oorlogen

Deze vraag gaat niet zozeer over conquest, gaat over alle civ3’s

 

Hebben jullie ook altijd zo’n groot probleem met oorlogen die overzee plaatsvinden? Ik bedoel dus, niet op je eigen continent?

 

Ik verlies dan altijd :angry:

 

Nou ja, wou ik ff vragen

ligt eraan hoe groot mijn technologie voorsprong is en hoe groot mijn invasiemacht is. Als ik met 10 transports Modern Armors ga dan win ik wel.

en in de late middeleeuwen dan? Je hebt magnetism ontdekt en je vijand is qua technologie ongeveer gelijk?

Dan mag je hopen dat de vijand ofwel geen salpeter of horses hebt en jij wel, anders wordt het erg lastig

Heb je armies? => Gebruiken. Bouw een defensive army. Liefst meerdere. Bulk schepen vol met bombardment units om je verliezen te beperken, want overzee zijn verliezen erg pijnlijk. Houd alle units in het begin op dezelfde plaats, je uber-army beschermt ze wel. Verzwak de enemy en neem een stad in, verstevig deze en ga zo door.

 

Ik zal je gelijk maar ff een exploit vertellen. Je kunt units in 1 beurt over de oceaan krijgen als je wilt. Exploits moet je eigenlijk niet gebruiken, je spel wordt er niet beter van, maar soms is het wel geinig. Bouw een ship-bridge, met een schip net waar het vorige schip eindigt en zo kun je de units van schip naar schip doorgeven.

Die truc kon je in civ I al gebruiken en nog hebben ze er niets aan gedaan :rofl:

Klopt. Maar dat zou niet zo moeilijk moeten zijn, dacht ik zo…

Misschien dat ze het straks bij civIV veranderd hebben, zo niet leeft de traditie voort :rofl:

probeer inderdaad altijd een stad in te nemen en me daar dan te vestigen. Maar met het fenomeen culture is het erg moeilijk geworden om die stad te houden :angry:

Hoe meer units je in die stad dondert hoe kleiner de kans die stad culture flipt

ah, dat is dus mijn probleem! En ik maar denken: ok ik fortify geen mannetjes IN de stad maar er omheen, want als je de stad dan weer kwijtraakt aan culture ben je OOK al je mannetjes kwijt!

Dat dacht ik eerst ook, maar dat bleek een verkeerde inschatting te zijn. Je kan ook een settler of drie meesturen en de stad te levellen om vervolgens op die zelfde plek een nieuwe stad te bouwen. De stad gewoon zelf houden is wel makkelijker.

hmmm, goed idee :laughing:

NIET in een grote stad (relatief) met veel omringende culture blijven! STARVE those bastards tot een kleine populatie en bouw culture improvements. Je eigen stad kan ook flippen, dus ik zou de settlers thuis laten.

Een grote stad met resisters enzo vergt TE veel units om flip te voorkomen. Kijk maar eens in een calculator op CFC, loopt ERG hoog op…

Gewoon stad innemen en voldonderen met units werkt bij mij toch altijd heel goed. Niet tot de aanval overgaan tot de resistance voorbij is. Zorg voor een harbor z.s.m. i.v.m. je grondstoffen. Of idd starvation toepassen tot 1 en vervolgens stad weer laten groeien helpt ook errug goed.

zei ik dat niet al? Starven, hmm dan heb ik t ergens anders gepost… Om 100% zeker te zijn van een non-flip kost het VEEL units.

 

edit: ow verrek, dr boven, :rofl:

 

Flipcalcs:

 

http://forums.civfanatics.com/showthread.p…&threadid=53157

nou, ik speel nu een game op regent en aangezien ik de soort map (continents, achripolo ofzo etc) op random had, wist ik niet dat ik eh…eilandjes kreeg. Nou ja niet echt eilandjes, ik ben de enige die op een eiland zit. Ongeveer 6 steden op het eiland, maar hierdoor snoepen ze wel wat van elkaars werkgebied weg, maar ja.

Gelukkig kon ik met galley snel (1 tile) naar ander land, maar daar kan ik niet irrigrereen :angry:

nog wat steden op andere eilanden, maar je raadt het al: steden zijn allemaal redelijjk slecht. Gelukkig is er maar 1 civ die iets verder dan mij is in science. maar goed, overzeese oorlogen genoeg dus

GEEN rivieren ginds? hmmm, das klote.

 

Dat werkgebied moet je je niet druk over maken. Dat heet OCP (optimal city placement), maar dat is voor 2/3 van het spel niet echt heel erg belangrijk. Waarchijnlijk ben je beter af met RCP (ring city placement) => mindercorruption due to distance. Of met ICS (infinite dity sprawl) waarbij je alle tiles meteen gebruikt, je lekker compact bent (ook goed tegen distance corruption). In het begin levert dat aardioge voordelen op… kijk msaar wat je gebruikt, ik mix het een beetje, afh van de omgeving.

Eens. Vroegah was ik altijd bezig om zo optimaal mogelijk mijn steden neer te zetten zodat ze niet overlapten, maar daar ben ik lang geleden vanaf gestapt. Ik mix ook een eind raak, net hoe het uitkomt.