GAME I: POP QUIZ, hot shot...

Zal ik het dan maar weet uileggen, ben dr net, maar hij is niet echt moeilijk:

situatie 1: Alleen boot, geen steen:

Waterpeil is op bepaald niveau

situatie 2: Steen in boot

Waterpeil stijgt, door het zogenaamde Archimedes effect. De massa van het verplaatste water is even groot als de massa van de steen.

situatie 3: Steen overboord

Waterpeil daalt, gezien het feit dat de dichtheid van de steen groter is dan de dichtheid van het water.

m_steen=m_verplwater in situatie 1

en dus V_verpl water=m_water/rho_water=m_steen/rho_water in situatie 2

V_verplwater=V_steen=m_steen/rho_steen in situatie 3

Aangezien stenen zinken weten we: rho_steen > rho_water, dus

V_verplwater in situatie 2 > V_verplwater in situatie 3

In Nederlands: in situatie 2 is meer water verplaatst dan in situatie 3, m.a.w. in situatie 2 is het hoger dan in situatie 3, ofwel bij de transitie van situatie 2 naar situatie 3 is het waterpeil gedaald.

Quod Erat Demonstrandum, QED

m.a.w., clint, ff wachten tot ik hem ok heb gezien :stuck_out_tongue:

Had niet anders van je durven verwachten :wink:

beetje hydrostatica, was een tijdje geleden, maar wist t nog. Wel een leuke vraag trouwens

Yep, maar goed, nu is u weer aan den beurt

ben aan het denken…

Tsja en toen ging het weer fout he :rofl:

Ik heb twee identieke emmers en ik boor in beiden een gat van 10 mm doorsnede. Ik maak aan de ene een slangetje van 10 cm en aan de andere eentje van 25 cm; zelfde soort slang, wandruwheid enzo, alles identiek). Onderaan deze slangtetjes duw ik ff een kurk in. Ik vul nu beide emmers met water, waarbij vanzelfsprekend de slangetjes ook gevuld worden. Nu trek ik tegelijk de kurken eruit en kijk hoe het water eruit komt. Zijn de emmers tegelijk leeg of is er eentje eerder leeg?

nope, begin jij nu maar met het raadsel

Mijn eerste reactie is dat de emmer met de 10 cm slang eerder leeg is. Water moet bij de ander door een grotere afstand vernauwde slang…

Ze zeggen vaak vertrouw op je eerste gedachte he?

doe dat maar niet in dit geval

:laughing: Ok, ik zal es ff berededenken

oeioei

staat er niet meer druk op het water onderaan het slangetje van 25 cm? (Ik haat natuurkunde, dank jullie wel :roll_eyes: )

Je haat natuurkunde, maar je hebt wel het goede antwoord. De uitstroomsnelheid is afhankelijk van het drukverschil, dus is de emmer met de langere slang eerder leeg. Aan jou de eer, MiChello…

Waarom staat er meer druk op het slangetje van 25 cm? Omdat die langer is? Waarom dan?

druk is afhankelij van een paar factoren, een ervan is lengte en een andere is doorsnee…hoe dat precies in elkaar zit laat ik wel aan unforgiven over, mijn examens zijn voorbij, wil er niet meer over na denken :rofl:

Oke, mijn vraag:

Waar komt de naam “Holland” vandaan? (Je weet wel, Holland, we hebben er twee van in nederland, een noord en een zuid versie)

Houtland, vanwege de vele bossen vroeger.

Je hebt 5 zakken stenen. Bij 4 van die zakken weegt elke steen 10 gram. De stenen van andere zak wegen elk 9 gram.

Hoe kan je te weten komen welke van de 5 zakken het minst weegt, als je maar een maal de zakken kunt wegen?