beschrijf hier je begin strategie

Ik speel civ III al een hele tijd. in het begin eigenlijk altijd op het laagste niveau. Maar na een tijdje wordt het natuurlijk wel erg saai.

Daarom speel ik de laatste tijd op een hoger niveau, maar daar word ik dus zwaar in de pan gehakt. Dat ligt denk ik aan mijn tactiek, ik speel nog net zo als ik vroeger altijd deed in civII en dat werkt op een hoger niveau dus van geen kanten.

 

Het probleem is dat ik altijd met alles 8er loop. Ik begin altijd met zoveel mogelijk stadjes als ik dan ongeveer 20 stadjes heb ga ik essentiele dingen bouwen zoals baraks en granaries.

In de science ga ik altijd zo snel mogelijk naar republic maar meestal ben ik dan al dood :rofl: .

De vraag is nou beschrijf jullie tactiek eens (als je die met mij wilt delen) :grinning:

ik begin meestal met zo snel mogelijk een goeie military op te bouwen. en tegelijker tijd een paar steden te bouwen over te nemen van andere civ’s en natuurlijk de eerste wereldwonderen maken. ik heb nog niet zo heel hoog gespeeld :oops: maar ja wat nog niet is kan nog komen.

Ik denk inderdaad dat je CivII strategie je de das om doet. Na 20 cities pas aan barracks en granaries beginnen is eigenlijk mismanagement. Afhankelijk van je cityradius, eigen Civ (advances) en omliggende Civs bepaal je per stad wat die het beste kan produceren, zorg er voor dat je cities in ieder geval verdedigd worden, maar ga zo snel mogelijk over op een temple, barrack, granary, daarna is je productie mbv workers een stuk hoger, zijn meer happy e.d…

 

Of je daar de tijd voor krijgt, hangt van de andere Civs af, kijk eens in de editor hoe agressief ze zijn, en of ze jouw government-type mogen, daar kun je ook je beslissingen op aan passen (omdat ik hier geen mooi schemaatje neer kan zetten, mail ik het ff naar je).

 

Mijn strategie staat nog niet vast, ben het nog aan het ontdekken met cheats, op een laag niveau. Maar ik ga in ieder geval altijd voor een hoop culture. Het is per spel zo afhankelijk van zoveel dingen, dat ik de parameters van de AI niet altijd kan volgen/bijhouden, en daar eigenlijk ook niet zoveel zin in heb, veel doe ik onder het mom van ‘leergeld’.

Dank je wel, deze tips zijn zeker wel bruikbaar.

Het is natuurlijk niet zo dat ik eerst 20 stadjes bouw en dan pas met baraks begon. Maar een leger dat was wel erg laat altijd.

 

had ik nog een vraagje, wat vinden jullie in het begin altijd uit (o da klinkt krom) ik bedoel met de science.

Is weer afhankelijk van je Civ(advances) en omliggende Civs, en heeft ook veel te maken met de vraag met welke Civ (& op welk niveau) je begint. Ik zit eigenlijk nog steeds op een goed mooi schema te wachten wat dat samenvat, maar eigenlijk denk ik dat de AI en de basisparameters er voor zorgen dat we daar nog steeds geen goed antwoord op kunnen geven.

 

Ik heb te vaak meegemaakt (in no-cheatmode) dat het soms niet te voorspellen is wanneer een land zich misdraagt, maar dat komt natuurlijk ook omdat je teveel bezig bent met lekker 'eigen’landje spelen, voor de multi/advanced/strategyspelers is het waarschijnlijk allemaal erg makkelijk (bij deze oproep aan deze personen…is dat zo?).

 

Wellicht is voor een antwoord op je vraag nodig dat we van je weten met welke Civ je speelt (en of het in de default mode is), plus het niveau, en welke tegenspelers (op of ander continent).

 

Een leger (army) krijg je altijd ‘laat’, is ook weer onderhevig aan of je een Civ overwint, of een ‘elite’ iets overwint…Ik heb games (zeer succesvol) gehad, zonder ooit een leader/army gehad te hebben. Het schijnt met de nieuwste patch iets vaker voor te komen…

Ik speel meestal met de perzen, en op defaut mode. Ik pruts nooit in de editor en ik cheat niet :rofl: .

Verder ben ik nou niet met een game bezig dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Meestal speel ik op large met random tegenstander. En bijna altijd op grote continenten.

 

Een andere tik van mij is dat ik eigenlijk nooit aanval, en vaak te weinig militairen bouw, ik ga altijd voor veel sciende.

 

verder weet ik niet wat ik moet vertellen ik ben niet zo creatief :?

WJ: Goed, je speelt met Persia (agr. ++++), je bent Industrious & Scientific.

De volgende great Wonders doen jouw Civ juichen en feestvieren:

 

Great Wall (Ind.)

Hanging Gardens (Ind.)

Pyramids (Ind.)

Hoover Dam (Ind.)

Manhattan Project (Ind.)

Great Library (Scn.)

Newton’s University (Scn.)

Theory of Evolution (Scn.)

Cure for Cancer (Scn.)

Longevity (Scn.)

 

Jouw Civ houdt van Monarchy, en haat Civs met een Republic, de Civs die jouw gov. niet zien zitten zijn:

 

China (agr. ++)

France (agr. +)

Aztecs (agr. ++++)

Iroquois (agr. ++)

  • (Je vrienden met dezelfde voorkeur: Babylon (agr. ++++), Japan (agr. ++++))

 

En jouw Civ heeft afkeer van (qua gov.):

Rome (agr. ++++)

Germany (agr. +++++)

France (agr. +)

  • (Je vrienden met dezelfde afkeer: Egypt (agr. +++), Japan (agr. ++++), Zululand (agr. +++++))

 

Met deze dingen kun je vast meer van je game maken. Ik zou als ik jou was van de huge 'world’map naar de ‘gewone’ wereld gaan, alles in het midden kiezen, dan kun je een betere standaard(-strategie) voeren.

En bepaal hoe je de game wilt winnen, schakel desnoods een aantal opties uit (maar als je Civ specific Victory uitschakeld, heb je aan bovenstaande tips dus niks).

 

Ik begrijp uit je vorige bericht dat je koos voor republic, en daarna ging je nat, is dan ook logisch…je volkje haat het republikeinse gedachtengoed! Kijk dus goed naar je TechTree, en bepaal naar het gemoed van je volk!

Dank je wel volgens deze informatie kan mijn volk de perzen helemaal niet opschieten met de republiek, wat ik wel een super fijne overheid vind, dus ik denk dat ik van volk moet gaan veranderen. Dat gaat dus of Duitsland of Frankrijk worden, en aangezien ik nogal houd van geen oorlog denk ik dat het frankrijk gaat worden.

 

Nogmaals bedank voor de tips, ik zal nog eens een gamepje gaan proberen :wink:

Ok, hier ook een manier om te starten, deze werkt bij mij 100% op elk niveau tot en met regent in elk geval prima. Ik start met de Egyptians, Huge map, Continents. Ik bouw mijn stad direct waar ik sta (of het moet echt een baggerpositie zijn :x dan niet direct natuurlijk.) Ik bouw direct drie a vier warriors die ik de windrichtingen instuur en die langzaamaan om de stad heen alles vrijmaken. Hiermee krijg ik meestal al heel wat science naar me toe door de villages. Vervolgens bouw ik nog een settler, dan een temple of barracks en evt. nog een granary. Het gaat er m.n. om om de Pyramids naar een acceptabel aantal turns te krijgen (zo rond de 50) en deze dan bouwen. (golden age voor Egyptians). Nu bouw ik als een idioot om beurten settlers en improvements zodat ik rond het jaar 0 minstens een stuk of tien steden heb. Ik hoop eigenlijk altijd dat het een beetje lang duurt voordat ik iemand tegenkom, zodat men niet weet wat ik uitspook. Ik wacht zo lang mogelijk met het weggeven van mijn maps, maar probeer wel de anderen te krijgen. Daarna ligt het een beetje aan mijn speelsituatie wat ik doe, maar daar werd hier ook niet naar gevraagd. 8)

Dank je wel, dat klinkt wel als een leuke strategie, die ga ik ook een x proberen.

Als ik ervaringen heb post ik ze wel :roll:

Ik gebruik nagenoeg dezelfde strategie als Clint, met name op de hogere levels vindt ik de Egyptenaren prettig ivm GA na het bouwen van de Pyramids. Dit is ook de reden dat ik nooit een granary bouw, die heb ik met de pyramids al. Na het rondsturen van warriors bouw ik om beurten een settler en een worker. De worker laat ik diret alle shields bij mijn steden ‘minen’. Daarna bouw ik een weg mijn beschaving uit naar weet-ik-veel. Op die manier kan ik sneller mijn settlers verder weg sturen. Bouw na stad nummer 5 mijn steden in de buurt van resources. Dit binnen een range van 15 turns om de plaats te bereiken. Vervolgens bouw ik alles er tussen in vol. Indien dit doel bereikt is zonder dat ik een andere civ op zijn huid zit, bouw ik om beurten een unit en een building/wonder…

En welke gouvernment gerbuik je dan? want de favoriete van de egyptenaren is Despotism maar dat schiet dus in zijn geheel niet op, veel waste en corruptie enzo. Maar republiek gaat ook niet want dat is de gouvrnment die ze stunne :wink: .

Gebruik je dan monargie of blijf je bij Despotism?

 

En nog een vraag. Welke dingen vindt je in het begin uit. Ga je meteen naar monargie, of doe je gewoon systematisch alles vanaf het begin?

Je hebt gelijk, Monarchy is the thing to have. Maar het is niet erg als je een tijdje Despotism houdt. Ik wil in het begin zoals reeds gezegd in elk geval Pyramids bouwen (inderdaad ook vanwege de Granaries zoals Red zei), daarna laat ik tot ik door de eerste Science table ben de computer eigenlijk zijn (of is het haar?) (of is dit een nieuwe thread waard?? :stuck_out_tongue: ) gang gaan. Tegen de tijd dat ik Monarchy heb, ga ik wat meer opletten wat ik uit wil vinden. (bijvoorbeeld als ik geld nodig heb, vind ik zaken uit die de rest erg graag wil hebben. Voor Monarchy is dit bijvoorbeeld currency)

Sluit ik mij volledig bij aan Clint. Met dit verschil dat als je geen herrie wil trappen met andere civs, Republic best goed werkt. Een belangrijke technologie vindt ik naast currency ook construction. Andere civs hebben daar goud geld voor over…

Never mind, maar leugentje is toch nergens voor nodig joh. Iedereen moet ergens beginnen. Ja, op Warlord level moet je dit wel lukken. Als je nu ergens rond 200 zit zou ik me maar eens druk gaan maken over uitbreiding van je steden. Dus zie links en rechts wat settlers te stampen en op strategische plaatsen (resources, seaside, richting andere civ’s) steden te bouwen. Good luck. :rofl:

Hoi, ik speel al lang civ3 en nog langer (geleden) de ultieme klassieker civ1. Tot en met het monarch win ik het wel (civ1 ging op emperor prima), hoger lukt echter niet. Nu let ik nooit op de voorkeur van een civ voor een bepaald government, en verander ik van gov. waarneer ik iets beters heb monarchy > republic > democratic (en comunism waarneer ik het zat ben en alleen maar oorlog wil). Ik heb nooit echt verschil gemerkt?Meestal speel ik met de fransen. In het begin gaat mijn technologische ontwikkeling vaak langzaam (later met veel steden veel beter). In het begin vang ik dit op door in de “diepte” te werken, bijvoorbeeld monarchie uitvinden en dan ruilen met de andere civs (die daar soms wel 2 andere techs voor over hebben) Wat kan je er aan doen dat een tech. niet 32 turns duurt in het begin?

 

Groeten

 

P.S. VixBlu, had jij niet een tabel waarin staat of de civs jouw goverment type mogen? zou je me die ook willen mailen?

Dat schematje kun je (heel handig!) vinden op deze site, bij de Downloads: http://civ3.ypmania.nl/modules.php?name=Downloads , bij Gidsen/Trainers: Golden Age Triggers.

Het is nog niet bijgewerkt met PTW, maar dat komt binnenkort wel…

 

Het hoeft niet heel veel te schelen bij je eigen Civ, maar om je mede-civs iets beter te begrijpen waarom ze nu in godsnaam aanvallen, treiteren etc. verklaard het schema iets over hun diepe ondoorgrondelijkheid. Als je bij de Zulu’s kijkt zie je dat ze graag het Depotisme aanhangen en adhd-agressief zijn. Dus zullen ze maar wat graag Fransen met hun republiek aanvallen, al doe je ‘niets’.

 

BTW: Voor geinteresseerden in de aanvalstechnieken van de Zulu’s in het verleden, zie de film ‘Zulu’ uit 1964 ( http://us.imdb.com/Title?0058777 ), met een jonge Michael Caine! Was laatst op tv, en ik heb 'm op VHStape.

thnx :grinning:

Het kan ook een nadeel betekenen om te ruilen. Jazeker, je krijgt er wat voor terug, maar dat betekent tegeleijkertijd dat je tegenstanders ook meer uit hun civ kunnen halen, wat zeker op de hogere levels al snel een nadeel betekent. Ook het switchen van gov zoals je beschrijft is niet echt handig, aangezien bijvoorbeeld meestal de civ die Monarchy wel leuk vindt, Republic weer niet zo denderend vindt. Het beste in het begin is om per beurt je science en happyness aan te blijven passen, zodat je sneller iets uitvindt. Je zult zien dat dit, door bijvoorbeeld je workers beter aan te sturen m.b.t. mining op shields etc. 4en belangrijke voorsprong kan geven.

Inderdaad, als je ‘zo’ maar switcht omdat je denkt, me corruptie zal wel minder worden (of: dit lijkt me historisch gezien beter --> sowieso Wrong!), check ff of het wel zo verstandig is, op de lagere levels maakt het niet zoveel uit, maar wees je bewust van je eigen volkje (en de medespelers), als je niet handelt naar je competenties, zit je jezelf dwars.

Voornamelijk hebben de mensen hier last van die hun eigen volk kunnen spelen (Amerikanen spelen Americans etc), de mensen zoals wij (zonder eigen volkje, aangeleverd door Firaxis), kijken eerst naar het volk met de bepaalde competenties waarmee we het ons in een bepaald spel willen gaan doen (en met welke condities).

Als je alles op ‘Random’ speelt, is het zeker handig om je je even in te leiden in de ‘civ-a-specific’ abbilities!