[question] capture city, 6 gold tresure

hoi,

 

mijn 1e vraagje.

Ik speelde weer eens CivIII en had niet zon groot rijk. (4 steden ofzo) maar dat maakt niet uit want ik kon wel een leuk legertje opbouwen (ik speel op easy) en toen had ik eindelijk genoeg manschappen, en viel de moffen binnen, maar bij het veroveren van een vrij groot uitziende stad, ontving ik maar 6 goud uit hun schatkist. Dat verover je dan zeg maar.

 

Maar even later pakte hij het terug, en had ie >30 goud uit mijn kist!

 

Dat vind ik niet echt eerlijk. ieamd een idee heo ik meer uit hun kist of minder uit mijn kist kan (laten) veroveren?

topic verplaatst naar Algemene Dingen.

 

De hoeveelheid goud die je jat bij het veroveren van een stad hangt af van de hoeveelheid goud van de tegenstander, en het aantal steden die hij heeft. Het goud is als het ware verdeeld over de steden.

 

Dus dat jij 30 goud kwijtraakte lag aan het feit dat je maar 4 steden had en (waarschijnlijk) meer goud.

ja het viel mij ook al op de de tegenstander weinig goud heeft bij onderhandelen enzo :cry:

 

ik wil eigenlijk als de Hollanders vroeger spelen. Veel handelen, geld verdienen, etc en dan een leger “kopen” als er oorlog is/dreigt. Door telkens in 1 turn een unit te “hurry production-en”…

 

maarja, als de tegenstander amper geld heeft, is het lastig om op een dusdanige manier te handelen dat ik rijk wordt…

Maar 4 steden is nou ook niet de manier om te spelen. Je moet in dit spel de balans tussen uitbreiden van steden, het laten groeien van die steden alsmede het uitbouwen van je military units goed in de gaten houden anders win je nooit. Je tegenstander (AI of multiplayer) zal dit nl. ook doen en hier zijn/haar voordeel mee doen. Blijf vooral ook settlers stampen, anders delf je gegarandeerd het onderspit. :grinning:

Voor de verandering eens met Clint. :wink: De AI zal nimmer veel goud hebben voor 1 AD, alles wordt direkt geinvesteerd. Als je denkt dat je het gaat redden door met 4 steden te gaan hurry-en… sterkte!

 

Ik denk dat ik ook voor Clint spreek als ik zeg dat je het hele spel door steden moet blijven bouwen. Eerst je eigen continent (aktief blijven bouwen tot zeker 40 steden) en zodra mogelijk de oversteek naar een ander continent. Gewoon een paar bootjes met spearmen en settlers en gelijk een kleine kolonie bouwen. Minimaal 5 steden, anders ben je veel te kwetsbaar. Ander continent, andere resources nietwaar?

 

Blijf bouwen, anders redt je het nooit…

 

spreekt weer eens voor zich he. :laughing:

jah maar die 4 steden was een vergissing. ik had zon eilanden dinges gekozen met 8 ai’s… het hele eiland was “druk”. of ik had een vakje, of de ai had hem (2 ai’s op hetzelfde eiland). 4 was echt het maxium :grinning:

Klinkt alsof de vijand dan zijn poen wel volledig heeft gebruikt om e.e.a. te hurryen (kopen van city improvements) en jij niet. Vandaar dus, zoals Chris al zei, pakken ze meer van jou dan jij van hen.

Zo te horen had je een grotere map moeten kiezen

Inderdaad als het kan het hele spel door steden blijven bouwen ja.

Ik spreek je wel weer als je op SID level speelt :wink:

Ow… dit is de ‘kale’ versie van Civ, mmmdan Deity. Maar dat is eigenlijk wel te doen. Micromanagement goes a long way…