Beginnervraagjes

He Bert, welkom in de society. Je kunt dit soort draadjes overigens zelf aanmaken als je dat wilt hoor, maar hier alvast wat antwoorden. De modjes moeten dit dan maar verplaatsen naar een nieuwe draad. Wellicht is het overigens makkelijker als je gewoon nu met een spel begint en ons elke zoveel beurten beschrijft wat je doet, dan kunnen we daar op inhaken. Het is nl. een beetje ingewikkeld om antwoorden te geven op

of
:laughing:  

Op de vraag over de grondstoffen kan ik je als voorbeeld het volgende vertellen: IJzer is in het begin nodig om swordsman te kunnen bouwen (als je tenminste iron working hebt uitgevonden), die weer sterker zijn als hun voorlopers, de warrior. Later in het spel is wederom ijzer in combinatie met paarden nodig om de sterkere en meer beweeglijke Knights te bouwen ipv de zwakkere Horses. Heb je nu bijvoorbeeld geen ijzer, maar wel horses en saltpeter op het moment dat je military tradition uitvindt, dan kun je de zeer sterke cavalry weer uitvindenā€¦ Zo zie je dat een grondstof het ene moment heel belangrijk kan zijn, maar afhankelijk van andere grondstoffen weer minder spannend. Het hangt echt af van het verloop van het spel en de sterke en zwakke punten van jou en je tegenstanders.

Daarnaast zijn er ook andere resources, zoals wines, dyes, silks enz. die er voor zorgen dat je bevolking meer tevreden is. Door een marketplace te bouwen en meer van deze luxe-resources te bemachtigen wordt het volk steeds blijer. Welke wonderen wel en welke niet belangrijk zijn ligt aan de situatie en aan je speelstijl. Als je specifieke vragen hebt moet je het maar zeggen, we helpen graag!

Ik begrijp dus dat het moeilijk is om te zeggen wat wel en wat niet te doen. Dit is afhankelijk van je speelstijl. Vraag wat bedoel je daarmee en welke speel stijlen zijn er dan? Wat kan je het beste doen mij de science en happy meter in het begin en pas je die later aan? En wat is het eerste wat jullie maken na een warrior?? Mijn laatste vraag nu is wanneer plaats je mijnen en wanneer irragotion??

Ā 

Thanks :wink:

Mmmm, en wederom zijn er meerdere antwoorden mogelijkā€¦LEUK SPEL HE :rofl:

Ā 

Ok, je kunt bijvoorbeeld agressief spelen of meer afwachtend/peacekeeping (denk dan later aan bijvoorbeeld United Nations waarbij je een victory kunt krijgen door de allerliefste in de hele wereld te zijn :wink: ) dit om even twee uitersten weer te geven.

Ā 

Science zet ik in het begin altijd voluit, iets wat eigenlijk iedereen doet, en dit moet je echt per beurt aanpassen op het moment dat je ook maar ??n unit teveel krijgt. Je zult zien dat deze in het begin niet terugloopt maar na een aantal beurten begint ie af te tellen en dan moet je gewoon zorgen dat je niet beneden 0 komt. Geld is niet belangrijk in het begin aangezien je toch pas kunt kopen vanaf republic of monarchy.

Ā 

Na de eerste twee!! warriors bouw ik of een settler of een Great Wonder, maar ook hier weer afhankelijk van welke beschaving ik speel en wat mijn eerste doel is. Ik speel bijvoorbeeld de deity games (kijk even onder de ā€œskriensjotsā€ draad) nu met de Americans. Aangezien je hier direct een explorer krijgt, neem ik de gok en bouw twee warriors en begin dan direct met de Pyramids. Negen van de tien keer lukt het me om deze te bouwen, ook op dit level, evt. met gebruikmaking van settlers die ik de stad laat joinen (settler in stad zetten en build) en tegelijkertijd vindt mijn explorer links en rechts nog wel wat settlers of steden. Hierdoor heb ik in elke stad een granary wat een stukje later weer een voordeel oplevert omdat mijn steden dan sneller groeien.

Ā 

Mining en irrigation is afhankelijk van het grondgebied en wat je wilt bereiken (wordt een beetje standaard opmerking, weet ik). Klik met je rechtermuisebutton op een stukje land (terrain info) en kijk eens wat het oplevert (voedsel, goud?).

Ā 

Alle begin is moeilijk, zeker in dit spel omdat er zo ontzettend veel is om rekening mee te houden, waarbij ik direct opmerk dat op chieftain level een hoop ā€œspelenderwijsā€ te leren is. Neem anders mijn advies aan, begin een spiksplinternieuwe game en vertel wat er gebeurt (evt. dmv skriensjots) en wij kunnen je in no time een heel eind op weg helpen waardoor je direct een hoop zult snappen.

Dankje Clint

Ā 

En ga je aanbevelingen van harte toepassen, wat dus ook in houd een nieuwe spel en screenshots om advies te krijgen.

Ā 

Begrijp ik goed dat wanneer je pyramides gebouwd heb dit gelijk staat met een cranary in elke stad?

Ā 

Bert :wink:

Yup. Maar begrijp ik dan ook goed dat jij niet leest wat er in de civilopedia allemaal te vinden is?? :laughing: (links boven heb je een paar icoontjes, klik op het middelste en er gaat een wereld voor je open)

:unsure: Nou in het begin kijk ik wel maar dan ben ik zo bezig met speel dat ik de rest vergeet, maar zal proberen mijn leven te verbeteren :laughing:

Ā 

Bert

Nou ja, het gaat erom dat je daar de basics leert, zoals dat Pyramids in elke stad een granary brengen, sun tzu in elke stad barracks, hoover dam hydro plants enz. Elk Great Wonder heeft naast de culture points (die ook errug belangrijk zijn) zo zijn voordelen.

Jep, mee eens, na een tijdje onthoud je dat wel. Als je wilt weten wat elk wonder doet kun je het beste in de civilopedia kijken. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar daar staat het in ieder geval in. Word niet wanhopig als het spel in het begin moeilijk is, ik speel het al zoā€™n 8 jaar en ben nog steeds maar een middelmatige speler :rofl: . Als je er niet uit komt en je wilt toch weten wat elk gebouw doet enzo dan zeg je het maar, dan typ ik het wel een keertje uit.

Daar zijn we hier in de eerste plaats voor Bert. Het elkander helpen met deze oh zo goddelijke game. :roll_eyes: :roll_eyes:

Als ik wa meer tijd heb typ ik wa langere strat stukken, maar Great wonders IS EEN GROTE VALKUIL voor velen. Niet iedereen, maar velen. Ze houden je expansie tegen en das minderā€¦ Hooguit 1 stad moet daarmee bezig zijn. Als ik al wonders zelf bouw heb ik Of een DIKKE voorsprong met alles of ik rush ze met Scientific Great Leaders.

Klopt wel, maar een aantal zijn errug makkelijk. Voor de meesten neem ik niet eens de moeite, maar met name bovengoemde drie vind ik wel aantrekkelijk (inclusief natuurlijk de Great Library)

Ja als er in 2000 BC nog steeds geen collosus is gebouwd en je hoofdstad kan hem in 12 beurten neerzettenā€¦best verlijdelijk af en toe.

Mmmm, die laat ik meestal links liggen, levert maar voor ??n stad wat op. Maar aan de andere kant, als je em toch kan bouwenā€¦

Ja, daarom. Had ik van de week, in mijn hoofdstad viel niets meer te bouwen kwa (nuttige) gebouwen, aan units had ik ook weinig, dus waarom ook niet.

Dan mis je een stel settlers

Als de wereld al is volgebouwd?

En ook al zou dat niet zo zijn, settlers zijn ook niet heilig. Door de extra winst die je maakt kun je bijvoorbeeld later units kopen om steden in te nemen. (dit slechts als voorbeeld)

Clint, ons grote voorbeeld, ik ben het met je eens! :o