GAME I: POP QUIZ, hot shot...

Oke, dan neem ik nu weer een moeilijke vraag.

 

In 870 werd er in het huidige Turmenistan een islamitische filosoof geboren. Hij meende ondermeer het volgende:

De filosoof kon de waarheid vonden door de rede en door ernaar te leven, maar niet alle mensen waren filosofen en in staat de waarheid direct te vatten. De meesten konden alleen tot de waarheid komen door middel van symbolen. Er waren filosofen die over het vermogen beschikten de waarheid zowel door hun voorstellingsvermogen als door hun intellect te begrijpen en deze zowel in de vorm van beelden als in de vorm vanm idee?n tot uitdrukking te brengen, en dit waren de profeten. Derhalve was een profetische godsdienst een manier om de waarheid kenbaar te maken door middel van voor alle mensen begrijpelijke symbolen. De verschillende godsdiensten waren niets anders dan verschillende systemen van symbolen, maar zij probeerden alle dezelfde waarheid tot uitdrukking te brengen; dit hoefde niet te betekenen dat zij de waarheid allemaal adequaat tot uitdrukking brachten.

 

De filosoof gaf behalve een grote bijdrage aan filosofie ook een grote bijdrage aan de wiskunde, geneeskunde en muziek. Voor eeuwen werd hij beschouwd als de tweede grootste filosoof. Wat is zijn volledige naam?

@ MIchello, die 0 voor de 1 in nde fibonacci (dubbel c :wink: ) mag. De een telt de nul mee, de ander niet. Mathematica (mathematisch programma) en MatLab (ook) doen het niet.

Al-Farabi wist ik, rest van zijn naam heb ik opgezocht:

Abu Nasr Mohammad Ibn al-Farakh al-Farabi

 

zolang er maar iets van math ofzo bij zit vind ik die gozerscool!

Hoeveel ringen van de ringen uit de verhalen van Tolkien hadden GEEN edelsteen?

over hoeveel basisringen spreken we dan? Spreken we over de elven, mensen en dwergenringen? Kortom Alle 20 ringen, inclusief die van Sauron?

 

Elven ringen:

 

Narya, The Ring of Fire, set with a ruby; originally worn by Gil-galad but given to C?rdan.

Nenya, The Ring of Water, also called the Ring of Adamant, made of mithril with a shimmering white stone; originally worn by Celebrimbor himself but given to Galadriel

Vilya, The Ring of Air, gold with a sapphire stone; originally worn by Gil-galad but given to Elrond.

 

20-3=17

Je hebt gelijk over het aantal ringen, NIET over de dragers. En 17 is niet het aantal ringen zonder edelsteen.

Oke, dan ga ik ff verder zoeken

de dragers van de Elfenringen zal ik je zeggen:

 

Nenya: Gemaakt door Celebrimbor (kleinzoon van Feanor trouwens, die de Silmarils maakte). Gedragen door Galadriel

Narya: Gemaakt door Celebrimbor, gedragen door Cirdan, die hem aan Olorin (Gandalf) gaf toen deze Maia in Midden-Aarde aankwam

Vilya: Gemaakt door Celebrimbor, gedragen door Gil-galad, die hem aan Elrond gaf bij de stichting van Rivendel

Wat klopt er dan niet?

Gevonden, het antwoord is 1

 

The greatest rings of Middle-earth, forged by the Elves and Sauron during the Second Age. There were Nine rings for Men, Seven for Dwarves, and Three for Elves. Ten years after these rings were forged, Sauron treacherously forged the One Ring to rule the others. The Elves escaped his trap, and the Dwarves were not controllable through the rings, but the Nine Rings ensnared their wearers, creating the Nazgul. When the One Ring was destroyed in the War of the Ring, the other Rings lost their power. Dwarves were unaffected by the Rings, but any other mortal who wore them would live indefinitely and not die. All of the Rings, except for the One, consisted of a metal band set with a single gem.

Oke dan heb ik weer een leuke:

 

Hoe heten de ouders van Siegfried uit het belangrijkste (discutabel) verhaal waar Tolkien zijn verhalen op baseerde.

Wat er niet klpte aan de dragers, zie mijjn vorige post. Het antwoord is inderdaad 1. Jouw nieuwe vraag?

zie hierboven :stuck_out_tongue:

Siegfried de drakendoder? Ofwel Sigurd in het Noors.

Siegmund de koning der Nederlanden en Sieglind (of Hjoris of Sisibe) waren zijn ouders

 

 

Vraag:

 

stel:

x=y=1

 

x^2=xy

x^2-y^2=xy-y^2

(x+y)(x-y)=y(x-y)

(x+y)=y

 

ofwel, ingevuld:

2=1

 

Waar gaat dit fout?

Ik moet moeilijkere vragen gaan bedenken. Alleen die allereerste was een echt goeie :huh:

was zeker een goeie…

 

mijn vraag staat hierboven

x^2-y^2=xy-y^2??? Hoe kom je daar aan, mijn wiskunde is erg slecht :laughing:

als geldt: x=y, dan geldt xx=xy ofwel x^2=xy. trek nu van biede kanten y^2 af en je hebt de volgende regel. Ga zo verder. Ergens gaat het mis en daarom krijg je als uiteindelijk wiskundig axiom 2=1

Dat laat ik aan iemand anders over om op te lossen. Ik HAAT wiskunde. Je bent niet echt motiverend voor mijn examens Unforgiven… :rofl:

 

axi?o?ma (het ~, ~'s/~ta)

1 niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling => grondregel, grondstelling, postulaat

in dit geval niet echt een axiom dus laten we hopen :wink:

 

Ik zal het zeggen. Wanneer je deelt door (x-y) om x+y=y te krijgen, deel je eigenlijk dus door (1-1) ofwel door nul. Door nul delen mag niet in de wiskunde… Dan geeft je rekenmachien ook een -E- of NaN, van ‘error’ of ‘not a number’