zodat smokkelaars in de gaten konden worden gehouden.

 

De toeristen die naar Holwerd komen om daar met de veerboot naar Ameland te gaan, komen zelden in het centrum van het dorp. Dat is erg jammer want Holwerd is een interessant dorp. Zo heeft Holwerd een molen, ‘De Hoop’, uit 1713. Daarnaast wordt men in Holwerd enkele malen herinnerd aan alle stormen en overstromingen die Holwerd in het verleden hebben geteisterd.

In het dorp staat een oude stins die destijds werd bewoond door de grietman (hoogste bestuurder van de gemeente/grietenij) van West-Dongeradeel. Deze oude stins diende vroeger ook als rechtbank. In de kelders bevindt zich het gevang. Hier werden vroeger dieven, dronkaards en landlopers opgesloten. Dit gevang is nog volledig intact. Verder staan in Holwerd vele bijzondere oude huizen zoals een oude smederij, een pakhuis voor vlas en graan, een oud notarishuis en verschillende kerken uit de vorige eeuw.

 

Holwerd is, met 1762 bewoners, het grootste dorp van de gemeente Dongeradeel. De dorpsgenoten zijn zeer actief wat betreft het organiseren van feesten. Daarnaast heeft Holwerd een aantal winkels, wat vele dorpen in de gemeente niet hebben.

 

 

 

 

 

dus. :roll_eyes:

Prima, maar zou voor mij geen reden zijn om Holwerd belangrijker te vinden dan zowel Nijmegen, Den Helder, Middelburg, Leiden of Delft…Zo’n toeristenpraatje kan ik ook over Doesburg schrijven, maar Doesburg staat niet op nr. 10…

misschien een grapje van Sid :stuck_out_tongue:

 

bedoel: hij kon er de donder op zeggen dat het in dit soort forums zou worden besproken :laughing:

Waarschijnlijk slechte research…

Dat zou ik dan een groot minpunt vinden…

Ach, die mensen denken toch ook nog steeds dat we hier op klompen lopen en dat je overal kunt blowen en dat je publiekelijk naar de hoeren mag gaan en dat euhhhhhh :ph34r:

Wat klopt er, op de klompen na, niet aan dat beeld dan? :stuck_out_tongue: :sunglasses: :laughing: :rofl:

KAN DAT HIER DAN ECHT??? :rofl: :rofl: :rofl: En bedankt voor het inkoppen, liggend vanaf de achterlijn, keeper op het middenveld… :laughing:

Iemand moet het doelpunt maken he

D :stuck_out_tongue: a’s waar, hoe zat het ook weer…oh ja werkpaarden en euhh…

paarderookvlees

Waar gaat dit over

Tja michello ging 't maar ergens over :laughing:

Gezwets over 'n dorpje… :unsure:

 

Geef mij maar die 2e stad die de Hollanders kunne bouwe :wink:

Nou, het is dat de betere muziek er vandaan komt, voetballen kunnen ze niet :stuck_out_tongue:

pfffff… slotje? 1 stem en we kachelen er 1 op, haha

ja, gooi er maar een eind op…Ik denk dat er ook hier werkeliojk niemand is die weet waarom we Holwerd kunnen bouwen…

Pff, en mijn uitleg dan. Ik vind die molen wel eruug belangrijk :stuck_out_tongue:

ik ook clint, ik ook…

Wat is de tweede stad dan? En is Delft ook aanwezig? Deze flitsende metropool heeft nl een directe band met die gast aan de bovenkant van deze site…WILLEMPIEEEE!!!

 

NB natuurlijk kan je je stedennamen wel veranderen he, dat dan ook wel weer… :stuck_out_tongue: