Babylon lijkt wel Amsterdam Zuid Oost

Nou, van het weekend eindelijk tijd gevonden om te spelen, gaat leuk. Beetje oorlog met de Zulu’s, vriendjes met Persia etc etc. Krijg ik in ene de melding dat Babylon niet goed gaat, er is geen produktie meer, de boel is overbevolkt, de mensen zijn niet blij, en er komen rookpluimen uit de stad :-)…Ik heb geprobeerd om een settler te maken zodat ik in de buurt een stad kan bouwen (helpt dit tegen de overbevolking van een stad???) Afijn, wat moet ik nu doen om weer een stad al? Bloemendaal te krijgen.

Waarom is mijn productie eigenlijk rood en levert het niks op???

civ3.JPG

Jouw stad is in een zogenaamde Disorder, onrust dus. Dit komt doordat er meer mensen zijn (zie de hoofdjes aan de onderkant) die boos kijken dan mensen die blij kijken. Als je stad in disorder is kan er niets meer worden gebouwd (daarom is de produktie rood) en er kunnen gebouwen worden vernietigd door de “Woedende menigte”. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je bevolking te vreden te houden. De makkelijkste manier is om je stad in te gaan op de manier die je gepost hebt en vervolgens een vakje rond je stad aan te klikken waar iets van een shield, food of commerce staat. Daar heb ik een plaatje van gepost hieronder. Als je dat doet dat wordt een van die mensen onder aan je stad een “specialist”. Deze specialist kun je vervolgens aanklikken, waardoor hij veranderd. Hij kan zorgen dat mensen blij worden, er meer geld wordt verdient of sneller wordt uitgevonden. Wat het voor specialist is kun je aan het tekentje zien dat er bij staat. Je moet het smily-tekentje hebben.

 

civ3.jpg

 

Als je in het vervolg je mensen blij wil houden, dan kun je verschillende dingen doen.

-Bouw Temples, Colloseums en/of Cathedrals om je mensen vrolijker te maken.

-Bouw wereld wonderen waar je mensen vrolijk van worden, zoals The Hanging Gardens.

-Verander je Tax/science/luxury. Dit is lastig. Je moet hiervoor naar je advisor (druk in het spel op F1). Er zitten bovenin 2 schuifbalkjes. De bovenste veranderd hoeveel geld er naar de science gaat, de onderste bepaald hoeveel er naar luxe gaat. Als je meer luxe hebt worden de mensen blij.

-zorgen dat er luxury-resources in je steden zijn. Dit doe je door wegen te bouwen naar vakjes waarin luxe-resources zitten. Dit zijn bijvoorbeeld Verf (Dyes), Zijde (Silk), Ivory (Ivoor) enz (goud is een bonus-resource, geen luxe). In jou geval he je al 1 luxe resource, namelijk Wine (Wijn). Dat kun je links onder in je stad zien onder het kopje Luxuries. Als je meerdere luxury-resources hebt zal je meer blije mensen krijgen als je een marketplace bouwt.

 

De Belangrijkste redenen waarom mensen ongelukkig worden:

Overbevolking, een settler of worker bouwen kan hier tegen helpen, maar je kan beter een van de eerder genoemde dingen doen.

Oorlog, als jij in een democratie of republiek zit kan je volk boos worden omdat je oorlog voert.

Ok, een hoop tips om te voorkomen dat de mensen unhappy worden, maar wat nu met deze stad. Je tip om een bewoner entertainer te maken heb ik al geprobeerd, maar dan is er weer eentje mider die voor food en/of shields zorgt en dan keldert de groei en ontwikkeling. Zoals ik het begreep is Babylon overbevolkt, hoe kan je dit voorkomen, moeten er dan gewoon minder mensen in een stad, of moet je ervoor zorgen dat er meer mensen in een stad kunnen???

Wat betekenen trouwens die nootsymbooltjes naast de improvements palace en Temple?

Je moet een of meer van de tips om je steden tevreden te houden gebruiken. Het maken van een entertainer gaat inderdaad ten koste van je produktie, maar soms is dat de enige oplossing. Ik zie nu pas trouwens dat je helemaal geen units in je stad hebt. Ik neem aan dat je despotism hebt als regering, dus zou ik 2 units in je stad plaatsen (geen settler of worker). Deze units gaan als “Military Police” functioneren, waardoor je mensen blijer worden. Het heeft geen zin om 20 units in je stad te zetten overigens, omdat bij despotism het maximum aan Military Police 2 is. Bij Monarchie is dit 3 en bij communisme 4.

Die noot-symbooltjes naast je gebouwen zijn cultuurpunten. Iedere noot staat voor +1 cultuur. hoe meer cultuur, hoe verder je grenzen zullen komen.

mmmm, ok, units in de stad plaatsen. Dus een warior (spearmen/swordsmen oid) in de stad plaatsen. Is dat datgene wat je ziet onder “Garrison”, want dat heb ik andere steden wel…Dit werd me aangeraden in steden die ik veroverd had en waar nog rellen waren, (waren d8 ik Iraqi’s :stuck_out_tongue: )

Dat staat inderdaad bij garrison. Units in een net veroverde stad zetten is aan te raden om er voor te zorgen dat de rebellen ophouden en als 2de om te voorkomen dat de stad gaat “Culture flippen”. Dit laatste houd in dat een stad van het ene volk overloopt naar het andere volk onder invloed van de cultuur van de tegenstander.

Ok, gaan we vanavond doen, entertainer plaatsen en Garrison aanvullen. Kan wel opnieuw beginnen, maar lijkt me leerzamer om problemen op te lossen en kijken wat er gebeurt. Plaats morgen wel de screenies van het resultaat.

Tnx sofar

Als je nog vragen hebt dan zeg je het maar, wel helpen je graag :laughing:

lege steden zijn idd erg riskant in het begin. Als ik een aardig rijk opgebouwd heb en in democarcy zit, bijv. dan laat ik mijn kernsteden wel vaak leeg. unit support kost nl geld in demo and er is nul military polive. Verder kun je met de tips van MiChello flink vooruit. Let wel dat je al je steden moet verbinden, wil je het effect van de luxuries in al je steden krijgen.

Ten eerste wil ik Chris bedanken omdat hij de m heeft omgezet in een ‘n’…bij het inloggen leverde dat wat probleempjes op, maar 't is nu ok? :laughing:

 

Ik ben eergister een nieuw potje begonnen (ik heb nu 2 potjes lopen), en ik heb soms ook van die Disorder meldingen. Wat ik altijd doe, is dan de tile met de minste productie van Food, Shield of Commerce kiezen, en daar dan een entertainer van maken. In steden waar een Wonder wordt gebouwd, neem ik een Scientist.

 

Ik vroeg me trouwens af…wat is nou de beste govt. dat bij je volk past? Is daar een schema van ofzo? Ik speel nu met de Carthagians (Republic volgens mij) en de Germans (Monarchy). Met de Germans heb ik de russen aangevallen en ze hebben nog maar 2 steden over :grinning: .

 

En dat van die nootsymbooltjes wist ik nog niet :grinning: .

Welke regering het beste is hangt niet van je volk af, al zullen sommige volkeren eerder tot een bepaalde regering geneigd zijn dan andere. De beste gov. In het spel hangt af of je veel oorlog voert, hoe ver je in de technology bent en hoe groot je rijk is. Ga er maar van uit dat je het beste voor democracy kan gaan. als je dat echter nog niet heb uitgevonden maakt het weinig uit of je republic of monarchy kiest. Republic heeft minder corruptie, maar is duurder mbt legers en je kan last krijgen van “War Wearines”. Dit laatste betekend dat je volk ontevreden wordt van oorlogen. Als je later in het spel nog veel oorlog voert kan communism een goede keuze zijn.

ff een vraagje Bink: Waarom neem je in steden waar een Wonder wordt geboued een scientist? Daar wordt je bevolkinf niet blijer van en het geeft ook geen extra productie. Scientists maken voor snellere techs (beetje) kan, maar ik zie neit in waarom je dit in een stad doet waarin je eigenlijk hoge productie wil hebben.

 

Temples bouwen helpt ook tegen die disorders, zeker op chieftain.

Ik nam gewoon aan dat een scientist hielp bij het sneller bouwen van een Wonder. Als dit niet zo is, hoe kan ik dan een City Improvement sneller laten bouwen??

 

BTW ik heb alle saved games gedelete en een nieuw potje begonnen, ook op Chieftain, met Rome. Dat lukt wel aardig. Wat ik vooral leuk vind, is dat Culture Flipping :grinning: . Op die manier heb ik een aantal strategische steden in handen gekregen zonder oorlog of whatever. Want het is toch zo dat de AI al vanaf het begin al weet waar later bv. Oil en Uranium zal verschijnen, en dat ze dan daar een stad gaan bouwen??

Je kunt bijvoorbeeld in een andere stad een settler of worker bouwen en die de betreffende stad laten joinen (Build als je in de stad staat) hierdoor wordt je stad groter en in de regel levert dat een paar “bouwbeurten” op. De AI weet (als we het moeten geloven tenminste :stuck_out_tongue: ) ook niet waar de luxuries/resources zijn net als jij.

 

Je kunt overigens ook, en nu zal ik wel weer het nodige commentaar krijgen :laughing: <_< , je governor opdracht geven om je stedelingen happy te houden in het governor screen.

Och, als ik alles al heb uitgevonden en ga de oorlog in zet ik hem daar ook meestal op dus…

Jawel, maar ik doe dat zoals men inmiddels weet zo’n beetje altijd.

en ikke nooit, da weten jullie. Als je het zelf doet, heb je een grace-period van 1 turn (weet niet of daty nog is, nog steeds deel 3 niet gedaan…)

@ Bink: dit kun je doen met Micromanagement. Elke turn kijken wat je het beaste kunt bezetten. een groeiturn levert een extra pupke en dus productie op, maar als je je voorraad leegfreet en dus meer op productie richt, kan da ooit sneller zijn. Bij grote steden is da meestal zelfs.

Yep, als je jezelf de tijd gunt heb je met dat gemierenneuk (let op de twee NN’en) absoluut een voordeel, maar het duurt zo godvergeten lang.

precies, het is maar net of je het dat waard vindt…