Ok, dit wordt een lang bericht, omdat je hier wat belangrijke nieuwe dingen uit Civ4 aanstipt. Je bent gewaarschuwd
Ik kan niet zien wat je doet natuurlijk maar het klinkt alsof je te snel te veel steden aan het bouwen bent. Een heel groot verschil met Civ3 is dat je daar eigenlijk zo snel mogelijk zo veel mogelijk steden moest bouwen om een beetje mee te kunnen komen met je tegenstanders. In Civ4 is bijna het tegenovergestelde het geval: steden kosten geld. Voor elke stad die je bouwt, betalen alle steden meer onderhoud (= maintenance, zie de gele cirkel in de afbeelding in m’n vorige bericht). Als je dus snel achter elkaar 5 steden sticht kom je snel zonder geld te zitten en moet je inderdaad je wetenschapsbelasting heel laag zetten om niet failliet te gaan. Hoe meer steden je bouwt, hoe moeilijker je het krijgt. Je kunt vaak zonder al te veel problemen 3 steden bouwen (maar dat hangt ook af van op welke moeilijkheidsgraad je speelt), daarna kun je beter eerst even wachten tot je bestaande steden wat groeien en geld gaan opbrengen voordat je meer steden bouwt. Omdat je veel minder steden zult bouwen dan in Civ3 kun je ze over het algemeen ook iets verder uit elkaar zetten (als de kaart daar ruimte voor laat), als je Settler niet genoeg ruimte heeft bouw je waarschijnlijk je steden te dicht op elkaar. Een beetje ruimte tussen steden kan vaak niet zoveel kwaad.
Er zijn gelukkig heel veel manieren om geld te verdienen danwel te besparen. Met gebouwen: Gerechtsgebouwen (Courthouses) verlagen de kosten van het onderhoud van een stad en Markten en Banken geven je meer geld (net als in Civ3). Met wonderen zoals het Colossus of Wall Street breng je een hoop geld in het laadje. Met handelsroutes kun je ook veel verdienen: elke stad heeft tussen de 1 en de 5 handeslroutes die geld opleveren. Bepaalde uitvindingen, civics, wonders en gebouwen bepalen hoeveel handelsroutes je per stad hebt en hoeveel die opleveren; ook handelsverdragen met tegenstanders leveren je meer winstgevende handelsroutes op (je hoeft niks te doen om handelsroutes te stichten, deze worden automatisch gemaakt wanneer je de juiste uitvinding doet of civic gebruikt). Zie de afbeelding uit m’n vorige post: onder de gele cirkel staat een handelsroute (Trade Route) met Mecca, die 1 goud oplevert (da’s niet zoveel maar het is nog vroeg in het spel, dat kan snel veel meer worden). Als je een geloof sticht wordt 1 van je steden de heilige stad van dat geloof en als je daar een heiligdom bouwt (heb je een profeet voor nodig, zie verder), kan dat ook heel veel geld opleveren. Civics kosten geld (hoe beter the Civic, hoe meer die kost) maar kunnen dat ook opleveren, bijv. doordat ze meer handelsroutes per stad mogelijk maken. Handelaar (Merchant) specialisten leveren ook geld op en helpen je ook om Great Merchants te krijgen, zoals je dus al gedaan hebt (bepaalde wonderen helpen hierbij ook), wat ook veel geld binnen kan brengen.
Ja, als je specialisten gebruikt en wonders bouwt, begin je Great People punten te verzamelen: er verschijnt een balkje net boven de minimap in het stadsscherm. Als deze balk vol is, krijg je een Great Person. Er zijn 5 soorten Great People: Great Scientist (groot wetenschapper), Great Artiest (groot artiest), Great Merchant (groot handelsman), Great Prophet (grote profeet) en Great Engineer (grote ingenieur). Welke je krijgt hangt af van wat voor specialisten je gebruikt (wetenschapper geeft Great Scientist, artiest geeft Great Artiest, priester geeft Great Prophet, etc) en wat voor wonderen je bouwt (religieuze wonderen zoals het Orakel en de Notre Dame geven Great Prophets, geld wonderen zoals Colossus en Wall Street geven Great Merchants, etc).
Als je eenmaal zo’n Great Person hebt, kun je er een aantal dingen mee doen. Je kunt ze opsparen en als je er genoeg hebt een Gouden Eeuw mee beginnen (voor je eerste Gouden Eeuw heb je 2 verschillende soorten Great People nodig, voor de tweede 3, voor de derde 4, voor de vierde alle 5). Je kunt ze ook inruilen voor een gratis uitvinding, of je kunt ze in een stad laten wonen, wat inhoudt dat ze een soort super-specialist worden: ze geven je de rest van het spel elke beurt een flinke bonus (bijvoorbeeld 5 goud en ik geloof 1 Hamer voor een Great Merchant). Daarnaast kan elke Great Person nog iets anders doen, maar wat is voor elk type verschillend. Een profeet kan een Heiligdom stichten (maar alleen in een heilige stad), een wetenschapper kan een Academie bouwen (een gebouw dat veel kennis en cultuur geeft en je niet zelf kunt bouwen), een artiest kan een kunstwerk maken dat je in 1 klap heel veel cultuur geeft en je grenzen veel groter kan maken, een zogenaamde ‘culture bomb’ (zie 3e en 4e plaatje hier: http://www.kalikokottage.com/civ3/sullla/civ4_walk_4.html, 3e is voor, 4e is na), een ingenieur kan in 1 klap een wonder (of bijna elk ander gebouw of unit) (af)bouwen en een handelsman (zoals jouw Harkuf) kan een eenmalige handelsroute stichten met een stad van een tegenstander wat je (eenmalig) een grote zak geld oplevert (om dit te doen, ga naar een stad van een tegenstander en geef het de opdracht een handelsroute te stichten – ga het liefst naar een grote stad die heel ver weg ligt van je eigen steden). Maar voor al deze dingen geldt dat je je Great Person maar 1 keer kunt gebruiken, daarna ben je 'm kwijt.
Wat je dus met Harkuf doet moet je zelf weten, je hebt 4 keuzes: sparen voor een gouden eeuw, gratis uitvinding, in een stad laten wonen of een handelsroute stichten. Als je in een stad bent krijg je naast de gewone knoppen om een unit te verplaatsen of te laten slapen alle opdrachten te zien die voor die stad beschikbaar zijn.
PS Wat de naam Harkuf betreft: voor de sfeer is elke Great Person vermoeit naar belangrijke mensen uit de geschiedenis, bijv. Einstein of Marco Polo of Vincent Van Gogh of Plato of Eiffel, etc. Toevallig zijn de meeste van deze namen zijn door mij bedacht. Harkuf is een belangrijke handelaar en ontdekkingsreiziger uit het oude Egypte. Niet de meest bekende persoon uit de geschiedenis maar ik vond het juist wel leuk om naast hele bekende ook een paar wat minder bekende maar wel belangrijke mensen van over de hele wereld en uit de hele geschiedenis toe te voegen - iemand die alle namen op internet of in een encyclopedie opzoekt kan zo nog een hoop leren