Moeilijker dan SID

het is monarch of emperor wat het moet worden. Liefst emperor…

ja hoor probeer maar ik ben toch nog steeds aan het oefenen met de overstap naar emperor

helaas kan ik nog steeds niet winnen :???: :cry:

velen zien de sprong naar emperor als de grootste.

je zat zeker tewachten op bericht zo snel kan ik niet eens tiepen

geef eens een goeie tip om die sprong wel temaken

minder wonders bouwen, micromanagen (beetje), veel workers om meee te beginnen (deze hebben VEEL invloed op je opbouw), in het begin SNEL uitbreiden.

oke minder wonders kan ik in komen de meesten voegen niets toe

ik breid altijd als een gek uit dus dat zit wel snor ook de workers maken over uren

MAAAAARRR wat is micromanagen in gods naam

Micromanagen is vrij vertaald: mierenneuken. Het spel is te winnen zonder het te doen, maar met is effectiever.

 

Iedere keer als je stad groeit (zorg dat je een granary hebt, dan hoef je maar de helft vd food te hebben voor groei) moet je ervoor zorgen dat je geen overschot aan food had. Bijv: 2 nodig voor groei, dan heeft 3 food in die beurt geen zin, het wordt niet opgeslagen. Dit geldt ook zo voor de productie. Het makkelijkste deel is het aanpassen van je science als je nof maar 1 of 2 turns voor een tech hoeft. Verder moet je eigenlijk iedere keer als een stad groeit of in cultuurrank toeneemt, de laborers opnieuw goed zetten. PC doet dat automatisch, maar ik ben het vaak niet eens met hun keuze. Allerlei van dergelijke kleine dingetjes leveren je veel op en heet in totaal: Micromanagement.

belangrijkste: zorg ervoor dat er NOOIT een laborer op een bare tile bezig is, tenminste als je het kan voorkomen. Dus irrigeren, minen, roaden VOORDAT de stad groeit en de tile nodig heeft

he ik kan voor het eerst reageren zonder in teloggen maargoed

hoe kan je dat overschot dan beperken

dat met sience en turns dat is zeker als je nog maar een turn moet je science verzet zodat je die turn meer geld krijgt

wat is een laborer en wat doe je er mee

ik krijg wel in de gaten er is nog veel te leren

In ‘city screen’ zie je een stukje van de kaart. Daarop zie je welke vakjes worden bewerkt. Dit wordt gedaan door een laborer (ofwel een worker, maar deze term zou verwarrend zijn ivm de unit die worker heet).

 

Dat beperken heeft met planning te maken. De echte die-hards micromanagers kijken iedere turn alle steden door, maar dat gaat mij ook wat ver, behalve in het begin. Als je ziet dat een stad +3 food per turn heeft kom je dus niet op tien uit, maar op 12. als je dan in de laatste twee beurten een tile met 2 food bewerkt in plaats van een tile met 3 food, dan kom je wel op 10 uit. In principe heb je dan nog niks gewonnen (ook niet verloren), maar als je het voor elkaar krijgt dat die andere tile (die met 2 food) bijvoorbeeld meer production of commerce oplevert is dat pure winst. Dat kan aardig oplopen als je dat consequent doet. In het begin is het wel te doen, maar daarna wordt het snel langdradig.

ik zal het eens wat proberen en mij er eens in verdiepen maar als ik wat verder in het spel ben staat er wel een 6 achter mijn stad dat wil zeggen dat ik zes maal mijn voorraad steden heb opgebruikt

Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘mijn voorraad steden opgebruikt’.

 

Het zit zo: iedere keer dat een stad groeit, wordt de gehele food box geleegd, behalve als je een granary hebt, of de Pyramids. Dan wordt ie maar half leeg. Als je bij grootte 6 aankomt wordt ie toch leeg en ook groter, m.a.w. het duurt langer voordat je weer groeit.

ne ik bedoel dat je kiest een natie en die heeft een voorraad steden namen in het bestand bijv nederland : amsterdam,den haag,utrecht warga enzovoort ik heb ze nooit geteld maar ik denk dat er zo`n 25 namen in voorkomen als die op zijn begint hij bij :new amsterdam new

den haag new utrecht tot die ook op zijn dan krijg je er een 1 achter als die op zijn een 2 enzovoort

dus wat die uitbreiding van land en steden aangaat zit ik meestal bij nummer 6 dus die uitbreiding van mij zit wel goed snap je het nu

aha, maar dan zit je wel VER over het OCN heen. Als je meer dan dat aantal steden hebt, krijgt de corruption een extra kick…

 

Ik heb zelf nog nooit zoveel steden gehad, maar dat komt doordat ik eigenlijk nooit lager dan monarch heb gespeeld. In ieder geval nooit lang.

aha vandaar dat ik zoveel coruptie heb en ik kon het al niet naar beneden krijgen

hoe kan ik anders over de hele wereld regeren met zo`n klein aantal steden het laatste spel had mijn vijand alleen australie en twee eilandjes

als ik zoveel grond tot mijn beschikking heb moet ik wel veel steden hebben anders ligt meer dan de helft braak

Dat klopt, maar je kunt ook als een dolle iedereen uitschakelen => Conquest victory, of cultural vic., of diplomatic.

 

Je hoeft niet de hele wereld te bezetten om te winnen. Is wel leuk, maar daar betaal je voor met corruption. En de steden die ver van je hoofdstad en je FP afliggen leveren je erg weinig op. Is vaak niet rendabel om deze helemaal vol te bouwen met improvements.

he unfergiven

ik ben gister een nieuw spel begonnen en heb mijn steden iets verder uit elkaar werkt wel goed moet ik zeggen heb nu heel amerika en zit in

100 AD de meeste steden zitten al op nummer 12 en kunnen niet verder om dat mijn tech noch niet zover is

ik kan alleen nog maar musketmans en andere soldaten maken of wealth

als ik teveel soldaten maak kost het me ook geld dat moet ook niet

1 wat kan ik het beste doen

2 wat is de beste afstand om je steden teplaatsen als je ze bouwt

  1. Wat je het beste kunt doen, is heel afhankelijk van je speelstijl en of je bijna gaat aanvallen enzo. Wealth gebruik ik zelf niet echt veel, maar ik speel games ook bijna nooit lang uit, zijn meestal snel afgelopen bij mij. en anders is er wel een oorlog waar ik materieel in moet pompen.

 

  1. Er zijn veel artikelen geweest over plaatsing van steden: OCP, RCP, ICS… Ik doe het nu een beetje tussen OCP en ICS in. OCP heeft een erg ruime verdeling, zoals ik al eens geschetst heb ophet forum. ICS is zoveel mogelijk steden op elkaar. Ik kijk meer naar resources en strategische punten. RCP heeft een hype gehad om corruption te verminderen, maar das alweer over. ICS werkt goed i.c.m. bijvoorbeeld feudalism. Je steden worden nooit groot, en bij feudalism is de unit support van een town hoger dan van een metropolis. Ideaal voor oorlog. Communisme is ook wel leuk voor oorlog. Fascism heb ik weinig ervaring mee, maar ik dacht dat het ook een warmongering govt was.

wel

ik ben nu bezig heb 3 konkurenten ik heb geheel amerika en zij de rest

ik had de steden nu wat verder uitelkaar ik had het gelezen en inderdaad ze groeien als kool rest wel dat ik nu moet wachten op het hospital om mijn steden verder telaten groeien want ze zitten nu op nummer 12

in de tussen tijd is er weinig tedoen want ik kan niets meer bpuwen behalve het leger en als ik teveel hiervan bouw kost het geld dus wat doe ik in de tussen tijd be halve kleine stukje bij de vijand weghalen die nog niet bebouwd zijn ik kan wel aanvallen maar alles moet de oceaan over dat is een heidens karwei met galeons

ik wacht liever op mijn tanks en battelschips

Ik zou proberen eerder te winnen als ik jou was. Op hogere levels beginnen oorlogen vaak eerder, dus ervaring met de units die dan belangrijk zijn is wel goed.

 

Over dat je steden niet verder dan 12 komen. Dat klopt, dat is een van de drijfveren van ICS. Met OCP heb je veel gebied, maar 2/3 van het spel (als je een beetje vroeg wint) doe je er niks mee.

 

Veel land hebben is wel goed voor resources… Het is een beetje een afweging. In principe hoef je je er niet druk over te maken. Op hogere levels pak je al het land wat je kan en dan heb je nog maar net genoeg. De anderen expanderen dan ZO snel. dit kun je een beetje bijhouden met Micromanagement, granaries en goed ge-improvede tiles => settler-factories…