nostalgie

ben nog niet zo oud (17 jaartjes jong vandaag geworden 8) ) maar ga jullie nu wel iets vertellen over de oer geschiedenis van civilization.

 

toen ik een jaar of 10/11 was begon de obsessie ik kreeg een cd met daarop allemaal spelletjes en toevallig stond daar ook een spel op met de naam civilization. na een aantal spelletjes van de cd gehaald te hebben kwam ik uiteindelijk bij civilization aan. ik was meteen verkocht. en speelde het spel soms van smorgens vroeg tot s’avonds laat. toen ik mijn eigen pc kreeg een 486 werd het alleen maar erger ik kwam nauwelijks mijn kamer meer uit zo veeel zat ik er achter. later werd dit wat minder toen ik naar de hoge school moest maar toch is die passie gebleven.

 

af en toe speel ik het nog wel eens maar het blijft toch vreemd om nu de andere delen ernaast te leggen. er zit zo veel verschil tussen maar het is en blijft een absolute topper. ik hoop dat we in de toekomst nog veel vaker van civilization mogen genieten.

Amen 8)

ook nog zelf iets te melden over civ I? of ben ik de enige die dit geweldige spel heeft gespeeld?

heb het niet veel gespeeld, had toen nog geen vatsoenlijke pc :roll:

ja ik had toen ook nog geen fatsoenlijke pc

 

 

ok in die tijd was het een redelijke pc.

Dat wou ik zeggen, toen zat ik nog op een xt @ 66 kHz te kloten, dat schiet niet heel hard op hoor minder dan 1 kb geheugen

jeah joy

dat schiet zeker niet op maar die bakkies waren toch voor bedrijven?

Klopt, je bent up to date (naja das een vaag begrip in dit verband 8) )

maare het is nog wel leuk om daar op te kloten.

 

BTW we zijn wel erg offtopic bezig he :?:

klopt. mensen vertel ons over jullie ervaringen van CIV I.

Slapeloze nachten, onmogelijk los te rukken van het scherm, zelfs op het werk de floppy’s (jaja dat kon nog op 5 ? floppy’s) meegenomen. Moet wel zeggen dat ik af en toe geen ene reet snapte van de units (qua uiterlijk). Een beetje het gevoel van vroeger een engelstalig liedje volledig verkeerd meezingen en er jaren later achter komen dat ze toch echt iets anders zongen. :? 8) Maar sindsdien (1993 ofzo?) alle civ’s gehad en als enige game altijd blijven spelen en waarderen.

volgens mij kon het op 2 diskettes dus 5 a 6 floppys ongeveer ja.

 

He ouwe, hoe zit het met die ervaringen?? Orgasme? Kwijlend? Rooie oogjes?? Ben ik es een keertje On topic, begin jij af te dwalen… :stuck_out_tongue:

ouwe nog wel. ben waarschijnlijk jonger als jou maar oke.

 

nou rooie oogies zeker. steeds dichter op het beeldscherm zelfs een keer in slaap gevallen achter de computer. zo verslafend was het.

Ach ja Civ 1, Een van de eerste spellen die ik speelde op die oude 386 van mijn vader…Moest daar een aparte partitie (dat ik dat toen al wist, wonder boven wonder) maken zodat mijn vader er niet achter zou komen :oops: dat ik spellen op zijn comp had. Want civ kon je nou eenmaal niet van de diskette spelen…

 

Een mooie anekdote wil ik jullie niet onthouden. De allereerste keer dat ik het spel speelde was samen met een vriendje en beide hadden nog geen idee hoe het moest. We waren de babeloniers en met de militia een beetje verdwaasd aan t rondhobbelen. Nou toen kwamen we de fransen tegen (napoleon, veel beter dan jean overigens) Fantastisch! Alleen hadden we geen verdediging achtergelaten en liep er 2 beurten daarna een mongool (letterlijk deze keer) babylon binnen… 8O

 

Overigens blij dat er nu niet meer allemaal units naast mijn steden fortifien… :rofl:

euh gast wie is dat?

… had de permissies verkeerd ingesteld, konden ook gasten posten…

 

Oh sorry dat was ik.

Kan CIV 1 nog goed herineren, ik had het spel gekocht in de platinum edition 1 CD met CIV1, Frontier elite 2 en Lemmings 1. CIV 1 was het 1e spel was het eerste spel dat ik van d e 3 speelde, toevallig genoeg had ik toen ook voor het eerst een trackball wat een groot bak beest was. Ik speelde altijd op zolder op een 486 ik heb ongeloofelijk veel tijd aan dat spel besteed. Ik moet daarbij wel zeggen dat toen ik frontier elite 2 begon te spelen hield mijn interesse in CIV1 ook snel op. Ondanks alle nostalgie over CIV1 blijft FE2 nog altijd het beste spel ooit naar mijn mening, maar CIV1 is wel een goede tweede

OWYEAH! Civ1…

Wat een tijden… Weet niet hoe oud ik was toen ik ermee begon, maar ik weet mijn eerte game nog. Ik zou al mijn 6 liters bloed verkopen als ik daarvoor de saves terug kon krijgen. In het begin snapte ik dr ook geen hout van. Stuk of tien steden tegen elkaar aan gebouwd enzo, lekker makkelijk, dacht ik…

En het kostte me 8 units om een stad te verdedigen. Er zijn 8 vakjes om die stad heen, wist ik veel dat units ook IN de stad konden blijven verdedigen.

HEEL de wereld terraformen tot je alleen maar gras hebt, auwah!

 

Nu ik eraan denk… Ik ga dat weer eens spelen!

Ik begon met civI toen ik 10 was, en dat is al weer 9 jaar geleden. Ik kreeg het spel van mijn 5 jaar oudere overbuurjongen. We hadden net onze 486 gekocht. Ik heb mijn hele basisschool periode aan dat spel verspilt :rofl: . Ik heb zelfs op een bepaald moment de tekstures veranderd in het nl. Was lachen. Van civI heb ik heel veel geleerd, niet alleen over gamen, maar ook over de computer en over de Engelse taal. Ik bouwde altijd diplomaten die ik rond de stad van mijn tegenstander zette. Hij viel ze niet aan en kon ze niet wegsturen, mar hij kon ook die tile niet meer gebruiken. Toen was ik al een klootzak :roll_eyes: . Met hele tank-legers over Afrika rollen totdat alle steden er vernietigd waren, dat waren nog eens tijden. Ik heb zelfs de hele earthmap op ruitjespapier gezet,. moet nog ergens op mijn kamer liggen.