Vragen over Civilization 4?

 

Er is nog steeds cultuur in Civ4 en als je een stad wilt overnemen moet je dat net als in Civ3 met cultuur doen. Heb je meer cultuur in de stad dan de eigenaar, dan bestaat de kans dat die stad naar jou over zal gaan. Als je jouw religie in die stad verspreidt wordt die kans wel aanzienlijk groter.

 

Het is nu lastiger dan in Civ3 om ‘toevalig’ een stad van een tegenstander over te nemen met cultuur, maar als je er met opzet je best voor doet is het juist makkelijker, zeker als je Great Artists gebruikt om Great Works te bouwen, daarmee kan het heel erg hard gaan. Dat geldt ook om je stad met te verdedigen van een cultuur overname: als je je best doet om ook zelf cultuur te creeeren, is het onwaarschijnlijk dat je die stad zult verliezen, maar als je je cultuur negeert zou het heel snel mis kunnen gaan, zeker in je kleinere steden. Voordat een stad cultureel wordt overgenomen zal deze meerdere keren in ‘revolt’ gaan, dus je kunt het ruim van tevoren aan zien komen en eventueel maatregelen nemen.

 

 

Dat is bijzonder onhandig, omdat een oorlog voeren tegen de heilige stad van je eigen religie een hoop boosheid onder je bevolking veroorzaakt.

 

 

Dit is echter geen eenvoudige strategie, maar sticht zoveel mogelijk religies en verspreidt 1 ervan, je staatsreligie, naar elke stad die je maar bereiken kunt om zo gemakkelijk vrienden te maken met andere spelers, en verspreidt de rest naar al je eigen steden en misschien elke derde of vierde stad van je tegenstanders (zo veel mogelijk maar niet zoveel dat ze in de verleiding komen om een andere religie dan de jouwe als staatsreligie te kiezen). Als je dan alle Heiligdommen bouwt in de heilige steden loopt er crimineel veel geld je schatkist binnen :grinning: En alle tempels, kloosters en cathedralen je je ermee kunt bouwen geven je ook gigantische bonusen op het gebied van wetenschap, geluk en cultuur. Zoals gezegd, niet eenvoudig om te doen maar als je het voor elkaar krijgt om alle 7 religies te beheersen moet je wel heel hard je best doen om het spel nog te verliezen :grinning:

Nou, ik heb het geprobeert hoor =) . Was Arabie. Probleem was dat ik halverwege even vergeten was dat ik naar alle religies aan het streven was dus een GP die mij gelijk code of law zou geven misbruikt :cry: Natuurlijk was ik net te laat om de tech alsnog te pakken te krijgen. Maar ik had er 4 te pakken inclusief (door Phi) al hun grote kerken. Het was MP dus toch wel pitig en hoewel mn tech inderdaad gruwlijk goed ging was ik dus ook weer vergeten om snel even topunits te ontdekken die me konden verdedigen. Werd door twee aangevallen waarvan er een net zo ver was als ikzelf (Frankrijk , ook zo'n afschuwlijk civ om tegen je te hebben in de juiste handen kom ik achter). "Gelukkig" kwam er een Out of Sync error , en dacht hij dat hij mn halve rijk had verroverd, maar op alle andere schermen (medespelers) was dit niet het geval :wink: Ga de taktiek nog iets perfectioneren maar het is wel een top idee. Toch zou religie iets meer moeten kunnen doen, maar kan even niet 123 bedenken wat... :sunglasses: