Vanwege het succes van deel 1 voordat deze begonnen was, hier deel 2, uirgebreider beschreven. Houd deze thread ON-TOPIC, anders wordt het een zooi. Ik zal de screenshots er ook bij doen; deze host ik op mijn eigen site.
Game Version: Conquests v1.22
World: Huge, Archipelago, 60% water, Normal, Temperate, 4 Billion
Barbarians: Roaming
Civ: Greeks
Traits: Commercial (city tile +1 commerce for city and metro, less corruption)
Scientific (scientific imps easier, free era advance)
Unique Unit: Hoplite
Rivals: 15 random
Rules: Default, Normal AI Agression
Difficulty: Emperor
4000 BC: Aangespoeld op een rivierbedding, nabij een aantal wijngaarden ligt Alexander naast een vreemde jonge man. De twee maken kennis en de vriendschap tussen Alexander en Adrastus is een feit. In deze nieuwe en ongetwijfeld gevaarlijke wereld smeden zij plannen voor het opzetten van een beschaving die zal groeien in de tijd. Alexander ontpopt zich tijdens dit eerste gesprek al als een geboren leider en Adrastus komt qua planning erg goed uit de verf. Alexander wordt tot leider gemaakt en benoemt Adrastus tot zijn domestic advisor.
De worker wordt als eerste opgedragen om de beste tile te gaan verkennen. Duidelijk zal zijn, dat dit de tile linksboven de startpositie is. Athens wordt gesticht. Een intelligente man komt met raad bij Alexander. Het lijkt hem een goed idee om een gedeelte van de commerce toe te wijzen aan een groep mensen die nieuwe technologie?n kan ontwikkelen. Alexander stemt toe en benoemt Meleager tot zijn science advisor. Met 20% science wordt Writing onderzocht om de Philosophy slingshot te kunnen doen. Adrastus laat eerst twee warriors bouwen en zal daarna kiezen voor een settler. De eerste warrior kan erop uitgestuurd worden, omdat Athens toch niet op grootte 2 zal komen voordat deze terug is. Pericles, een geweldig soldaat wordt benoemd tot military advisor en beveelt de warrior een mysterieus dorp te onderzoeken. De Cimmerian tribe schenkt 25 gold aan de Greeks. Nu wordt de warrior naar het zuidoosten gestuurd, wat gezien de ligging op de kaart het beste is.
Aangezien de wines nog niet nodig zijn, bewerkt de worker nu weer een BG tile.
MicroManagement les 1:
Zo houden de Grieken in Athens 2 shields over die niet gebruikt worden.
Zo komt het precies uit, en houden ze meer gold over.
De derde warrior wordt in 3400 BC ook er opuit gestuurd. Deze wordt naar het westen gestuurd. Beide warriors zien goede locaties voor nieuwe steden.
Athens is reeds bezig met een settler, welke iets te vroeg klaar zal zijn ivm mining die uitgevoerd wordt, maar MM1 levert dan weer wat gold op. 3050 BC: Alexander ontmoet Shaka, wat niet zo gunstig is, gezien de aggressieve aard van de Zulus. Ze liggen Pottery, Warrior Code en Ceremonial Burial op de Greeks voor. 3000 BC: Adrastus rapporteert trots aan Alexander dat de eerste van vele settlers is gebouwd. De positie voor de tweede Griekse stad is zelfs nog beter. Dit zelfs plaatsing volgens OCP waard. We maken een road op de wines.
2800 BC: Stichting van Sparta. 2600 BC: De warrior krijgt barbaren op onze nek, maar overleeft de aanval en wordt veteran. 2470 BC: We ontmoeten ook de Arabs, die 5 techs voorliggen op de Greeks, evenals de Hittites, die in 2350 BC het pad van een van onze warriors kruisen. Athens gaat nu een aantal workers bouwen en Sparta settler. We hopen snel Pottery te hebben voor Granaries.
MicroManagement les 2:
Zo is de settler te vroeg klaar.
En zo niet. En 1 turn voor de groei ipv de tweede cattle tile een river tile bewerken levert weer een gold op. Science rate naar 10% levert 1 gpt op.
2070 BC: Thermopylae gesticht volgens FCP: Forced City Placement.
Herodotus vertelt ons in een History of the World dat de drie beschavingen op hetzelfde continent op de plaatsen 2, 3 en 4 staan qua science. Het zit Alexander niet echt mee. Een hoplite komt een barbarenkamp tegen en vernietigt dit. Hij komt met 25 gold terug bij Alexander. 1750 BC: We ontdekken Writing, een tech die minstens drie andere op kan leveren. Zulus hebben Masonry, Pottery, The Wheel, Warrior Code, Ceremonial Burial en Iron Working. De Hittites ook en de Arabs alleen Iron Working niet.
We hebben nu met enkel Writing en 90 gold het volgende binnengehaald: Pottery, Iron Working, Masonry, Ceremonial Burial, Warrior Code, Mathematics, Mysticism, The Wheel en goede contacten. 1675 BC: We stichten Corinth en in 1600 BC Delphi. We kiezen in dit geval voor een eerste ring steden volgens OCP, aangzien we aardig ingesloten worden door de anderen. We beginnen aan een granary in Athens en Sparta. 1350 BC: Shaka vestigt een ambassade in onze hoofdstad. De Hittites eisen 31 gold van ons en we geven hen dit. 1275 BC: Meleager ontdekt Philosophy als eerste. Hiermee rusht hij Literature. Er volgt weer een ruilhandel en we krijgen Horseback Riding, Map Making en Polytheism. We beginnen aan een temple in Athens om daarna lang door te kunnen gaan voor de GL.
1050 BC: We stichten Pharsalos en in 1000 BC Knossos. We zijn gedwongen de luxury slider te gebruiken voor Athens.
Dit was het even. Het kan nog uitgebreider, beter, etc… Maar leren doe je stap voor stap h?.. 8)
Het laatste bericht van kruk was on-topic genoeg om on deze thread te staan. Ik zag net dat ik die post hier niet meer bij kan zetten, dus ik paste de tekst hier wel ff in:
he unvergivven
ik vind het heel mooi wat je doet heel verzorgd en duidelijk met skreensots enzo
ik had een vraagje en ik wou jou verhaal hier niet mee verpesten
zou er naast jou uitleg eventueel een topik kunnen komen met vragen en antwoorden over het spel wat je speelt hoe en wat en eventuele dingen die je niet snapt of nog vragen hebt over het spel
en hoe kom je aan die leuke wijnvaatjes
voor de rest wacht ik wel even
heel goed verder ga zo door
Dergelijke vragen zijn welkom in dit topic. Die wijnvaatjes, dat is een mod, evenals de dunnere wegen, de civ2 stijl railroads, en de happy faces bij je bevolking in het city screen. Als je ze ook wilt hebben, laat maar even weten, dan host ik die wel even en leg ik uit hoe je ze moet implementeren.
wel de eerste vragen komen er aan
je hebt de siense maar op 20% staan duurt het nu niet veel langer voor je weer iets hebt waar om niet hoger
je laat de luxe goederen eerst links liggen waarom? ze leveren toch geld en blije gezichten op
je ruilt de techs met de anderen hoe weet je welke tech het meeste waard is want je ruilt writing tegen meerdere tech wat je hier een voordeel op leverd maar als het andresom is geef je dan je voorsprong weg om eventueel gold teruilen of luxe
hoe weet je waneer je die luxery moet verschuiven
en ja ik wil die leuke dingetjes wel hebben in mijn spel gooi het hier maar heen
P.S. ik begin nu een spel en probeer je zo goed mogelijk tevolgen
Hoger leverde geen versnelling in research op. Kijk maar. Bij de eerste orde techs (die meteen links staan op het F6 scherm) wel, maar bij een geavanceerdere als Writing niet.
Ik had de blije gezichtjes nog niet nodig, dus ik mine eerst de BG tiles (Bonus Grassland=grassland met een shield). Dit zijn de beste tiles in de city radius, zeker die langs de rivier.
Als je als enige een tech hebt, is ie meer waard. Ook zijn de latere tehcs meer waard dan de eerste. Let hierop met traden. Als ik eerst writing had weggedaan voor bijvoorbeeld 300 gold (ik zeg maar wat) had ik NOOIT zoveel teruggekregen. Ik geef mijn voorsprong in dat deel van de tech tree inderdaad weg, maar ik win er erg veel techs op. Ik wil monarchy en daarvoor had ik meer techs nodig. En tevens kan ik pas naar de volgende age als ik de benodigde techs allemaal heb. ALs ik niet zou ruilen kom ik snel achter te liggen. Bovendien loop je dan het risico dat anderen Writing ontdekken (zeker een expansionist civ) en beginnen te ruilen en dan heb ik niks.
Ik verschuif hem omdat ik in Athens meer unhappy dan happy had en ik daar niet een entertainer wilde maken om de productie zo hoog mogelijk te houden. Let trouwens op bij het maken van entertainers. Soms is het niet nodig om een entertainer te maken en volstat een scientist of tax collector ook. Dat kun je dan beter doen.
helemaal duidelijk zo dit is wat wij beginners nodig hebben
ik probeer het uit
dank u professor
De gebouwen waarlangs een commerce tekentje staat kosten je inderdaad gold per turn.
De units gaan op een geven moment ook geld kosten. Afhankelijk van je soort regering heb je een aantal ‘toegestane’ units. Dit wordt berekend uit je aantal steden en de grootte hiervan. In de Civilopedia kun je dit opzoeken. Als je dan met je aantal boven dat aantal uitkomt, kost het PER unit erboven 1 gold per turn, behalve in republic, dan zelfs 2 gpt.
Daarom moet je opletten met je military in het begin. Ik houd mijn buren in het begin ALTIJD op polite. Zo lukt het zelfs om de zulus (agressief) ervan te weerhouden je aan te vallen op hogere levels. En mochten ze iets eisen => GEVEN. Ook omdat ik met de Greeks bijvoorbeeld niet te snel oorlog wil, want dan wint er geheid een keer een hoplite van me en dan heb ik een te vroege Golden Age.
Ik kan trouwens je files niet openen. Welke versie gebruik je? Staat linksonder in het beginscherm…
oke
die files welk beginscherm bedoel je
ten tweede ik wil wel een savegame sturen dan kun je het zien
ik ben bijna helemaal rechts in azie begonnen maar die kant op is weinig tebeleven dus moet ik wel naar links uitbreiden de bergen bovenin azie herbergt niks laat je dat zo of maak je er wel steden had het bijna voor elkaar had 84 gold per turn sience op 20 luxe nog op nul steden zijn wel aardig wat droevige mensen met jouw tekentjes zijn ze wit geloof ik
kost dat geld en word het tijd om de luxe teverschuiven zit in goldenase en ben bezig monarch uit tevinden dan wil ik overschakelen
de tegenstanders hebben niks om teruilen ik heb meer luxe dan zij maar heb er nog geen weg heen ook heb ik meer tech dan zij ook dat wil niet
geef je mening ik probeer wel wat testuren
Ik kan je savegames niet openen. Op het scherm waar je ‘new game’ of ‘load game’ aanklikt staat linksonder welke versie je hebt. Welke is dat?
Als je unhappy people hebt, is het ZEKER tijd om de luxuries te pakken, wegen ernaartoe dus.
Ik probeer altijd mijn Golden Age uit te stellen tot ik een aantal goede steden, veel roads, mines en Monarchy heb. anders gaat veel van de GA verloren door de despotism tile penalty (als op een tile van iets meer dan 2 is, gaat er 1 vanaf). Op slecht gebied is de GA dan op zich wel handig, plains ofzo…