De dutchciv.tk VRAAG en ANTWOORD thread

ja, klopt. ipv verdubbeling effect van walls, geven ze overal een wall. In Vanilla was dat anders.

ja maar als je de pistolen [ kruit ] hebt dan ben je de grote wall toch weer kwijt of was het met wat anders

Bij Metallurgy. Kan wel een Tourist Attraction worden.

ik merk nooit wat van die toeristen

zie nooit lui met kamara`s en dikke beurzen

en leuke terasjes

Als er muntstukken langs een wonder staan, is het een tourist attraction. Dit gebeurt wanneer je hem een lange periode in bezit hebt. Het levert je dus gpt op.

dus geen toeristen die je stad vullen met citesen

en geen jissalon met lekker italiaans ijs

JAMMER

maar jullie zeggen wel altijd niet alle wonders bouwen

en toch leveren ze later geld op

dit is wel tegenstreidig vind ik of niet soms

Als je kijkt wat ze opleveren… dat is minimaal. Je mag best wonders bouwen, velen doen het. Ik ook, maar alleen echt belangrijke! Als je kijkt hoeveel catapults en archers je voor een ancient age wonder had kunnen bouwen => daar had je minstens (mits je een goede generaal bent) 5 steden mee kunnen veroveren. En daar zit waarschijnlijk al een wonder bij! En in de expansiefase is het helemaal jammer om te doen => expansie is het belangrijkste wat er is.

ik verover in het begin eigenlijk nooit wat ben alleeen maar workers en setlers aan het bouwen en wat militeeren enzo ik zorg gewoon dat ik in zo n kort mogelijke tijd heel en heel veel land onder mij krijg

want als ik heeel veel militairen bouw komt mijn inkomsten in de min

en dat is ook niet goed

en meer steden betekend meer mensen en workers enzo dus zo speel ik het wat snap je

en onder tussen bouw ik wat voor zieningen voor de stad en wonders bij de stad met de minste turns

alleen zit ik heel snel op mijn stad met 12 zodat ik moet wachten op mijn ziekenhuis en dat duurt altijd vrij lang

ben trouwens net terug uit het ziekenhuis

Dan moet je juist die steden gebruiken om settlers en workers te bouwen.

En dat het veel geld kost, ligt eraan. Als je niet teveel units in je centrumsteden hebt staan (heb ik soms zelfs leeg) kun je dat best wel flikken.

ik probeer je tips straks meteen uit en zal minder militairen maken maar hoe voorkom ik dan dat ze in disorder gaan en hoe maak ik ze weer blij

ik zal het proberen

want vanmiddag moet ik weer naar het ziekenhuis dus ik heb wel even tijd

Je hoeft niet perse minder militairen te maken. Alleen als je je people blij kunt houden (check iedere turn) zonder military police, is dat beter, omdat je dan je units aan je grenzen kunt houden. Ook kjun je dan meer focussen op offensive units. Offensieve kracht telt zwaarder mee in je power en dus word je meteen minder snel aangevallen. Belangrijk is het gebruik van de luxury slider (F1) en en verkrijgen van luxuries.

dus wel soldaatjes bouwen maar 1 of twee in de stad houden en de rest naar de grens sturen voor bewaking klinkt goed want er zijn altijd barbaren die lastig zijn en hoe hou ik mijn mensjes dan happy

en wat zijn dan offensive units dat snap ik niet

wat is het gebruik van de luxury slider (F1) dat begrijp ik niet helemaal want de luxery zijn de luxe dingen en die opak ik meestal wel maar dat van die slider is mij onbekent

dit is weer een tip om straks teproberen bedankt

Mensen happy houden kun je dan met gebouwen als tempels doen. Ook met marketplaces in combi met die luxuries (diamantjes, wines en dergelijke).

 

Als je op F1 drukt zie je rechtsboven 2 balkjes waar je mee kunt schuiven. Je hebt in totaal 100%. De bovenste gebruik je om een deel naar science te doen en de onderste om een deel naart luxuries te doen. Dit staat LOS van de luxury resources. De rest gaat naar gold.

 

Offensive units zijn units waar je mee aanvalt, dus met een hoge aanvalswaarde.

heel fijn ik was al met ene nieuw spel begonnen om even teproberen

ik ben nu monargie gaat wel leuk maar de mensen zijn niet zo happy in werega ik heb een skreen sot die stoor ik je wel even toe heb alweer in zo n lijder

Nog een shot van kruk met de vraag hoe hij deze mensen blijer kan maken.

 

kruk2.jpg

Opmerkingen:

-Je hebt 5 ivory over, ruil deze! Voor andere luxuries of voor gpt ofzo…

-Bouw een marketplace, goed voor je geld en ook voor happiness als je meer dan 2 luxuries krijgt

-Het lijkt alsof je maar naar 1 kant toe uitbreidt. Je moet proberen cirkels van steden om je capital te maken, dat reduceert corruption.

-Je zit in 340 AD en je hebt GEEN strategic resources! Doe daar wat aan.

-Je hebt iedere beurt 4 food over waar je niks aan hebt. Verander dit zodat je meer shields krijgt of iets dergelijks.

-In despotism kun je 2 units in de stad gebruiken voor happiness, in monarchy is dat 3! Drie echt units dan he, cannons enzo en leaders tellen neit mee. workers en settler en schepen/vliegtuigen of spies ook niet.

-Ik blijf er (nog) bij dat je

-Je steden liggen weer vrij ver uit elkaar, maar dat is een keuze. Ik doe het meestal iets dichter.

oke weer heel wat advies bedankt

ten eerste ik speel altijd het liefst de wereld kaart dan kan ik ongeveer herekennnen waar ik zit

mijn hoofdstad ligt in afrika om uit tebreiden zal ik uit afrika uitmoeten en dat kan alleen naar boven vandaar die lijn naar boven maar ik heb al meer steden hoor

dat van dat ivoor had ik al geprobeerd maar had nog geen weg naar hun hoofdstad dus dat wou nog niet

hoe kun je dat food veranderen dan dat weet ik niet dat van die luxe slieders heb ik nu in de gaten en werk er mee

als ik zo snel mogelijk over stap naar monarg dan is het allemaal disorder [ vorige spel ] dus nu wacht ik even af op de comunisten

ik had vroeger een wereldkaart met conqest en daar kon je altijd je werkers op dragt geven van bouw weg naar en dan deed hij zijn plicht

ook zo met irigeren en de rails helaas kan ik die wereld map nergen meer vinden heb jij een idee

Dat van die ‘build road to’ ligt volgens mij niet aan die map, maar ergens anders aan.

 

Ik zie dat je nu in monarchy zit en dat is wel goed. Je moet niet in despotism wachten tot je communism hebt, dat duurt VEEL te lang.

 

Probeer anders een trade route over zee te bewerkstelligen. Bouw een harbor en zorg voor een zichtbare route ver zee, waarover je schepen VEILIG kunnen varen. Als de andere civ ook een harbor heeft en die is connected met zijn capital, geldt het ook als trade route. Idem met airports, maar dat is te ver in het spel.

 

Hoe verder een stad van je hoofdstad af is, hoe meer corruption. Dus ipv zo’n lijn is steden om je hoofdstad heen beter. Maar ik snap in dit geval wel waarom je het doet. Je zou kunnen denken aan een Palace jump, maar dat is een flinke inverstering en je weet nooit of je die helemaal terugverdient.

dat van build weg to was wel gemakkelijk want dan gaf je opdracht aan 2 of drie werkers tegelijk van bouw weg naar die srad en je had er geen omkijken naar

dit spel zit ik al een hele tijd in monargie MAAR het gaat allemaal heel langzaam met bouwen boven dien heb ik een verlies van hier tot gunder elke turn dus eigenlijk vind ik zelf niet zo n goeie taktiek want ik ga er nu alleen maar op achteruit en in despo kan ik mijn inkomsten tenminsten in de plus houden

dat van dat palace je weet nooit waar je start in dit geval onder in afrika dan heb je geen ruimte om je heen en kan alleen maar naar boven en dan naar rechts in zo n geval ligt je paleis altijd ongunstig van je imperium dus lijkt het me wel een goede zaak voor als je een eind verder bent om je paleis teverplaatsen naar een gunstige en strategische plek [ of zie ik dat verkeert]