3 Great Leaders in 1 spel

hallo allemaal

wel ik heb het weer voor elkaar ik heb 3 graet laeders in 1 spel tegelijk

ik had er al met de unvergivven over gediskuseert in de top coruption pagina 4

hij zegt hier over dit

 

Meerdere tegelijk? Dat je er in een spel meerdere hebt, is normaal. Maar meerdere leaders op 1 moment in bezit hebben kan niet, dacht ik. Maar als jij mij een screenie stuurt waarop dat wel is, dan pas ik mijn uitspraak aan :?

en dit

 

Quote van CFC info center:

 

You can have more than one great leader per game but only one at a time.

 

nou ik heb er 3 stuks nu en heb skreenshots naar unvergivven gestuurd als bewijs

hier van waar ze alle 3 opstaan

ik weet niet zelf hoe ik ze hier krijg maar hoop dat hij dat even wil doen zodat jullie ook kunnen zien dat het wel degelijk kan

ik hoop op een hoop reakties aan gezien iedereen beweert dat het niet kan

tot hoorens

Ik ga nu kijken. Een SGL en een MGL tegelijk kan wel, dan heb je de SGL gekregen wanneer je de MGL al had.

Dit zijn Scientific Great Leaders. Die kun je wel meerdere tegelijk krijgen. Dat had ik van tevoren ook gezegd :wink:

 

Ik zal ff een stukje citeren:

 

 

Een SGL kun je altijd krijgen. Het spel checkt alleen de aanwezigheid van leaders bij de kansberekening voor een MGL.

oke nou ik heb nog geen oorlogje gevoert dus heb ik ook nog geen militare leader

ik wou op die culturele of dominatie wat winnen maar ik vind het vrij saai

ik heb wel nog een paar vraagjes

1 `e : als een tegenstander een colonie heeft en je kunt er een stad bij bouwen en doet dat ook en dan weiger je de vijand om er tekomen wat gebeurt er met die kolonie word die van mij of heb ik er niks aan

2 ? :er zit wijn op een eilandje het is van niemand mijn stad breid uit en de wijn komt binnen mijn regio dan is hij van mij maar toch krijg ik geen wijn in mijn resorses hoe kan dit

3 ? :ik probeer mijn steden op tekrikken met workers en join city maar bij de ene lukt het wel en andere niet of met de volgende ronde is hij er weer af

4 ? :hoe kan het als een stad op 12 zit en ik toch 50 turns voor een marketplace moet betalen

5 ? : als je in het begin maar weing hoeft tebetalen voor je voor zieningen en krijgers moet je verder in het spel met een nieuwe stad er zwaar voor boetten bijv tempel 100 het goedkoopste op de schaal is een biblioteek die is 40 maar ik denk dat ze beter belang hebben bij een graanschuur of tempel terwijl die op 60 80 of zelfs 100 zit

6 ? : ik probeer teruilen met mijn tegenstanders maar volgens mij lachen ze me uit

ik ben veel verder dan hun maar zit zonder wijn verder heb ik alles en het meest als ik wijn probeer teruilen tegen andere goederen welke dan ook krijg ik nul op mijn konto ook al hebben zij geen diamanten of ivoor en zo ze willen niet ik wil ook mijn voor sprong niet aan tech ruilen want ze hebben niks wat ik niet heb en hun gold staat op 5 dus ik krijg ook geen geld er voor

het enige wat ze willen is terretori map of worltmap die wil ik eigenlijk niet kwijt om dat er nog wat lege plekken zijn die ik graag wil hebben en hun terretori ken ik al dus ook dit levert mij helemaal niks op

verder zal er nog wel wat weten maar dat ben ik vergeten dit had ik op geschreven bekijk het maar even

Die kolonie verdwijnt. Deze heb jij ook niet nodig, omdat die resource dan toch in je territorium ligt. Kolonies zijn alleen voor resources buiten je territorium.

 

 

Er is geen trade route naar de wijn toe. Je kunt er een road op bouwen, maar ik denk dat dat ook niet helpt. Je moet er een stad op bouwen om hem te hebben.

 

 

Je moet er wel voldoende food voor hebben.

 

 

Waste. De production tegenhanger van corruption. Die rode schields gaan verloren. Het is waarschijnlijk een stad ver van je capital af.

 

 

Dat is niet inherent zo. De krijgers die je later bouwt kosten meer, dus duren langer. Het is niet zo dat de improvements duurder worden. Het hangt af van je civ traits hoeveel een improvement kost. Scientific civs hebben goedkopere libraries, religious civs goedkopere temples, etc…

 

 

Misschien hebben ze de lux niet nodig. Krijg je geen gpt los? Ze kunnen je verder niks bieden. Tijd om een stapje hoger te gaan als ik het zo hoor.

oke geweldig mooie antwoorden

1 het waren kolonies van tegenstanders die hadden geen stad in de buurt en ik was toch aan het bouwen en dacht daar kan nog wel 1 van mij

2 die wijn staat op een eilandje maar wel in mijn teretorium dus kan ik daar dan nog wel een stad op bouwen

3 dus het ligt aan het voedsel dat wist ik niet ik vond het zo vreemd vandaar

4 ja inderdaad ligt het ver van mijn bed mijn rijk zit van australie tot nu in zuid amerika hoe kan ik dit oplossen of is dit voor mij tehoog gegrepen

5 oke deze snap ik

6 dit is hem egt hoor dat ze die resorses niet nodig hebben lijkt me stug want zij hebben wel erg weinig en ik heb alles [ bijna ] ik heb mijn sorses nodig om mijn volk tevreden testellen als ik het zo hoor zij niet dus want zij hebben geen ivoor silk diamanten en nog een aantal ik weet niet meer wat gpt is maar geld hebben ze geen van allen en als ik teweinig poen heb begint mijn volkje tekraaken

wat dat stapje hoger betreft ik ben nu steeds bezig om het aantal tegenstanders teverhogen dus dat is al heel wat voor mij misschien 1 omhoog en dan weer wat minder tegenstand om te proberen

P.S welke route van tech volg jij want ik kom er nu eigenlijk wel achter dat de bank en daar mee wallstreet erg belangrijk is ook vind ik [ ik weet niet meer welke het is ] die ene dat je in duister water kan varen en wat galeitjes op explore kan sturen belang rijk en natuurlijk de treinrails

wat vind jij

 

Altijd doen. Ofja, bijna altijd… Op hogere levels kan dat een vervelend punt worden.

 

 

Ja, dat kan.

 

 

Dat kan niet. Enige wat je kunt doen is een goede government kiezen en courthouse/police station bouwen.

 

dat wil niet zeggen dat ze ze nodig hebben.

 

 

Hangt af van welke techs ik mee begin. Op lagere levels doe ik altijd dit: Alphabet => Writing => Philosophy => Code of Laws (gratis) => Republic

 

Soms:

 

=> Writing => Philosophy => Literature (gratis) voor de GL.

 

In de volgende era laat ik alle techs bovenin met zo’n tekentje erbij (deze zijn niet nodig om naar de volgende era te gaan) links liggen. In de Industrial Age Steam Power en dan naar Scientific Method toe voor ToE en twee techs gratis.

 

Maar op SID level redt ik het niet om als eerste Philosophy te hebben, dus doe ik het weer wat anders. Op dat level ontdek ik sowieso bijna niks zelf. GL en ToE bouw ik ook niet, want dat haal ik wederom niet. Wel ga ik zsm naar Republic toe.

oke weer wat wijzer geworden

mijn spel is eigenlijk altijd gebaseert op veel steden en veel land en resorses

ik speel nu op jullie aanraden op monarchie maar kan me er niet in vinden veel te weinig manschappen

is republiek of comunisten misschien een optie

ik word steeds belemmerd door het feit dat ik voor elke vechter of werker of setler moet betalen

trouwens warom levert een setler soms 5 en soms maar2 gold oplevert als je een stad stigt

Communism is voor oorlog inderdaad wel goed. Ook is het feit dat je corruption en waste ‘communal’ verdeeld worden, zodat nieuwe steden niet zo vreselijk lang doen over dingen bouwen. Je kunt in de Civilopedia kijken hoeveel je voor units moet betalen. Dit staat bij de governments onder de vermelding unit support. Een town is een stad van 6 of lager, een city is een stad van 7 tot en met 12 en een metropolis is een stad groter dan 12. Iedere regeringsvorm kent andere unit support voor verschillende groottes.

Bijvoorbeeld Feudalism: 5/3/1. Voor iedere town die je hebt mag je 5 units hebben waar je niet voor hoeft te betalen, voor iedere city 3, voor iedere metropolis 1. Communism is bijv 6/6/6. Fascism is nog hoger en loopt op naarmate de steden groter worden. In feite is Feudalism de enige regeringsvorm met grotere bijdrage voor kleine steden. Zo weet je dus hoeveel units je mag hebben. Staat ook in het scherm van je Military Advisor onder ‘allowed units’. Je aantal units verminderd met dit aantal is het aantal units waar je voor moet betalen. Dit kost je 1 gold per turn per unit in alle regeringen, behalve in Republic, dan 2.

 

Ik heb zelf de stelregel dat Republic ALTIJD de beste is, of in ieder geval een hele goede tweede. Als ik geen religious civ (dus geen gratis wisseling) heb, blijf ik het hele spel in Republic. Alle omstandigheden waar je in terecht komt, zijn goed te doen daarmee.

 

Je vraag over de settlers heeft niks te maken met de settlers zelf. Het gaat erom WAAR je de stad sticht. Op een rivier is gunstig omdat je dan geen Aquaduct hoeft te bouwen, maar ook omdat alle tiles aan een rivier een extra gold opleveren. Je kunt je stad stichten op een resource, maar dan gaat een deel daarvan verloren. De extra food die je zouo krijgen, verdwijnt, evenals extra shields (ook die van een BG tile). De extra commerce echter NIET. Dus je stad stichten op en heuvel met gold aan een rivier levert je lekker wat extra commerce op.

ja ik had al even bij de regerings gezien en ik heb nu monarg en mijn meeste steden zijn tussen de 6 en 12 het aantal boven de 12 breid zich langzaam uit dus ik denk dat ik eigenlijk wel goed zit

nu heb ik heel veel workers ze hebben goed werk geleverd maar zijn nu eigenlijk wel klaar met verbinden van de rails maar ik heb in zuid amerika nog werk zat en nog wat eilandjes

als ik de helft nu eens daar voor inzet en de rest join city of vernietigen levert zoiets wat op

ik bedoel die workers die ik dan niet meer heb kan ik daaar militaren voor in de plaats nemen of moet ik de workers houden mijn militaren zitten nog onder de begroting maar ik wil straks wel eens oorlog voeren want ik ben met massa productie bezig en dan de tanks en dan ben ik zover

Je kunt ze disbanden, maar daar heb je niks aan. Ik zou ze gewoon gebruiken inj gebieden waar je ze nodig hebt en als je ze zeker niet meer nodig hebt, joinen.

oke maar ik hoef toch niet elk plekje tevoorzien van rails toch als er 1 keer wat ligt is dat toch genoeg dacht ik

en boven dien word een worker aangemerkt aan als een unit ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar als een stad 6 units suports toestaat zit daar dan ook workers tussen of zijn die extra bijv : 2 militairen en 4 workers dan zit je op je taks als je de workers over hebt en die weg doet of joint dan kun je nog 4 militairen bouwen of tanks of zo

of zie ik dit weer helemaal verkeerd

Op een gegeven moment moeten ALLE tiles die in city radius liggen Rails hebben. Het geeft productie en/of food bonussen! In het begin is het echter wel verstandig om eerst steden te verbinden. Dan kun je AL je steden in het midden LEEG maken. Daarmee bedoel ik de steden waar de vijanden niet in 1 beurt kunnen komen. Je kunt daarna toch supersnel ingrijpen. Let wel: in Republic heeft dit geen invloed op je happiness, maar in Monarchy wel. Kijk ook uit met steden die kunnen culture-flippen. Als je het zo doet, heb je veel minder verdedigingsunits nodig en kun je voor hetzelfde geld een groter leger laten uitrukken.

 

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij tellen de workers erbij ja. Dit kun je eenvoudig even checken. Begin een nieuwe game, sticht een stad, kijk dan op het Military Advisor scherm en check dan of er 0 of 1 bij units staat. als er 1 staat tellen ze er wel bij, als er 0 staat niet. Zou je het resultaat even willen posten? Ik heb hier geen civ liggen…

als ik de steden leeg maak en wel rails heb kan de vijand dan geen gebruik maken van mijn rails want als dat zo is kunnen ze met 1 klik zo bij mijn steden komeen en veroveren

ik ga door met rails tot alles er is

ik start zo even een nieuwe civ op en zie even wat er gebeurt en dan post ik de uitslag hier wel even

je hoort nog

Nee, alleen de civs met wie je een Right of Passage hebt, kunnen gebruik maken van je rails en roads. Theoretisch zou het dan kunnen dat ze een boel units strategisch stationeren en dan aanvallen (dit heet wel de RoP-rape), maar dit heb ik de AI nog nooit zien doen. Heb het ook nooit gehoord. Ik gebruik het zelf wel eens, maar je reputatie gaat er keihard aan…

he unvergivven

ik heb even 1 op gestart en inderdaadt ik heb 1 worker kost 1 unit

dit betekent dat je voor elke worker die je hebt geen militair inkan zetten tenminste niet kosteloos

het lijkt mij dan raadzaam om het spel zover tekrijgen dat je maar heel weinig of geen workers meer hebt dan kun je vrij goed koop oorlogje gaan voeren je moet dus eigenlijk kiezen

1 je rijk zo snel mogelijk opbouwen met voor zien met de workers

2 oorlog gaan voeren met zo weinig mogelijk workers zodat je daar voor militairen in de plaats kunt zetten met zo min mogelijk kosten

3 beiden wat je kiest voor verdediging en op bouwen maar je moet en je workers en militaieren in de gaten hopuden heb je meer militaieren nodig en de kosten laag dan moet je workers joinen of weg doen

P.S. de plaatjes liggen in je mail

Mijn spellen eindigen meestal voordat ik alles heb ontwikkeld aan tile improvements rond de nieuwe steden, dus ik laat mijn workers altijd gewoon doorwerken. Als je echt helemaal niks meer te doen hebt, dan zou je het kunnen doen (joinen), maar ik heb gold genoeg om de workers ook aan te houden tijdens een oorlog. Ik houd persoonlijk niet van het wegdoen van workers.

ik gooide ook nooit wat weg maar jij zei dat laatst van dat joinen en dat ebn ik nu wat aan het uit proberen om de kleine steden naar de 6 te tillen en de grootsten over de 12 heen te tillen ik moet nog zien of die steden zo blijven

ik weet niet of het veel evekt heeft kwa in komen maar als je een stad over de 12 heen tilt kun je wel meer unit support hebben dus daar helpt het in iedergeval voor

ik wist niet dat je het hele speel veld vol rails enzo kon hebben ik dacht dat dat over bodig was maar nu zet ik nog maar even door hier mee wat ik wel doe is een transporter en daar 6 workers in en zet ze maar af op een eiland of amerika of zo om zo de boel daar tehelpen zodat die steden zich kunnen richten op de vooruitgang in plaatst van workers dit doe ik ook met sertlers zo dat mijn grote steden die in 3 of 5 turns [ soms nog minder ] kunnen bouwen en op transport en zo snel mogelijk de nieuwe wereld ontdekken en bezetten zo dat het van mij word

P.S. mijn spel tot ik macht heb net als bush en overval dan de wereld met tanks raketten en alles wat ik heb

ik moet er echt een week plezier aan het spel beleven anders vind ik er niks aan

Geloof me, als je een level hoger gaat en je echt goed kijkt wat je precies doet en strategisch perfect speelt, dan duurt een spel wel meer dan een week! Ik ben al blij als ik mijn huidige game over een maand af heb… Speel ook niet zoveel nu, maar toch…

nou ik bedoelde er eigenlijk mee tezeggen :

als je je in het begin al oorlog zugtig opsteld en meteen begint met oorlog voeren en veroveren dan is er weinig aan omdat je eigenlijk dan niks anders doet en dan kun je een spel vrijsnel af hebben zonder dat je beschaving aan de top staat

dus als je eerst begint met uitbreiden en je tech op een hoog nivoo tilt ben je de eerste 4500 jaar wel bezig hiermee en daarna moet je de boel nog sien te veroveren dit betekent in de praktijk dat je minimaal tot het jaar 2000 AD bezig bent

als je meteen begint met oorlog en verderf dan kun je in een snel geval in 500 - 750 AD met de overwinning strijken

dus ben je veel eerder klaar dan anders snap je het een beetje

als ik echt een mooi spel heb en aardig voor elkaar dan speel ik ongeveer van 10 uur smorgens tot snachts een uur of 1 dat is 13 uurtjes per dag en dat een goeie week lang is toch meer dan 100 uurtjes dus veel fun

P.S. leuke pol hoeveel uur besteet je aan civ in de week

                 hoeveel uur besteet je aan 1 spel civ 

is dit wat