Meteen maar het diepe in...

Zo, eindelijk een nederlands forum. :laughing:

Kan ik eindelijk eens in mijn eigen taal zeuren! En laat ik daar maar direct mee beginnen…

 

Ik heb Civ3 gekocht. (Tot zover geen problemen.) Dat is alweer een tijdje geleden en het spel werkte aanvankelijk uitstekend. (Wat traag, maar da’s mijn pc.)

Onlangs heb ik Windoos98 opnieuw geinstalleerd en nu… werkt het niet meer!!! :cry:

 

Ik heb meteen vanalles geprobeerd. Opnieuw installeren, betere drivers voor audio/video zoeken, etc. etc. etc.

Ook heb ik om hulp geklaagd op civfanatics, apolyton.net en infogrames. Het mocht niet baten, Civ3 weigert nog steeds stelselmatig te draaien.

 

Wat is precies het probleem? Het spel blijft hangen bij het eerste scherm, het splash scherm. De enige toetsen combinatie die nog reageert, na enige aandringen, is alt-ctrl-del. Ik dacht eerst dat het aan mijn cd-rom driver lag, maar dat is niet zo. Ik kan namelijk (op een lichtelijk illegale) manier de beveiliging omzeilen en dan werkt het wel.

 

Wat is dan het probleem? De beveiliging omzeilen is alleen het vervangen van het ene symptoom door het andere. Het doet me wel in het menu belanden, maar als ik een nieuw spel start… Dan crasht Civ3 terug naar de desktop… :cry: (Daarnaast zijn ook de lettertypen niet goed, te dicht op elkaar, niet op de goede hoogte, etc. etc. etc.)

 

Mijn vraag: HEEEEEEEEEEEEEEEEELP!!!

 

Iets duidelijker: kan iemand me helpen ??n van deze problemen op te lossen? ('t liefst de eerste natuurlijk, dan kan ik gewoon legaal spelen.)

 

Met vriendelijke groet,

 

Heinus Horatius,

Imperator Romanorum, Rex Galliae, etc. et. etc.

 

P.S.: Mijn systeemdingesdinges:

Pentium II 350Mhz,

Windows 98

DirectX 8.1

64 MB RAM geheugen

ATI 3D rage pro display driver

Aureal Vortex Soundcard

Ok, om te beginnen heb je maar net de vereisten om Civ 3 te draaien aangezien je 350 Mhz draait. Dit kan wel eens wat veroorzaken. Ik ben vervolgens niet helemaal zeker of die Ati kaart de Direct X 8.1 aankan. Ik neem even aan van wel anders zou je wel een melding hebben gehad. Heb je al eens geprobeerd Civ te uninstallen en vervolgens opnieuw te installeren? Ik geef het 90% kans dat je dan zonder problemen draait aangezien er op en of andere manier wel eens iets misgaat met de installatie, heb ik zelf ook wel eens gehad en kreeg dezelfde verschijnselen. (ik draai P4, 2 gig, dus daar ligt het niet aan :laughing: )

 

Laat maar ff weten of dit heeft geholpen.

Beste Clint,

 

met je steun ben ik erg blij, maar je klinkt net als de helpdesk van Infogrames! :roll: Die gaven precies hetzelfde advies. Maar het opnieuw installeren is het eerste wat ik geprobeerd heb. (En sindsdien nog wel een aantal honderd keer… (Give or take a few…) ).

I.i.g. kan het daar echt niet aan liggen. (Of mijn pc moet echt consequent elke keer dezelfde fout maken.)

 

En wat betreft mijn ati kaart… Zou het het daar echt aan kunnen liggen? Een videokaart kan toch niet met de cd-rom storen? En zo ja: zou ik dan terug moeten naar een oude(re) DirectX :?: :?: :?:

Ik heb precies hetzelfde systeem als jij hebt.

Alleen ik heb win XP. (eerst win 98 )

en 128MB RAM (eerst 64)

Ik heb civ3 wel illegaal, maar ik heb geen enkel probleem.

Toen ik win 98 had, deed civ 3 het gewoon, maar liep soms vast.

Sinds ik win XP heb heb ik geen last meer van vastlopers.

Misschien kun je win XP downloaden. Dan zal dit hoogstwaarschijnlijk zijn opgelost.

 

Het probleem, dat civ 3 zodra je new game starte inklikte crasde heb ik zelf ook tijdelijk gehad. Dit kwam bij mij door een virus, dat de harde schrijf volzette (en misschien ram afpakte)

Bedankt voor de tip, maar het is al opgelost. Dankzij de tip van Clint enerzijds en dankzij iets wat ik op Civfanatics las anderzijds.

 

Ik zal het proberen uit te leggen. (Wat moeilijk is, omdat ik zelf niet precies begrijp wat ik heb gedaan… :? )

 

Allereerst heb ik windoos helemaal ‘leeg’ opgestart. (Volgens mij zelfs zonder systray.) Ik kwam toen zonder enige trukjes langs het splash screen en in het menu. Het lettertype was nog wel weird en civ crashte ook nog. Uit arremoede heb ik toen maar een reinstall gedaan en toen werkte alles weer!

 

Het gekke is nu alleen… Hij werkt ook weer al ik een standaard start-up doe… 8O Hoe kan dat??? Hij zou moeten blijven hangen! Dat heeft ie consequent maanden achtereen gedaan!!!

 

Nu ja, ik heb verder niets te klagen meer. Civ RULEZ :!:

:grinning: En nu afwachten wat PTW voor mysterieen voor ons in petto heeft! :laughing:

civ rulez and clint rulezzzzzzzzzzz tof dat ik wat heb kunnen bijdragen. De logica ontbreekt inderdeed, maar dat had ik bij mij indertijd ook. Niet meer over nadenken, het werkt. 8)

Wellicht kan het volgende je ook helpen, ik heb het ook ooit op het forum via Bravenet uit proberen te leggen…en geen idee of je mij begrijpt want ik ga niet in op de specificaties van de diverse applicaties (als Macgebruiker weet ik daar geen raad mee–> ik speel Civ (legaal) w?l op de PC!)

 

Goed, ik herken het probleem, en mijn oplossing is de volgende:

Zodra je in Civ probeert te komen, slaat je scherm waarschijnlijk op zwart, en daarna krijg je een scherm met grote witte balk + Infogrameslogo, en daarna zit je vast. Als je nou direct nadat je Civ opstart, en het zwarte scherm ziet, en dan als een idioot (zo voelt dat bij mij, tenminste) blijft klikken met je muis, kom je als het goed is bij het startscherm met de keuzemogelijkheden van CivIII.

 

Mijn probleem is (dat denk ik) dat ik geen geschikte videokaart in de PC heb zitten, en daarom vast loopt op het filmpje (wat ik dus nog nooit gezien heb, en ook het filmpje bij Space overwinning is mij onbekend, daar loopt ie dus ook op vast).

Mijn’klik’oplossing leek na het opnieuw installeren van Windows en Civ niet meer te werken, PC weigerde de Civ CD te herkennen als zijnde. Nu moet ik heel omslachtig en raadselachtig de volgende dingen doen om mijn klikoplossing te laten gelden (en sowieso te kunnen spelen): eerst de CD in de CDlade schuiven, dan krijg ik bericht dat ie het allemaal niet snapt en het opnieuw moet doen, maar dan gooi ik de CD in de CDcopy-lade, probeer CIV opnieuw op te starten, dan zegt PC dat ik de CD in de juiste lade moet stoppen, wat ik vervolgens doe, en dan snapt PC het wel (…!), en kan ik gaan klikken zodra het zwarte scherm zich voor mijn ogen laat verschijnen.

 

Mocht er iemand zijn die mij met bovenstaande kan helpen (optie het raam uit met PC is helaas geen goeie, PC is niet mijn bezit), graag! Mocht het daarbij van belang zijn de specificaties van de PC te weten, dan zal ik daar eens naar kijken, en voor je op een rijtje zetten.

Yep, de specs zijn van belang. Als ik die weet kan ik je definitief meer vertellen. Ik ga er overigens vanuit dat het een bug is op de cd, aangezien ik het laatste van het laatste gebruik en het bij mij ook een keer misging. Na herinstallatie was het vervolgens over. Je zou kunnen proberen om de cd naar je c te kopieren en vervolgens vanaf de harde schijf te installeren.

Hai Clint!

 

Aangezien Mika en ik het met dezelfde setje compu’s moeten doen (PC voor Civ, Mac voor internet) kan ik je de specs geven, en mijn mening is dat het de videokaart is, maar misschien weet jij iets anders, of zo ja, welke videocard zouden wij dan maar eens in de PC moeten douwen?

 

PentiumII 500 Mhz

Windows 98

DirectX 8.1

? 500 RAM geheugen

S3 Virge videocard

Pulsar Soundcard

Ik denk dat er twee problemen zijn:

     

    [*]Als eerste de CD die het niet doet --> Dat ligt beslist niet aan de videokaart, kan aan de cd-speler liggen (misschien laser vuil geworden na jarenlang gebruik), of aan de cd (krassen en dergelijke). Misschien kun je wat specifieker de foutmelding(en) ff opschrijven hiero.

     

     

    [*]Het feit dat je niet verder komt na het 1e scherm ligt waarschijnlijk idd aan de videokaart (drivers). Heb je nieuwste drivers gedownload? Zo ja, dan is het dus een brakke videokaart :laughing: (S3 Virge is idd niet echt het nieuwste van het nieuwste). Maar om hiervoor een nieuwe videokaart te kopen… met klikken kom je er ook doorheen :laughing:

    Ik denk dat Chris inderdaad de spijker op z’n kop slaat, in elk geval voor wat betreft je videokaart. Met de cd heb ik het idee dat het ook een bug kan zijn, aangezien ik na de eerste keer installeren het allerlaatste scherm in de civilopedia m.b.t. spacerace niet kon bekijken, ik kreeg dan een foutmelding. Na herinstallatie niks meer aan de hand.