Vragen over Civilization 4?

Ik ben 18 maanden lang een tester en (wat korter) consultant voor Firaxis geweest en speel dus al zo lang Civ4 (zit zo onderhand eigenlijk wel op civ5 te wachten :grinning: )

 

Dus als iemand nog vragen heeft over het spel en die in het Nederlands wil stellen, dit is je kans :grinning: Ik zal alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden, maar mijn specialiteit is modden, ik been geen expert als het op strategie of multiplayer aankomt…

nou locutus

je bent weer welkom

en vragen die sullen er seker komen wel van mij in iedergeval

want ik ken geen engels dus ik wagt op het spel

maar nou heb ik een neef en die onee mag ik hier niet seggen denk ik

Locutus. 3 vragen:

 

Ik heb 2 scenarios bij cfc op mijn naam staan, ik heb het ww2 en het rome scenario van civ2 genomen en ik heb er civ3 scenarios van gemaakt. Ik vond het erg jammer dat ik bij de civ3 scenario’s erg weinig diplomatieke opties had (locked allience, locked war). Heeft civ4 meer mogelijkheden?

 

Waarom vertelde je *********** niet eerder dat je een tester was, dan had ik een goeie vraagbaak gehad.

 

Hoe kom je aan zo’n leuke functie, ik heb intresse :rofl:

 

Meer dan je van kunt dromen :grinning: Met Python kun je onvoorstelbaar veel. Zie de draad die in op Apolyton ben begonnen over Python: http://apolyton.net/forums/showthread.php?s=&threadid=140611 (teveel om hier te vertalen en heeft ook weinig zin natuurlijk, aangezien Python ook in 't Engels is :grinning: ) En dan hebben we het nog niet eens over de bron code die over een paar maanden wordt vrijgegeven…

 

Locked Alliances en dergelijke opties zitten standard in de map editor, daar heb je zelfs geen Python of XML voor nodig. Er zitten 4 scenarios bij het spel die een redelijke indicatie geven van wat mogelijk is, hoewel ze in het geval van Python slechts het topje van de ijsberg laten zien.

 

 

Omdat als ik dat had gedaan ik nu geen consultant meer zou zijn :wink:

 

 

Good things come to those who mod :grinning:

vraagje locutus

wat is een [ Omdat als ik dat had gedaan ik nu geen consultant meer zou zijn ]

en als ik een set doe dan vershijnt er net even verder op een witte cirkel wat betekent dat

 

Ik geloof niet dat ik je vraag begrijp… Ik denk dat die cirkel waar je op doelt een smilie is?

 

En met ‘Omdat als ik dat had gedaan ik nu geen consultant meer zou zijn’ bedoelde ik dat ik aan een contract vastzit en niet zomaar van alles publiekelijk over het spel mag vertellen.

Ik geloof dat Kruk een zet bedoelt met een Settler, en dan geeft Civ 4 aan wat een goede plek zou kunnen zijn met een cirkerl. Is dat het, Kruk?

dat sou ook kunnen cris

maar ik plaats se tog voor mij wel op een goeie plek

en ag en sijn soveel vragen

1 ik heb een piramide gebouwt maar ik krijg in de andere steden niet automaties een granerie is dit nu ver andert

2 er komt rook uit mijn hoofdstad vroeger was dat disorder maar ik kan nergens iets aanklikken om het op tehevven door middel van een artiest bovendien gaat de produktie gewoon door

3 ik kwam beren tegen die heb ik in elkaar geslagen maar las in de enseklopedie dat se een resorce sijn en wat op leveren vallen se dan niet aan

4 ik ben het veld gestart en heb niet gesien dat ik de tegenstanders kan beperken zodat ik eerts rustig kan beginnen met uitsoeken hoe en wat het allemaal werkt ik sit nu al met 8 of 10 tegenstanders

dit was het eerst

 

Ah… ok, eigenlijk heel logish :grinning:

 

 

Nee, een Pyramide geeft je in Civ4 toegang to alle ‘Government Civics’: de meest linker kolom van de Civics tabel.

 

 

Nee, artiesten maken niet langer mensen gelukkig. In het stadsscherm kun je het aantal mensen dat gelukkig en ongelukkig is zien (zie rode circel hieronder). Als het aantal gelukkige mensen (geel) kleiner is dan het aantal ongelukkige (rood), dan heb je het verschil (in dit geval 8 - 7 = 1) aan boze burgers, die wel voedsel eten maar verder helemaal niets doen (rode pijl). De rest van je burgers (in het voorbeeld hieronder is de stad 6 groot dus 5 burgers) werken wel gewoon door. In Civ1-3 deed de hele stad niets meer als je disorder hebt, dat is dus niet meer zo.

 

Om dit te voorkomen kun je een aantal dingen doen, maar de belangrijkste twee zijn gebouwen bouwen die mensen gelukkig maken (bijv. een Tempel) of grondstoffen verzamelen die mensen gelukkig maken (bijv. Ivoor of Wijn). De truuk is om een stad nooit harder te laten groeien dan je aan gelukkige en gezonde (rode kruisje en groene gezichtje vlak boven de geluks ikoontjes) mensen kunt ondersteunen, anders is dat zonde van je voedsel. Als je te groot dreigt te worden, gebruik specialisten om meer cultuur, kennis of produktie te verzamelen in plaats van voedsel. Dat helpt ook om ‘Great People’ te maken, die heel erg handig zijn voor allerlei dingen.

 

walk49.jpg

 

 

Nee, beren zijn geen resource, dat heb je verkeerd begrepen. Beren kun je rustig doodmaken.

 

 

Dan begin je toch gewoon nog een spel met minder tegenstanders? :grinning:

he locutus

dit is wel makkelek s on vraagbaak

ik heb inmiddels al een spel begonnen met 1 tegenstander so kan ik rustig proberen en uitvinden wat er mogelek is

oke dat met die steden sal ik eens uitproberen want mijn siense moet ik ssteeds een stapje terug doen stond op 110 nu op 60 en hij sakt nog steeds

ik heb een strook vrij tussen 2 steden is nog niet beboud maar te smal voor een nieuwe stad denk ik want als ik er een setler tussen set wil hij geen stad bouen

verder gaat het eerst goedwagt even er komt nu een of andere gek op een kameel mijn stad binnen gewandelt

hij heet harkuf [ great merchant ] wie is dit wat doet hij wat moet ik er mee

Ok, dit wordt een lang bericht, omdat je hier wat belangrijke nieuwe dingen uit Civ4 aanstipt. Je bent gewaarschuwd :wink:

 

 

Ik kan niet zien wat je doet natuurlijk maar het klinkt alsof je te snel te veel steden aan het bouwen bent. Een heel groot verschil met Civ3 is dat je daar eigenlijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk steden moest bouwen om een beetje mee te kunnen komen met je tegenstanders. In Civ4 is bijna het tegenovergestelde het geval: steden kosten geld. Voor elke stad die je bouwt, betalen alle steden meer onderhoud (= maintenance, zie de gele cirkel in de afbeelding in m’n vorige bericht). Als je dus snel achter elkaar 5 steden sticht kom je snel zonder geld te zitten en moet je inderdaad je wetenschapsbelasting heel laag zetten om niet failliet te gaan. Hoe meer steden je bouwt, hoe moeilijker je het krijgt. Je kunt vaak zonder al te veel problemen 3 steden bouwen (maar dat hangt ook af van op welke moeilijkheidsgraad je speelt), daarna kun je beter eerst even wachten tot je bestaande steden wat groeien en geld gaan opbrengen voordat je meer steden bouwt. Omdat je veel minder steden zult bouwen dan in Civ3 kun je ze over het algemeen ook iets verder uit elkaar zetten (als de kaart daar ruimte voor laat), als je Settler niet genoeg ruimte heeft bouw je waarschijnlijk je steden te dicht op elkaar. Een beetje ruimte tussen steden kan vaak niet zoveel kwaad.

 

Er zijn gelukkig heel veel manieren om geld te verdienen danwel te besparen. Met gebouwen: Gerechtsgebouwen (Courthouses) verlagen de kosten van het onderhoud van een stad en Markten en Banken geven je meer geld (net als in Civ3). Met wonderen zoals het Colossus of Wall Street breng je een hoop geld in het laadje. Met handelsroutes kun je ook veel verdienen: elke stad heeft tussen de 1 en de 5 handeslroutes die geld opleveren. Bepaalde uitvindingen, civics, wonders en gebouwen bepalen hoeveel handelsroutes je per stad hebt en hoeveel die opleveren; ook handelsverdragen met tegenstanders leveren je meer winstgevende handelsroutes op (je hoeft niks te doen om handelsroutes te stichten, deze worden automatisch gemaakt wanneer je de juiste uitvinding doet of civic gebruikt). Zie de afbeelding uit m’n vorige post: onder de gele cirkel staat een handelsroute (Trade Route) met Mecca, die 1 goud oplevert (da’s niet zoveel maar het is nog vroeg in het spel, dat kan snel veel meer worden). Als je een geloof sticht wordt 1 van je steden de heilige stad van dat geloof en als je daar een heiligdom bouwt (heb je een profeet voor nodig, zie verder), kan dat ook heel veel geld opleveren. Civics kosten geld (hoe beter the Civic, hoe meer die kost) maar kunnen dat ook opleveren, bijv. doordat ze meer handelsroutes per stad mogelijk maken. Handelaar (Merchant) specialisten leveren ook geld op en helpen je ook om Great Merchants te krijgen, zoals je dus al gedaan hebt (bepaalde wonderen helpen hierbij ook), wat ook veel geld binnen kan brengen.

 

 

Ja, als je specialisten gebruikt en wonders bouwt, begin je Great People punten te verzamelen: er verschijnt een balkje net boven de minimap in het stadsscherm. Als deze balk vol is, krijg je een Great Person. Er zijn 5 soorten Great People: Great Scientist (groot wetenschapper), Great Artiest (groot artiest), Great Merchant (groot handelsman), Great Prophet (grote profeet) en Great Engineer (grote ingenieur). Welke je krijgt hangt af van wat voor specialisten je gebruikt (wetenschapper geeft Great Scientist, artiest geeft Great Artiest, priester geeft Great Prophet, etc) en wat voor wonderen je bouwt (religieuze wonderen zoals het Orakel en de Notre Dame geven Great Prophets, geld wonderen zoals Colossus en Wall Street geven Great Merchants, etc).

 

Als je eenmaal zo’n Great Person hebt, kun je er een aantal dingen mee doen. Je kunt ze opsparen en als je er genoeg hebt een Gouden Eeuw mee beginnen (voor je eerste Gouden Eeuw heb je 2 verschillende soorten Great People nodig, voor de tweede 3, voor de derde 4, voor de vierde alle 5). Je kunt ze ook inruilen voor een gratis uitvinding, of je kunt ze in een stad laten wonen, wat inhoudt dat ze een soort super-specialist worden: ze geven je de rest van het spel elke beurt een flinke bonus (bijvoorbeeld 5 goud en ik geloof 1 Hamer voor een Great Merchant). Daarnaast kan elke Great Person nog iets anders doen, maar wat is voor elk type verschillend. Een profeet kan een Heiligdom stichten (maar alleen in een heilige stad), een wetenschapper kan een Academie bouwen (een gebouw dat veel kennis en cultuur geeft en je niet zelf kunt bouwen), een artiest kan een kunstwerk maken dat je in 1 klap heel veel cultuur geeft en je grenzen veel groter kan maken, een zogenaamde ‘culture bomb’ (zie 3e en 4e plaatje hier: http://www.kalikokottage.com/civ3/sullla/civ4_walk_4.html, 3e is voor, 4e is na), een ingenieur kan in 1 klap een wonder (of bijna elk ander gebouw of unit) (af)bouwen en een handelsman (zoals jouw Harkuf) kan een eenmalige handelsroute stichten met een stad van een tegenstander wat je (eenmalig) een grote zak geld oplevert (om dit te doen, ga naar een stad van een tegenstander en geef het de opdracht een handelsroute te stichten – ga het liefst naar een grote stad die heel ver weg ligt van je eigen steden). Maar voor al deze dingen geldt dat je je Great Person maar 1 keer kunt gebruiken, daarna ben je 'm kwijt.

 

Wat je dus met Harkuf doet moet je zelf weten, je hebt 4 keuzes: sparen voor een gouden eeuw, gratis uitvinding, in een stad laten wonen of een handelsroute stichten. Als je in een stad bent krijg je naast de gewone knoppen om een unit te verplaatsen of te laten slapen alle opdrachten te zien die voor die stad beschikbaar zijn.

 

PS Wat de naam Harkuf betreft: voor de sfeer is elke Great Person vermoeit naar belangrijke mensen uit de geschiedenis, bijv. Einstein of Marco Polo of Vincent Van Gogh of Plato of Eiffel, etc. Toevallig zijn de meeste van deze namen zijn door mij bedacht. Harkuf is een belangrijke handelaar en ontdekkingsreiziger uit het oude Egypte. Niet de meest bekende persoon uit de geschiedenis maar ik vond het juist wel leuk om naast hele bekende ook een paar wat minder bekende maar wel belangrijke mensen van over de hele wereld en uit de hele geschiedenis toe te voegen - iemand die alle namen op internet of in een encyclopedie opzoekt kan zo nog een hoop leren :grinning:

WOW

dit is wel heel veel

het is so versgillend met civ 3

je speelt automaties civ3 na maar dat kan dus niet meer het is totaal versgillent van wat je went bent

maar goed wat die steden betreft heb ik er nu geloof ik wel 25 dus verkeert

ik start so met een een nieuwspel op om het uit te proberen

ik had met harkuf geloof ik join sity gedrukt en hij kwam in het son ligt testaan wat hij verder doet was me niet so duidelek maar nu wel

oke

als ik minder steden bouw heb ik minder kans op resorses en die heb ik tog nodig anders loop je weer agter de feiten aan tog

als je de great leeders gebruikt hebt is er dan een mogelek heid om se weer tekrijgen of is het 1 malig

so nu eerst opnieuw beginnen met jou tips en truks

p.s. die link die er in staat is engels en het spijt me ik ken geen engels tog bedankt

 

Precies, het is een totaal ander spel, met je oude speelwijzes uit civ3 kom je in civ4 niet ver, je zult weer van 0 af aan moeten beginnen het spel te leren kennen :grinning:

 

 

Als je join city gebruik zul je in het stadsscherm (rechts onder, bij de specialisten) zien dat ie aan de stad is toegevoegd en hoeveel bonus je daarvoor krijgt.

 

 

Dus moet je slim uitzoeken waar je je steden bouwt, daar is het een strategie spel voor :grinning: Maar wat voor jou geldt geldt natuurlijk ook voor je tegenstanders, die groeien ook veel minder snel. En het is zo dat in Civ4 je meestal genoeg belangrijke resources in de buurt van je hoofdstad zult aantreffen om mee te kunnen komen, daar zorgt het spel altijd voor (nou ja, bijna altijd, er zijn geloof ik 1 of 2 types kaarten waar iedereen zonder resources begint en de grap juist is om zo snel mogelijk naar het midden van de kaart toe te bouwen waar alle belangrijke resources zijn :grinning: ).

 

 

Nee, het is eenmalig, daarna ben je 'm kwijt. Je kunt wel zoveel Great People maken als je wilt. Als je echt wilt en goed bent kun je wel tientallen in 1 spel krijgen (maar da’s niet makkelijk).

 

 

 

Het ging mij om de plaatjes, niet om de tekst. De tekst is min of meer hetzelfde als wat ik hier al geschreven heb :grinning:

 

 

Succes! :grinning:

nou locutus

heb een nieuw spel op gestart gisteren

maar ???

ik sit nu in 1972 en heb nog maar een klein gedeelte verovert dus lijkt het mij haast wel onmogelek om meer land in je besit tekrijgen ik ben dan wel de grootste maar om bijv tewinnen en de hele wereld te hebben !!!

dat met dei steden groeie telaten lukt me vrij aardig en de steden bieden self aan voor uit breiding met een setler dus dat sit snor

als ik weer eens wat uit vind dan word miij wel 20 keer in het spel gevraagt om de revolutie in tesetten het duurt maar 1 turn maar tog is dit elke keer nodig ???

de units en sghepen doen hun turns so snel over het beeld sodat je bijna niet eens kan sien wie of wat daar gaat

ik kan bovendien niet in mijn stad komen om dingen te veranderen alleeen als er iets nieuw te bouwen valt

dat groeien van de steden gaat erg snel ik bou nog aan de eerste warior en de stad breid al uit heelaaas is dit niet het geval bij steden die wat verder weg liggen

dat van dei great people kun je wel helijk in hebben voor elk 10 euro en ik had gister sowat een weekloon

die golden age die ik gemaakt had was niet veel in te merken

als ik units of een graet leeder op slapen set is het moeilek in de stad te komen en wakker te maken

ik klik alles maar aan en 1 voor 1 laat ik se weer slapen tot ik se tegenkom en niet soals je vreoger de stad open klikte en de unit gewoon aan klikt

het is egt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllll anders

groetjes johan [ kruk]

 

Dit is een van je eerste spellen, je kunt niet verwachten meteen de hele wereld maar even te veroveren, dat is in Civ4 een stuk lastiger dan in eerdere spellen. Zeker als je de helft van wat er gebeurd nog niet snapt, waar het toch wel op lijkt. Oefening baart kunst :grinning:

 

 

Da’s mooi :grinning:

 

 

Uhm, ik denk niet dat je elke keer een revolutie wilt doen, da’s niet zo handig. Die revoluties zijn voor 2 dingen: het van staatsreligie veranderen en het van Civics veranderen.

 

Als je de eerste bent om bepaalde uitvindingen te doen (bijv. Polytheisme of Theocratie), dan sticht je automatisch een nieuwe religie. 1 van je steden wordt dan bekeert tot die religie en de heilige stad ervan, en vanuit daar zal de religie zich vanzelf verder verspreiden (maar door religieuze gebouwen te bouwen en missionarisen te bouwen kun je dit proces versnellen). Steden met een religie krijgen extra cultuur en geluk, kunnen speciale gebouwen bouwen en priesters inhuren en hebben afhankelijk van je staatsreligie en je civics nog andere bonusen. Elke keer als je een nieuwe religie sticht, wordt je gevraagd of je die religie als staatsreligie wilt invoeren, wat in elke stad met die religie de bovengenoemde voordelen geeft. Je wilt dus zorgen dat je staatsreligie een religie is die zo veel mogelijk van je steden hebben. Als je elke keer dat je een nieuwe religie sticht van staatsreligie verandert loop je een hoop bonus mis. Je kunt in het religie scherm (F7) zien welke steden welke religie hebben en daar ook van religie veranderen, je hoeft dit niet perse meteen te doen als je een nieuwe religie uitvindt. Bijhalve bij de eerste religie is dit zelfs onverstandig.

 

Civics zijn de Civ4 versie van regeringsvormen. In civ1-3 kon je alleen kiezen uit communisme, democratie, etc, in civ4 kun je je eigen regeringsvorm samenstellen door uit 5 categorieen een optie te kiezen. Welke opties beschikbaar zijn hangt ervan af welke uitvindingen je hebt gedaan, nieuwe uitvindingen maken nieuwe civics beschikbaar. Welke civics het beste zijn hangt helemaal af van wat er gebeurt in het spel: als je in oorlog bent zijn bepaalde civics heel nuttigs, als het vrede is andere. Als je geld nodig hebt zijn er civics die meer geld geven, als je meer cultuur wilt hebben heb je daar ook civics voor. Het is niet handig om elke keer als je een nieuwe civic uitvindt die meteen te gebruiken, een nieuwere civic is lang niet altijd beter dan de vorige. Als je een nieuwe civic hebt is het het handigste om niet een revolutie uit te roepen, maar om naar het Civics scherm te gaan (F3) en daar alle civics eens rustig te vergelijken om te kijken welke het beste zijn voor dat moment. In dat scherm kun je ook altijd van civics veranderen als je dat wilt.

 

 

Dat kun je inderdaad niet meer zien, je ziet dat alleen van je eigen units, van tegenstanders zie je alleen de eindbestemming.

 

 

Dubbelklik op de stad (niet de naam van de stad, de stad zelf).

 

 

Dat hangt vaak van het omliggende land af. Bouw een granary om groei te versnellen en bouw ook genoeg Workers om boerderijen en andere improvements te bouwen (als vuistregel is het handig om 1 Worker per stad te hebben, zeker in het begin).

 

 

Die vind ik zelf inderdaad ook niet zo geweldig. Het geeft wel degelijk een bonus maar ik vind zelf de andere bonusen beter.

 

 

Als je op 1 unit klikt in een veld met meerdere units verschijnen er net boven de lijst met knoppen om te lopen en te slapen enzo extra knoppen: 1 voor elke unit. Klik hier op om de juiste unit te selecteren. Zie afbeelding, witte cirkel.

 

units.jpg

he locuitus

nou bedankt het word me steeds meer duidelek

ik denk dat ik mijn steden tog nog te digt bij elkaar heb hoeveel moet er eigenlek tussen sitten of is het beter om gewoon de beste plaatsen met resorses te pakken want het is wel so als bijv ijzer dat ligt vaak uit de roete en is niet veel besgikbaar

bij het bouen van een stad heb je naast een setler ook 2 workers ik bou er eerst een warior bij en dan worker die hun gang kunnen gaan en dan de gebouen tot dat de stad segt het word tijd voor een setler voor uitbreiding dus

je sei dit [ Dit is een van je eerste spellen, je kunt niet verwachten meteen de hele wereld maar even te veroveren ] ik bedoelde er mee te seggen dat mijn tijd op is om het te volbrengen ik heb het gevoel dat het spel heel snel loopt de uitvindingen enzo duurt maar 5 tikken de voor sieningen ook ik vind de tijd gewoon heel snel gaan

vergeleken met civ3 waar ik een kleine week aan 1 spel sat en dan knoei ik nog niet eens met het spel om als modden enzo en micro nogwat want daar heb ik geen verstand van

ik sat nu somaar in het jaar 1000 ad het ging mij eigenlek te vlug

dat van die revolutie snap ik nu ook een beetje want ik deed dat en had so 80 gold minder per klik

 

Ik zou me in eerste instantie concentreren op strategische doelen: belangrijke resources en richting de dichtstbijzijnde tegenstanders toe bouwen. De gaten kun je later altijd nog opvullen. Als je economie het ondersteunt wil het het liefst zoveel mogelijk de radiusen van de steden op elkaar laten aansluiten, zonder overlap of extra vrije ruimte. Dit kan lang niet altijd, meestal moet je een paar vakjes extra ruime overlaten en soms juist wat overlap accepteren. Ligt er maar net aan… Hoe ver of dicht ze bij elkaar liggen is ook minder belangrijk dan het aantal steden: zorg dat je er nooit zoveel hebt dat je research minder dan 70-80% moet worden om niet failliet te gaan.

 

 

Als je bij het starten van een nieuw spel voor ‘Epic’ als ‘Game Speed’ kiest, dan gaat alles een stuk langzamer, misschien bevalt dat beter?

Locotus, ik heb het spel binnen en ben ook al begonnen met kijken om een scenario te maken, maar daar had ik nog wat vragen over.

 

Ik begrijp dat ik niet langer zoals bij civ2 en civ3 met een helemaal lege map kan beginnen, en dat ik ook niet meer tot op de tile precies de grootte van de map kan bepalen. Als ik de worldeditor start en ik cover de hele aarde met ocean dan blijf ik het relief van het land zien :roll_eyes:

 

Ik heb ook het WW2 africa scenario gedaan en ik vroeg me af waar ik events kan editten, bij civ2 was dat heel makkelijk weet ik nog wel.

 

Gaat firaxis nog een op zichzelf staande worldeditor uitbrengen zoals die bij civ 2 en 3 zat, of zal ik moeten wachten tot er iemand bij cfc of apolyton zo creatief is?

En ik wilde graag iets meer weten over religie. Kan ik door dat te verspreiden bij mijn buren op de een of andere manier die stad overnemen. Kan dat eigenlijk nog wel (zo makelijk) met cultuur? Is het tactisch handig om een land aan te vallen die “jouw” heilige stad heeft (aangezien je zeer vriendelijk tegenover deze civ staat d??r die religie). Andere handige religieuze trics die je voor ons uit de doeken wil doen :grinning: ?

 

 

(Edit:PS: leuk om weer terug te zijn :wink: , civ 4 geeft de burger weer moed :rofl: )

 

Dat relief wordt inderdaad niet goed ge-update, maar dat is iets wat automatisch gebeurt, dus als je de kaart opslaat en dan weer opnieuw laadt, wordt het relief wel aangepast. Ik heb dit nog niet eerder gezien, dus ik zal hier melding van maken, hopelijk kan het in een patch worden aangepast.

 

Om de grootte van de kaart te bepalen moet je de groottes van de kaart in het standaard map-script aanpassen (de *.py files in PublicMaps), of, wat misschien handiger is, eerst een kaart te genereren met de BMP Converter en die van vervolgens eventueel te verfijnen met de World Builder. Met een grafisch programma zoals PSP of PhotoShop kun je over het algemeen veel sneller en makkelijker kaarten maken dan met de World Builder, dus dat is denk ik dat de BMP Converter de beste optie is voor het maken van kaarten.

 

 

In Civ4 is het ietsje ingewikkelder maar heb je ook oneindig veel meer mogelijkheden. De events zijn in Python geschreven, de Python files van het WW2 scenario vind je in Mods/Desert War/Assets/Python. De bestanden CvDesertWarEventManager.py en CvDesertWar.py bevatten de code van de events zelf. Ik heb ze zo geprobeert te schrijven en bedocumenteren dat het vrij makkelijk zou moeten zijn om ze aan te passen, maar als je geheel nieuwe scenarios wilt ontwerpen met totaal andere events komt er misschien wat meer bij kijken. Ik ben op dit moment bezig een handleiding te schrijven voor Python, met heel veel voorbeelden en stap-voor-stap instructies en dergelijke. Ik denk dat veel mensen die met Python voor Civ4 aan de slag willen (hetzij voor mods, hetzij voor scenario events, hetzij om de GUI aan te passen) daar veel baat bij zullen hebben, maar het duurt nog even voordat ik dat af heb. Intussen heb ik al wel wat basis informatie hier gepost en ik beantwoord met alle plezier Python-gerelateerde vragen.

 

 

Nee, van Firaxis hoef je dat niet te verwachten, maar aan een goede text editor (zoals bijv. EditPlus of UltraEdit) kun je meer dan met welke Civ4-specifieke editor dan ook. Ik denk wel dat voor het simpele modwerk er nog wel een Civ4 editor zal worden gemaakt door de fans, maar die zal per definitie minder krachtig zijn dan een text editor. XML is even wennen maar het is niet veel ingewikkelder en wel degelijk veel krachtiger dan een Civ3-achtige editor. En met Python kun je dingen waar je in Civ2 en Civ3 niet eens kunt dromen.