Screenshots kruk, met opmerkingen...

 

Is goed. Accelerated production kun je pas uitzetten wanneer je een nieuw spel begint. Klik maar op ?default rules? als je een nieuwe spel begint.

 

 

Is ook een goed streven. Je moet er alleen aan wennen dat je niet altijd zoveel resources zult hebben. Dit is een map gemaakt door iemand en er zitten er veel meer op dan normaal. Ik adviseer je om op random maps (PC gegenereerd) te gaan spelen. Dan weet je niet meer wie waar zit. Zo is het voor je erg makkelijk om iedereen te localiseren. Het is leuker als je het van tevoren niet weet enzo. Nu weet je ook alle resources te zitten. Het is geweldig om na de ontdekking van bijv. Replaceable Parts te zien dat je rubber binnen je grenzen hebt. Extra dimennsie aan het spel.

 

 

Is best belangrijk en in het begin kun je vaak die 10 shields van een gekapt bos goed gebruiken in je steden.

 

 

Dan kan er inderdaad geen nieuwe MGL komen, dat kan alleen als een elite die nog geen leader heeft geproduceerd een battle wint. SGL?s kun je wel krijgen (als je als eerste een tech ontdekt), maar die worden sowieso niet tegengehouden door de aanwezigheid van een leader.

 

 

In je Golden Age levert dat extra veel op. Alle tiles die al een shield hebben geven er een extra (ook voor commerce). Irrigated normal grasslands hebben dan geen shields en 3 food, terwijl mined normal grasslands dan 2 shields en 2 food zouden hebben.

 

 

Hoeft niet. Alleen als er meer (of ongeveer evenveel, zo je wilt) unhappy dan happy zijn, want dan krijg je pas disorder.

 

 

Artillery eerst laten bombarderen en dan innemen die handel. Let er wel op dat je artillery nooit alleen laat staan op een tile, want dan kan men ze capturen.

 

 

Hoef je niet te doen als alles al in 1 beurt een tank bouwt. Dan hoef je in principe niet een betere plant te hebben. Als je Space Vic wilt is het wel handig, maar ook niet noodzakelijk.

nou ik hou je wel bezig met mijn spel en vragen

maar ja jullie mogen nu 6 jaar over je studie doen ik moest verplicht 6 jaar en nog was het op het nippertje

1 die acelleratie zal ik bij het volgend spel uitzetten

2 ik vind het gewoon heel mooi om in de wereld map te spelen en bovendien dit was de enigste wereld map die ik kon krijgen van fanatik

die anderen die er al inzitten krijg ik maar geen echte wereld map

3 ik hou van dominatie op alle vronten zowel resorses als luxe en militair

4 dat van die bossen heb ik op geschreven en voer ik in het volgende spel onmiddelijk uit

5 die militere leider heb ik in werking en er 3 tanks in gezet [ zo goed ]

6 ik beloof minder te irigeren

7als ik een disoredr heb en ik heb er alles in gepompt wat maar kan ook andre van duin sommige blijven disorder

8 oke niet onbeschermt artelirie er op afsturen [ doe ik ]

en boven dien vind ik raketjes altijd heel erg leuk om er mee tevliegen en ontploffen bovendien heb ik die vliegtuigen niet onder de knie of se storten neer of halen het niet dus zijn raketjes wat makkelijker

ik probeer nu een trein door het gebied tekrijgen van de vijand wil niet erg want in afrika zit ik beneden en hij er boven en is europa en azie weer van mij ik wil hem in de tang hebben van boven , van onderen , en van af de zijkant leek mij een mooie taktiek

en met de reels ben ik wat sneller bij zijn steden snap je

P.S. ik geloof niet dat die trein wat uithaalt ik zie dat ik maar 1 stapje op die reels kan doen

oke ik heb mijn koolplants verkocht wel een werk 1 voor 1

goed 4500 gold opgeleverd heb nu totaal 43500 gold

wie wil wat

 

Is ook leuk’ date=’ maar om het spel verder onder de knie te krijgen moet je eigenlijk ook leren spelen op kaarten waarvan je de vorm van tevoren niet weet. En niet weet waar de rivalen en resources zitten…

 

 

Ik ook, maar dat wordt moeilijker (onmogelijk?) op alle fronten op hogere levels.

 

 

Yep. Ik zou zeker de unit met het sterretje erin doen. Twee nadelen van units in een army zijn dat ze geen leaders meer op kunnen leveren en dat ze niet geupgrade kunnen worden. Die met dat sterretje heeft dat eerste nadeel sowieso al.

 

 

Moet je zelf weten’ date=’ maar minen is vaak effectiever, ZEKER de grassland zonder shield. Plains zijn daarentegen wel goed te irrigeren.

 

oke ben wer wat verder dus daar gaan we weer

ik ben bezig om mijn leger bij elkaar tebrengen rond de vijand ik val hem van 3 kanten aan en is best even uitpuzzelen in afrika heb ik de helft al in handen maar die steden zijn niet zo sterk nog dus moet ik ze eerst versteken met artelerie en tanks en verdere verdedigings werken zoals civel defense of zo ik weet niet of dit helpt maar had poen zat ook heb ik de spoorlijn daar aangebracht zodat ik sneller teplaatse ben

ik ben nu ook misiles aan het bouwen is lekker makkelijk van af een bootje of op afstand kost 1 turn per stuk

mijn vijand heeft 250 militere troepen dus eerst maar wat op afstand knallen

maar goed ik zal wel eens een vreemd stukje land proberen maar meestal tref ik een rot eilandje waar 3 steden op kunnen en voordat je wat kunt is alles al bezet

maar ik heb nu het spel beter onder kontrole dus wie weet

ja als de graat omhoog gaat fietsen ze me zo voor bij maar vlink oefenen baart kunst

ik zal dat sterretje er in plaatsen

even het disorder pakket het poppetje zegt tow krowet of zo terwijl er maar 5 in de stad zijn

dat met die pijltjes had ik al uit gevonden maar toch bedankt

Je valt hem op meerdere fronten aan? Dat is in Real-Life een goede tactiek. In Civ ook wel, maar de voordelen zijn minder uitgesproken dan in RL. Hiervoor heb je namelijk erg veel units nodig, terwijl je als het slim doet met vrij weinig troepen van ??n kant aan kunt vallen en bijna zonder verliezen. Een groot leger kost VEEL geld en op hogere levels is het ideaal als je ook met minder troepen een goede oorlog kunt voeren.

 

Dat heb je af en toe ja, maar om dan een spel toch te winnen geeft wel voldoening.

 

too crowded? Dat zeggen als eerste reden voor unhappiness. Maar een stad van vijf moet geen probleem zijn om happy te krijgen. Zorg dat hij naangesloten is op je luxury netwerk en je bent er al.

heel fijn hier het is bijna weekend dus jullie zullen wel op vakantie gaan en dan word het weer rustig hier op het forum

ik zal je een skreensot sturen van mijn positie in afrika en dan zul je zien dat ik wel van 3 kanten moet aan vallen

in het noorden zitten de egipties nog met een pootje in europa als ik daar niks doe pakt hij zijn leger en stampt mij daar onder de voet en dat wil ik niet de steden had ik veroverd dus zijn nog niet zover als de rest van azie

in het oosten hij zit in midden afrika en arabie om zo tezeggen als ik daar niks doe doet hij het het zelfde en komt hij azie binnen al zijn mijn steden daar wel op hun hoogte punt maar toch het geeft een hoop gedonder in de glazen en troepen die ik daar helemaal niet wil hebben

in het zuiden van afrika ben ik nog niet zo lang bezig deed het voor diamanten en ivoor dus er zat veredr niks dus heb ik het maar in gepikt deze steden zijn het minst dus moet ik deze versterken en ook via die kant mijn grenzen versterken en aan vallen want daar is hij juist veel sterker dan mij dus heb ik een troepen beweging in gang gezet zo dat hij hier geen kans maakt om mij te overompelen

zo zie je dus dat er eigenlijk niks anders op zit dan op 3 fronten aantevallen

ik zou natuurlijk 2 grenzen alleeen op bewaking en verdediging kunnen zette maar daar heb je ook troepen voor nodig dus kunnen ze net zo goed aan vallen

ik heb de slagschepen nu voor zijn steden liggen in mijn zone mijn tanks en arteleire , misiles heb ik in ploegjes bij elke grens en dicht bij zijn steden staan

het is een enorme troepen verplaatsing maar dat brengt het met zicg mee als je het zo speelt en takties uit te kienen war je het beste kunt beginnen en waneer ben je op je sterkst dat is de uit daging

ik zou natuurlijk ook voor de spaceschip kunnen gaan heb satelieten al maar dat is zo verschrikkelijk saai je laat hem gan en spel over

cultuur dan heb ik al gewonnen denk ik [ heb hem uit staan ]

dominatie dan ben iok er ook al denk ik is ook niet zo snel mogelijk veel land veroveren met setlers en niks bouwen aleen maar setlers en dan ben je er is ook niks [ heb dominatie op 100 % gezet ]

prinses nee ook niks er is niet een prinses die mij wil hebben

dus blijft dit over

EN IK VIND DIT HARSTIKKE LEUK OM TE WINNEN

Je praat alsof de andere victory conditions zo makkelijk zijn. Dat kan, cultural is erg makkelijk, maar dan moet je het eens een stapje hoger proberen en dan zul je zien dat het daar wel uitdagend is. Er komt weer een hele andere tactiek bij kijken. Delen van die tactiek (bijv voor een diplo vic) zijn erg toepasbaar in alle soorten speelstijlen. Ik vind zelf na 10 overwinningen op Conquest het spel een beetje de diepgang verliezen en zeker als ik op een te laag niveau zit, zodat ik geen enkele unit verlies en een beetje musketmen plat aan het bombarderen ben met stealth bombers en TOW infantry.

nou ik probeer mijn vijanden net dat stapje voor te blijven met mijn tech

als ik nu naar de egypties zie hebben ze daar ook al vuurwapen en kanonnen dus ik lig wel wat voor ja mar wel met jou raad geveingen anders is de tegen stander eigenlijk net zo sterk als mij en hadden ze de boel veel beter voor elkaar dan mij dus was het nog best klauwen om te winnen

nu na jouw goede raad gevingen ben ik de tegenstander een paar stappen voor heb meer geld en heb het beter voor elkaar dat was hier voor niet zo dus dit is een hele verbetering en kan ik een poging doen naar een stapje hoger en zien of de taktiek daar ook werkt

Welk level speel je nu op?

de tweede ik weet zo niet welke dat is

ik probeer de derde wel eens maar dan sneuvel ik heeeeeel erg snel

dus ben ik hier nog maar met die nieuwe taktiek moet de volgende eindelijk wel eens gaan lukken dacht ik

Dan zit je nu dus op Warlord, en ga je naar Regent. Dat scheelt niet zo heel veel en dat zou nu wel moeten lukken. De stap van Monarch naar Emperor is het grootst, maar op emperor is het spel ook nog goed te doen. Die Cultural Vic van me met 1 stad (OCC) was op emperor, dus dat is zeer goed te doen nog.

ja dat kan best ik weet niet hoe die inelkaar zitten maar ik ga er voor zodra mijn arm weer wil

ik kan mijn rechterarm niet gebruiken vanwege mijn invaliditeit en is zeer lastig om tespelen

dit stukje kost me 15 minuten dus moet ik men arm even weer rust gunnen duurt ongeveer 1 a 3 weken

maar probeer wel af en toe

GEEN VAKANTIE