Welke domme dingen zie je in dit shot?

Wat is hier dom gedaan? Ik heb het shot van een Civ site. net betreft een scenario, maar dat negeren we even.

 

user posted image

ik snap eerlijk gezegt niet wat je bedoeld of het moet die namen balk rechts bovenin wezen

is het een zoek plaatje

ik bedoel: welke dingen heeft deze speler gedaan die niet slim zijn, of welke dingen heeft hij nagelaten? Zou jij trots zijn op dit shot?

Ik zal beginnen:

  1. Ik vind de steden te ver uit elkaar staan => corruption, slechte cross-defense. Het is zelfs ruimer dan OCP en dat heeft geen enkel nut, behalve land grabbing, maar dat was hier niet nodig. (dit is een scenario en dat is zo begonnen, maar dit negeren we even.)

he he

ten 1 te waar om kan ik hier niet gewoon op reageer drukken en een antwoordje plaatsen is er iets mis met de site

nu het domme geen wegen naar alle goederen

stad naast vulkaan gebouwd als hij uitbarst ben je je stad kwijt

dit bedoel je ongeveer

precies!

wat nog meer?

ik kan nog steeds niet rechtstreeks reageren

wel ik kan nog wel wat bedenken

geen irrigatie tezien

geen mijnen tezien

ik was al lang overgestoken over het water want daar is het nog vrij

die steden heb je gelijk die van mij staan altijd dichter bij elkaar

de weg naar boven is niet rechtstreeks van stad naar stad als je er heen wilt kost het teveel turns

dat is het wel zo`n beetje dacht ik

dr is een mijn op de iron, maar je hebt gelijk: ewr zouden er meer moeten zijn, evenals irrigatie. De cattle (op plains, dat wel) is niet eens bewerkt! Oversteken heb je ook gelijk in, daar zit meteen een tweede saltpeter.

zie je wel het word nog wel eens wat met mij

Ik wou gisteren al reageren maar ik dacht: heb het vast fout. Ik wou dus ook iets zeggen over de resources en het ontbreken van wegen.

 

Die gigantische omweg van Rome naar Ravenna gaat nergens over vind ik. Ik zou daar zelf direct een weg neerploffen zodat je in tijden van oorlog sneller kunt verplaatsen. Dit moet wel aardig wat beurten kosten als je een aantal eenheden moet verplaatsen naar het noorden.

 

Ik bouw mijn steden altijd ver uit elkaar :oops: , maar als ik ergens een hekel aan heb, is het gaten in mijn grondgebied. Hmm, elke keer is het weer een moeilijke tweestrijd.

Waarom bouw je ze ver uit elkaar dan? Volgens OCP (optimal city placement)? De overlappende tiles heb jein een groot deel van het spel toch niet nodig… Ik deed het vroeger ook, maar nu niet echt meer. Er is een hype geweest met RCP (ring city placement) om de rank corruption te reduceren, maar hier is weer iets aan getweaked volgens mij. ICS (Infinite city sprawl) is steden zo dicht mogelijk bij elkaar en is wel leuk voor oorlogvoeren in communism en feudalism (unit support van town is veel groter dan van metropolis).

 

Conclusie: in principe rommel ik maar wat aan. Kernsteden een beetje uit elkaar om flink te laten groeien en daaromheen wat dichter om een front te vormen. Vaak, niet altijd…

Als ik het zo allemaal bekijk, is dat ook wel wat ik doe, hoofdstad en de daaropvolgende steden wat verder uit elkaar, de grenssteden altijd heel dicht op elkaar. OPC? Eerste keer dat ik er van hoor, dus dat zal hem wel niet zijn :grinning:

Om even een misverstand uit de wereld te helpen:

 

De persoon in questie heeft hier het Fall of Rome scenario gemod, je kunt normaal niet de romeinen spelen (is zo gemod, geef me een minuut, hooguit :stuck_out_tongue: )

 

Dit is de allereerste beurt. De situatie die je ziet is de beginsituatie, degene die de shot heeft gemaakt heeft nog niets gedaan. Degene die dit scenario heeft gemaakt, heeft iets re?el na proberen te maken. Dat wel zeggen en schrijven, het recre?ren van een situatie zon 1800 jaar geleden…Nou kun je wel het hele rijk volbouwen met romeinse steden, maar serieus, hoeveel grote steden denk je dat er waren in europa in die tijd??? En dan nog, het scenario moet wel speelbaar blijven :roll:

 

Maar goed, deze persoon heeft geen flikker verkeerd gedaan dus…

weet je wel dat er in die tijd wel heel veel dorpjes waren op loop afstand

Jep, en wat voegt dat aan waarde toe? Een die bij civilization net gebouwd is telt 10000 inwoners, in die tijd was dat al een redelijke plaats voor west-europa…En om nou heel europa vol te stouwen met gehuchten…

Ik ben blij dat MiChello met zijn post even illustreert, waarom ik in de eerste post van me gezegd heb dat het een scenario is, en dat we dat NEGEREN… :laughing:

 

Ik weet dat het een scenario is, de vraagstelling was meer zo: als dit een normale game zou zijn, wat had dan de speler fout gedaan? k? mooi! :laughing:

en over het OCP… is Optimal City placement. Een zo dicht mogelijke pakking en zo weinig mogelijk overlappende tiles gecombineerd.

 

Illustratie zonder plaatjes:

 

Als je je hoofdstad hebt. dan 5 vakjes naar het zuidoosten een stad, 5 vakjes naar het noordwesten, 3 vakjes naar het westen en 1 naar het zuiden een stad en drie vakjes naar het oosten en 1 naar het noorden een stad. Herhaal dit voor alle steden en je krijgt zoiets als BAM’s artikel: ‘every builder’s dream: an empire of metropolises’…

ho je vergeet het mooie dorpje WARGA [ friesland ]

Even terugkomend op die shot, ik had gelezen dat je dat niet serieus zou nemen, maar daar kan die arme dreumes die de shot heeft gemaakt toch niets aan doen? 8)

ja jongens het blijft gissen hoe het er uit komt tezien

wie weet lopen we straks door de stad heen en bekijken onze great wonders van dicht bij [ vet gaaf ] :stuck_out_tongue: