Irrigeren of minen?

Wanneer moet je tiles nou (laten) minen of irrigeren, en welke tiles moet/kan je nou het beste minen of irrigeren…

Als je met de rechtermuisknop op een tile klikt, krijg je zo’n schermpje te zien met de afbeelding van de tile en daaron info daarover, dus zoiets van: Gold: 3, Food: 1 en nog iets.

 

Als je in dit geval een tile hebt met een Food van 1 en een Gold van 3, is het slim om een mine op de tile te bouwen omdat de tile namelijk meer goud oplevert dan food. Als je een tile met een Food van 3, moet je die laten irrigeren. Maar dat kan pas als je in de buurt van de tile een zoetwatermeertje heb liggen (die ook veel Food oplevert). Als je geen meertje in de buurt heb liggen, moet je zorgen dat de tile die tegenover jouw tile grenst geirrigeerd is. Als een buur-tile is geirrigeerd, danb kan je jouw tile ook laten irrigeren. Als je dat niet hebt, moet je Electriciteit uitvinden (in de Industrial Ages), en dan kan je tiles irrigeren zonder dat je daarvoor zoet water nodig hebt.

 

Over het algemeen brengt een mine in bergen meer Gold op dan een mine op een Grassland. Vooral als er in dat gebergte een Iron zit ofzo, of Gold. Dan zou ik je het zeker aanraden om op die Gold/Iron een mine te gaan bouwen.

 

Correct me if i’m wrong…ik heb het spel ook maar een week :grinning: .

Bepalen of je een tile moet irrigeren of moet ‘bemijnen’ is vooral een kwestie van waar je de meeste behoefte aan hebt. Als je stad niet groeid moet je irrigeren, heb je geen productie moet je mijnen bouwen. Als ik een stad heb met alleen maar grassland er omheen bouw ik altijd een aantal tiles met mijnen, heb ik daarentegen een stad die half in de bergen/heuvels ligt, den bouw ik mijnen in de heuvels en irrigatie op de vlakte. Het hangt af van verschillende dingen of je moet irrigeren of mijnen bouwen.

Ok, is er een vuistregel wat irigeren en/of mijnen oplevert, levert irigeren ALTIJD 1 extra food op en mijnen ALTIJD 1 extra shield, of zitter er weer voorwaardes aan.

Dat hangt af van het terrein. Ik zal even per terrein zeggen wat alles oplevert:

 

Dessert, Plains en Grassland:

Irrigation +1 food

Mining +1 shield

Road + 1 commerce

 

Tundra:

Irrigation niet mogelijk

Mining +1 shield

Road + 1 commerce

 

Flood Plain:

Irrigation +1 food

Mining niet mogelijk

Road + 1 commerce

 

Hills en Mountains:

Irrigation niet mogelijk

Mining +2 shields

Road +1 commerce

 

Forrest en Jungle (bij C3C ook Marshes):

Irrigation niet mogelijk

Mining niet mogelijk

Road +1 commerce

 

(Vulcanoes bij C3C)

Geen bewerking mogelijk

 

Hiernaast krijg je ook bonussen op produktie van shields, commerce en food als je Railroads bouwd, wat deze bonussen zijn kan ik zo snel niet zeggen…

ok, dus als ik het goed begrijp en je wilt een snelle produktie, dan kan je het beste zoveel mogelijk mining doen in hills…??? :huh:

Ja, een mijn in hills met railroad levert in totaal 1 food, 4 shields en 2 commerce, plak er een rivier bij aan en je hebt er nog 1 commerce bij, mountains het zelfde verhaal, alleen een food minder.

op gras hou ik het in het begin vaak zo: bonus grassland: mine & andere grassland: irrigate