Alle info op een rijtje! [Engels]

Klik hier voor alle prerelease info die op het moment bekend is.

 

of HIER :wink:

Ik ben bezig met de vertaling daarvan bij de Civ 4 informatie te plaatsen… ik heb alleen niet echt veel tijd (ik loop binnenkort co-schappen en heb nu voorbereidend blok…). :cry:

Heb ik ook aan zitten denken, maar er gaat ook veel tijd zitten in het bijhouden van de updates, steeds zoeken enzo…

he jongelui

ik zat even na tedenken over jullie tijd probleem van wege mijn invaliditeit heb ik ontiegelijk veel vrije tijd als ik geen zieken huis of verlammingsverschijnseleen heb tussen de 0 en 24 uur per dag

dus als jullie mij de pagina s en sites opgeven dan wil ik die wel bekijken voor jullie en de nieuwtjes naar een van jullie opsturen zodat jullie dat kunnen verwerken enzo

maar ik kan niks vertalen daar zijn mijn geestelijke vermogens teveel voor aangetast

kan ik misschien nog iets voor de site detekenen en mij nuttig maken

ik hoor het wel

Alle info checken is niet te doen. Ik had het over het artikel wat ‘Civrules’ bijhoudt op CFC. Daarin brengt hij telkens updates aan. Ik kan wel het artikel vertalen, maar om iedere keer overal te kijken of er iets geupdate is en wat, dat kost me teveel tijd.

oja

ik dacht dat het om nieuws voor civ 4 ging want er komt natuurlijk de komende maanden heeel veel los op heel veel sites die de eersten willen zijn met nieuws alleeen ik ken die sites niet dus als ik wat hints krijg wil ik dat wel in de gaten houden

mijn computerkennis is niet zo heel erg groot dus dat er updates zijn weet ik maar ik snap niet waarom die updates zo belangrijk zijn je krijgt er toch alleen maar meer verschillende streiders enzo van

al vond ik die updates van jou voor resorses en wegen enzo wel goed

Nee, ik bedoel dat iemand met de naam “Civrules” een artikel bijhoudt op CFC met alle nieuwe informatie over Civ4. En dit artikel past hij aan wanneer er weer meer bekend wordt (dan update hij hem dus).

ozo

ja als je me uitlegt hoe en wat maarja mijn engels is nul en vertalen kan ik niet een beetje maar niet genoeg

ik wou allleeen maar helpen eventueel

Alvast een klein stukje, meer volgt, evenals een betere lay-out enzo…

 

Sid Meier?s Civilization 4

 

Prerelease Introduction

Deze informatie heeft tot doel iedereen een beeld te geven van de informatie die op het moment ter beschikking is aangaande het vervolg op Civilization 3. De informatie is vergaard uit alle beschikbare bronnen en in dit artikel samengebracht. Dit maakt het makkelijker voor iedereen om op een gestructureerde manier alles wat hij of zij te weten wil komen op te zoeken.

 

The Big Picture

Sid Meier?s Civilization 4 wordt ontwikkeld door Firaxis Games. De uitgever zal, in tegenstelling tot Civilization 3, niet Atari zijn, maar Take-Two Interactive. Het spel zal uitgegeven worden onder het label 2K Games. De senior producer is Barry Caudill (Pirates!) en de producer is Jesse Smith (Civilization 3: Conquests). De projectleiding ligt in handen van de hoofdontwerper Soren Johnson. (Civilization 3).

 

Er zullen ongeveer 38 mensen aan het project werken en het zal duizenden arbeidsuren kosten om het te voltooien.

 

Het nieuws dat Civilization 4 in ontwikkeling was, kwam het eerst op 4 december 2004. De verwachte datum van uitgifte is nu begin november 2005. Het spel zal 50 $ gaan kosten. Voor een idee van de doos klik hier.

 

Het spel is nog niet beoordeeld door het ESRB (Entertainment Software Rating Board).

 

In een memo van Sid Meier en Jeff Briggs staat de stand van zaken beschreven op 5 februari. Over de voortgang van het spel:

?Ondertussen gaat de ontwikkeling van Sid Meier?s Civilization 4 vrij goed. De gameplay begint echt vorm te krijgen, de 3D graphics zijn niets minder dan spectaculair te noemen, en het multiplayer aspect van het spel vordert sneller dan we verwacht hadden. We hebben ook al veel werk verricht aan de interne structuur van het spel om aanpassingen door de speler met Python en XML code te vereenvoudigen. We verwachten dat jullie met geweldige nieuwe landkaarten, scenarios en zelfs hele beschavingen voortbrengen.?

 

Het spel zal helemaal opnieuw geschreven worden met flexibele XML data files en Python programmeertaal. Boost.Python (zorgt voor naadloze compatibiliteit tussen C++ en de Python programmeertaal) zal gebruikt worden voor als interface tussen de C++ spelcode en Python. Python wordt gebruikt voor het genereren van landkaarten, interface schermen, spelgebeurtenissen, tools, tutorials, etc. De nieuwe 3D engine zorgt ook voor grotere mogelijkheden.

 

Het primaire doel van Firaxis is het spel waarheidsgetrouw en simpel te houden en de niet leuke aspecten te verwijderen. Dit allemaal om de Civilization serie succesvol te houden. Civilization 4 zal niet helemaal anders zijn dan deel 3, maar denk hierdoor niet dat het slechts kleine verbeteringen zal betreffen. Het spel is vanuit niets geschreven, dus er zullen veel veranderingen zijn.

Hey luitjes,

 

Ik ben een medewerker van Apolyton, die andere grote Civilization website :wink: Daar houdt ik zelf ook een overzicht van Civilization 4 informatie bij (sterker nog, CivRules die dat op CFC doet heeft het idee van mij afgekeken :wink: ) – deze kun je hier vinden: http://civilization4.net/3/74/. Mijn versie is zelfs nog iets uitgebreider dan die van Civrules: zie met name het onderdeel Civilopedia. Aangezien ik zelf deze informatie bijhoudt en ik Nederlands ben, zou het voor mij een kleine moeite zijn om updates die ik op Apolyton doe ook hier in het Nederlands te doen. Ik vertaal regelmatig dingen van Nederlands naar Engels en andersom, daar draai ik m’n hand niet voor om.

 

Het enige probleem is dat het huidige document al vrij groot is: dat gaat al richting 200kB (~35,000 woorden) - en da’s alleen nog maar de pure tekst (en HTML code), de afbeeldingen zijn samen ook nog eens zo’n 10 MB. Het vertalen van de tekst zou me enkele dagen tot een week kosten, schat ik. Maar als mensen hier daar behoefte aan hebben ben ik wel bereid om dit te doen. In vergelijking met al het werk dat ik op Apolyton doe is dat een klein klusje :grinning:

 

Als mensen er ook graag de tabellen met alfbeeldingen bij willen hebben zoals die op Apoyton staan, moet er wel ergens wat webruimte gevonden worden, want op Apolyton stellen we bandbreedte diefstal niet zo heel erg op prijs. Misschien dat het mogelijk zou zijn om die op deze website te plaatsen? Maar misschien is alleen de tekst ook wel genoeg: de Civilopedia tabellen zijn op zich ook voor niet-Engels sprekers vrij leesbaar, niet minder leesbaaar dan Civ4 zelf zal zijn :grinning:

 

Als voorproefje heb ik alvast een deel van het werk vertaald, kun je zien hoe het zal gaan worden en eventueel bediscussierien of er veranderingen gemaakt moeten worden (bijv. moet je begrippen als Units, Cities, Advances, etc en verschillende types ervan (Warriors, Spearmen, Iron Working, etc) nou vertalen of niet?). HTML code posten is in dit forum blijkbaar niet toegestaan, dus ik kan de tabellen en afbeeldingen er voorlopig niet bij doen. Ik heb het vrij snel vertaald, dus er zullen nog wel wat spellings en grammatica fouten in staan, maar dat kan ik snel genoeg verhelpen als ik de rest vertaal…

 


 

Hier kun je een overzicht vinden van hoe Civilization IV eruit zal gaan zien: wat voor nieuwe onderdelen het heeft, hoe oude onderdelen zijn veranderd, wat voor Beschavingingen, Eenheden, Uitvindingen, etc in het spel zitten, wat voor ontwerpprincipes het volgt, etc. Dit is het oudste, meest complete, meest waarheidsgetrouwe en best bijgehouden overzicht van Ci4 ‘pre-release’ informatie die je waar dan ook kunt vinden!

 

Dit onderdeel richt zich op een heel breed publiek: niet alleen de Civ3 veteranen, maar ook mensen met een achtergrond in Civ2, SMAC, CtP en andere beurtsgewijze (TBS) strategiespellen moeten dit kunnen volgen, net als veel mensen die zowiezo niet zo heel veel (Civ) ‘gaming’ ervaring hebben. Om deze reden worden sommige onderdelen, met name onderdelen die van Civ3 ge?rft zijn, misschien in meer detail behandeld dan de veteranen nodig zullen vinden. Excuses als het dit neerbuigend overkomt, zo is het niet bedoelt.

 

Let wel dat dit onderdeel zich bezig houdt met feiten, niet geruchten of speculatie – hoewel voordat een spel daadwerkelijk in de winkel ligt de lijn tussen deze zaken soms dun is. En zelfs als iets waar is, dan kan het ontwerpteam nog altijd van gedachten veranderen en het anders aanpakken, dus vermelding van informatie hier is nog geen garantie dat het op de lange termijn ook klopt. Veel informatie komt van ‘previews’, tijdschriftartikelen, etc. Het verleden heeft bewezen dat dit soort bronnen vaak net zoveel onzin als correcte informatie geven. Maar afgezien van de Firaxis en 2K Games websites (die nog niet veel informatie bevatten), berichten van Firaxis medewerkers op internet forums (zeldzaam) en interviews (nog zeldzamer), zijn het zo’n beetje de enige bronnen van informatie die we hebben, dus ze kunnen niet genegeerd worden. Als er enige twijfel bestaat over de waarheid van bepaalde informatie maar deze lijkt toch van een betrouwbare bron te komen, dan zal het wel vermeldt worden maar met de bron erbij (wanneer er meerdere bronnen zijn die iets melden kan er meestal wel vanuit gegaan worden dat het klopt).

 

 

Laatste update: 1 Juni 2005

 

 

Spel: Sid Meier’s Civilization IV

Uitgever: 2K Games

Ontwerper: Firaxis

In de winkel: Winter 2005

 

 

Spelverloop-gerelateerde feiten

 

Het basisidee van Civilization IV is hetzelfde als dat van alle andere Civ-achtige spellen: je bent de leider van een stam nomaden en je doel is om een groot rijk op te bouwen van steden, legers en wetenschappers en om uiteindelijk de wereld te veroveren. Vergeleken met z’n voorganger Civ3 zal Civilization IV wat nieuwe concepten toevoegen, zoals Religies en Grote Helden, andere concepten veranderen, zoals oorlogsvoering en technologie, en weer anderen min of meer hetzelfde laten, zoals diplomatie en Wereldwonderen.

 

 

Spel wereld

 

Een van de sterkste punten van Civilization IV is de omgeving waarin het spel zich afspeelt: een rijke en levendige geanimeerde 3D wereld die vol zit met activiteit: van dichtbij kun je de Gebouwen en Wonders in je Steden zien, rivieren stromen kabbelend door het landschap, rook komt uit de schoorstenen van Fabrieken, Windmolens draaien in de wind, Paarden en Schapen grazen in een weiland, Werklieden bouwen Wegen en Mijnen… Eenheden laten voetsporen achter als ze marcheren en gevechten vinden plaats in the vorm van ‘cutscene’-achtige animaties [zie afbeelding rechts]. Boven zee kun je golven horen, in de woestijn waait een droge wind. In het Wereld Scherm [zie beneden] kun je de wereld zien van hoog boven in de ruimte, en zie deze daadwerkelijk uit als een driedimensionale aardbol, en een wolkendek bedekt de planeet. (In werkelijkheid is de kaart nog steeds cilindervormig, als in andere Civ-achtige spellen.) Wanneer je een Wereldwonder bouwt, wordt je beloont met ??n van ongeveer 45 Wonderfilmpjes.

 

Waar je ook bent, je kunt de camera draaien en in- of uitzoomen zoals je maar wilt: bekijk het spel vanuit de klassieke isometrische Civ2 hoek, van bovenaf zoals in Civ1, of van dichtbij de grond vanuit het oogpunt van je manschappen. En je kunt aan ??n stuk door inzoomen van ver in de ruimte tot midden in een Stad of weiland [zie beneden].

 

Al dit ziet er allemaal erg mooi uit en het betrekt je in het spel, maar het heeft ook daadwerkelijk een impact op de manier waarop je speelt: je kunt aan de animaties zien welke velden een Stad aan het bewerken is en de verschillende Gebouwen en Wonders die een Stad heeft gebouwd zijn onmiddelijk zichtbaar op de kaart. Je kunt het Wereld Scherm gebruiken om een goed strategisch overzicht van je rijk te krijgen (met name wanneer je de verschillende filters gebruikt die in dat scherm beschikbaar zijn), net als van het rijk van je tegenstander natuurlijk. Het aantal mensen in een Eenheid verteld je hoeveel ‘hitpoints’ deze heeft en de flaggen die ze bij zich dragen geven aan tot welke Beschaving ze behoren.

 

 

Tijdverloop

 

Civilization IV is, net zoals andere Civ-achtige spellen, een spel dat de gehele menselijke geschiedenis doorloopt: je begint in 4000 voor Christus met een nomadenbende en je eindigt het spel in 2050 met ruimteschepen, kernwapens, supergeleiders, genetica en futuristische technologie. Maar je hoeft nu in Civilization IV niet meer in het Stenen Tijdperk te beginnen: als je wilt kun je vooruitspringen naar je favoriete tijdperk, je kunt nu op elk punt in de techonologieboom beginnen.

 

Een standaard spel van 4000 voor to 2050 na Christus duurt 400 beurten (vergeleken met 550 beurten in Civ3). Maar daar houdt het niet bij op, er zijn drie spelmodes beschikbar: Snel, Normaal en Episch. De Ssnelle spelmodus is vooral bedoelt voor Multiplayer: alles gaat veel sneller dan normaal en een spel kan in enkele uren uitgespeeld worden. De Normale spelmodus zijn bedoelt voor normaal gebruik, deze bieden ongeveer hetzelfde spelverloop als Civ3, hoewel spellen hier misschien net iets korter zullen zijn. Dit is het speltype dat uit 400 beurten bestaat en het zou normaal gesproken zo’n 15 tot 20 uur vermaak moeten bieden. Tenslotte is er de Epische modus voor de echte hardcore fans die maar niet genoeg kunnen krijgen: alles verloopt veel trager, wat tot langdurige, uitgebreide spellen lijdt die de speler voldoende tijd geeft om alles wat hij of zij uitvindt ook daadwerkelijk te bouwen en gebruiken.

 

Al deze tijds-gerelateerde eigenschappen zijn in XML bestanden opgeslagen [Zie Modden] en kunne door de gebruiker aangepast worden. Dus als voor bepaalde mensen de Epische modus nog niet episch genoeg is, hoeven zij niet te vrezen dat ze niet aan hun trekken zullen komen. Het is zowel mogelijk om de bestaande modes aan te passen als om nieuwe te cre?ren, en het is zelfs mogelijk om hybriede modussen te maken: bijvoorbeeld spellen waarin Eenheden heel snel gebouwd kunnen worden maar Gebouwen heel erg langzaam.

 

 

Manieren om te winnen en Teammodus

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop het spel gewonnen kan worden, min of meer dezelfde als in Civ3:

 

  • Einde van de Tijd: Wanneer het einde van de tijdlijn bereikt wordt en niemand heeft het spel gewonnen, dan eindigt het spel. Net als in andere Civilization spellen is dan diegenen met de meest overwinningspunten de winnaar.

  • Verovering: Wanneer een speler alle tegenspelers weet te veroveren en van de kaart weet te vegen, dan heeft deze gewonnen.

  • Dominatie: Wanneer een speler de controle over een bepaald percentage van de kaart in handen heeft, wordt hij of zij tot winnaar uitgeroepen.

  • Ruimteschip: De eerste speler die een ruimteschip lanceert naar Alpha Centauri wint het spel. Om een ruimteschip te kunnen bouwen moet een speler alles tot het einde van de technologieboom uitvinden.

  • Diplomatieke Overwinning: Als een speler alle andere spelers achter zich kan krijgen en zichzelf tot heerser van de wereld kan laten uitroepen, dan wint hij of zij het spel.

  • Culturele Overwining: De eerste speler die drie Steden kan bouwen met een zeer hoge Cultuurwaarde, wint het spel.

 

Tenslotte is er nog ??n ander type overwinning te behalen in Civilization IV, maar deze kan alleen behaald worden in combinatie met een ander overwinningstype: de Alliantie Overwining. In Civ4 is het mogelijk om zowel in ??n- als in meer-speler spellen in Teammodus te spelen, oftewel in Co-op stijl. In dat geval zijn meerdere spelers onderdeel van ??n vaste alliantie waarin alles gedeelt wordt: kaarten, Wondereffecten, onderzoek (het is zelfs mogelijk voor twee Beschavingen in een allientie om dezelfde Uitvinding te onderzoeken om het twee keer zo snel te verkrijgen) en grenzen. Eenheden kunnen onderling uitgewisseld worden. Een overwinning wordt in deze modus ook gedeeld: als ??n van de spelers wint, winnen zijn of haar bondgenoten ook.

 

 

Beschavingen

Er zijn 18 Beschavingen in het spel waarmee je kunt spelen. Voor elk van deze Beschaving zijn er ??n of meerdere leiders beschikbaar, in totaal 26. Bijvoorbeeld als je met de Fransen wilt spelen, heb je de keuze om als Napoleon of als Louis XIV te spelen. Dit heeft invloed op het spelverloop omdat elke leider zijn eigen persoonlijkheid en eigenschappen heeft (zoals elke Beschaving die had in Civ3). Wanneer je als Napoleon speelt krijg je sterkere Eenheden, wanneer je als Louis XIV speelt krijg je gratis Cultuur. Behalve leiders en hun persoonlijkheden heeft elke Beschaving nog meer eigenschappen die het uniek maken: een lijst met historische Stadsnamen, een flag die de identiteit van de Eenheden aangeeft, een Unieke Eenheid die alleen door een bepaalde Beschaving gebouwd kan worden.

 

De volgende Beschavingen zijn beschikbaar in het spel [zie de verklaring onderaan]:

 

(HTML is hier niet toegestaan dus ik kan de tabel niet plaatsen, ik heb 'm al wel vertaald)

 

*Amerikanen - George Washington en Franklin. D. Roosevelt

Arabieren - ?

Azteken - Montezuma

Babyloni?rs - ?

*Chinezen - Qin Shi Huang en Mao Zedong

*Egyptenaren - Hatshepsut

*Engelsen - Koningin Elizabeth en Koningin Victoria

*Fransen - Louis XIV en Napoleon

*Duitsers - Bismarck

*Inca’s - ?

*Indi?rs - Gandhi

*Japanners - Tokugawa

*Mali?rs - ?

*Mongolen - Genghis Khan

*Perzen - Cyrus

*Romeinen - Julius Caesar

*Russen - ?

*Spanjaarden - ?

*Barbaren - -

 

Let op: Hoewel hier 18 Beschavingen vermeldt worden en er ook 18 in het spel zitten, betekent dat nog niet automatischt dat deze lijst 100% correct is. Het probleem is dat voor E3 (een grote Amerikaanse computerspellenbeurs waar de marketingcampagne voor het spel echt op gang is gekomen), door alle informatiebronnen beweerd werd dat het spel 19 Beschavingen en 28 leiders zou hebben. Tijdens E3 is dit plotseling en unaniem verandert in 18 en 26. Het is dus aannemelijk dat er om ??n of andere reden een Beschaving geschrapt is. Dat betekent dat er nog ??n Beschaving van deze lijst ontbreekt, terwijl ??n andere (of misschien wel dezelfde) ervan verwijderd zou moeten worden. De Beschavingen met een asterix (’*’) voor hun naam zijn tijdens of na E3 gezien in screenshots of vermeldt in interviews met Firaxis medewerkers - deze zijn waarschijnlijk niet degene die verwijderd is.

 

Nog een raadsel is dat de Babylonische Beschaving in ??n van de screenshots de controle heeft over de Stad Cherokee, terwijl de Cherokee een Amerikaanse Indianenstam zijn. We weten dat de Beschaving in kwestie Babylonisch is omdat de vlag lijkt op een Aurochs, een uitgestorven type veedier dat in de Babylonische wereld een belangrijk lastdier was. Er zijn vele verklaringen mogelijk voor die onverwachte Stadsnaam, maar op dit moment is er onvoldoende bewijs om wat voor conclusie dan ook te trekken.

Hey Locotus,

 

De thread op Apolyton op de een of andere manier nog niet opgemerkt, vandaar de wat foutieve referentie :unsure:

 

Ziet er goed uit, wat je gepost hebt. Ik denk wel dat er behoefte aan is en als je hulp kunt gebruiken met vertaling van het document, dan laat het maar even weten. Bij de spellen die ik speel en een beetje beschreven heb (1 en 2 bijv.), liep ik ook tegen het vraagstuk aan of je unit namen en techs moet vertalen… Aangezien iedereen het in het Engels wel begrijpt, heb ik dit terzijde geschoven als een overwegend esthetisch dingetje en gewoon de Engelse termen gebruikt. Maar een compleet Nederlandstalig document zou in principe voorzien kunnen zijn van vertalingen voor deze woorden.

 

De 10 MB webruimte kan ik wel ter beschikking stellen via de TU Eindhoven, dat is geen probleem.

Welkom Locutus!

 

In principe heeft deze site redelijk nog wat bandbreedte over, alleen de webspace is beperkt, maar die tabellen moeten wel passen denk ik. Ik kan je ook een log-in geven voor de frontpage, dan kun je de updates over civ IV posten op de pagina over de civ informatie. Het enige probleem is dat ik over 5 minuten weg ga en drie dagen ga zeilen :grinning: . Dus je zult tot maandag moeten wachten voordat ik dingen kan ga regelen…

he Locutus

heel hartelijk welkom hier

aangezien mijn engels op het nul punt zit is dit eigenlijk het beste wat me kan overkomen

heeeel veeel plezier hier

en heeel veeel succes

Een warm welkom :grinning:

 

 

In z’n huidige vorm bestaat ie ook nog niet zo lang, dus da’s geen schande :grinning:

 

 

Mooi, dan ga ik vandaag aan de slag.

 

 

Ik kijk het eerst ff aan hoe het gaat, als het lekker snel gaat houdt het alleen maar op als je dingen moet gaan afstemmen enzo…

 

 

Dit is misschien nog wel het fraaiste…

 

 

Mooi…

 

 

Dat zou misschien wel zo makkelijk zijn ja.

 

 

Nou perfect toch, geeft me mooi tijd om te beginnen met vertalen. Als het een beetje meezit ben ik een heel eind tegen de tijd dat je dit leest :grinning:

Ik ben zelf begonnen met de vertaling van de informatie op www.civilization4.net. Ik heb een deel van de Civilopedia gedaan, je kunt het zien door op de verschillende links in het menu links op de frontpage een beetje rond te klikken. Ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat alles er staat, het is vrij veel… :roll_eyes:

straks kun je weer als civ4 uit is weer nieuwe regels en figuurtjes en gebouwen

Valt denk ik wel mee, de informatie die er staat zal wel redelijk correct zijn, het is meer een kwestie van aanvullen wanneer civ4 uit is (rond kerst ergens denk ik)

:wink: Je kunt je voorinschrijven voor de verkoop, die gepland staat voor 15 november (maar waar heb ik dit ook al weer gelezen? ‘ergens op het net’).

 

Luke

Reken maar dat het -zeker in Amerika- v??r de kerst in de winkels zal liggen! $$$

Voor de mensen die de plaats ervan nog niet gevonden hadden:

 

HIERZO en HIERZO

 

Met dank aan Locotus