Stad verdedigen

Ik zet zo’n 4 ? 5 units in m’n steden en bouw zo snel mogelijk een muur.

Toch worden in tijd van oorlog sommige steden door een sterkere tegenstanders snel van de kaart geveegd :cry:

Ook zelf is het soms vrij simpel om een stad te veroveren.

 

Heeft er iemand tips om een stad goed te verdedigen en met hoeveel units (van elke tijd).

Het belangrijkste is het om een uitgebalanceerde verdediging te hebben. Zorg er in het begin voor dat je verdedigd met archers, longbowmen,riflemen, infantry, mechanized infantry als basisverdediging, speermen, pikemen tegen allerhande cavalry en axemen, macemen, crossbowmen tegen melee units. Later in het spel zijn machineguns bijvoorbeeld goed tegen allerhande gunpowder units. Ook handig is het om artillerie (catapults, cannons, artillery) te gebruiken als de vijand meerdere units in een vakje heeft staan (collateral damage). Zorg er dus gewoon voor dat je op iedere soort unit een antwoord hebt, dan verminder je het risico dat een aanval succesvol is. Een andere tip, iets waar ik zelf het meeste gebruik van maak: “Aanval is de beste verdediging”. Val de vijand aan zodra hij zich binnen je grenzen bevindt en voorkom dat je moet verdediggen, vernietig de vijand voor hij je stad bereikt.

 

Al deze tips kun je uiteraard ook zelf gebruiken als je de vijand aanvalt. zorg er voor dat je units gespecialiseerd zijn voor ??n bepaalde taak. Een knight promoveren om hem te gebruiken in de verdediging is net zo zinloos als longbowmen gebruiken om een stad aan te vallen.

 

Vaak is dit ook nodig omdat de AI vaak niet eens de stad aanvalt maar alleen maar alle “improvements” vernietigd. Val echter alleen met de geschikte units aan om zo je eigen verliezen te beperken.

Als het een grote groep is die aanvalt kun je ook een catapult erop afsturen. Je zult deze waarschijnlijk wel verliezen, maar veel van de units in de groep zijn dan al beschadigd en zullen veel minder effectief aanvallen als de dat al doen, vaak draaien ze meteen om.